HjÄlp!gallor!

B

Bingoo

Hej, jag har en häst som jag inte haft så länge.
Nu säger min tränare att han har gallor på hasen. jag kan inte känna nån skillnad på vad som e gallor å inte...hur känns dom/ ser dom ut?
Och hur lindrar man dessa?

Sv: HjÄlp!gallor!

Gallor
Gallor är vätskeansamlingar i hästens senskidor eller leder, som uppkommit pga. inflammation, överansträngning, foderomställning, felaktig foderstat, att hästen står för mycket inne eller inälvsparasiter.

Symptom
Hästen känns "svampig" längs senskidor eller leder. Man kan ofta se små bulor.

Behandling
Massera med liniment och linda hästens ben. Här är det primära att öka blodgenomströmningen i det drabbade området. Hästen hålls med fördel i rörelse. Är orsaken överansträngning/överträning så måste hästens träningsschema ses över.

Tävlingshästar är ofta "galliga" p.g.a. den hårda träning de utsätts för. I travstallar är det mer regel än undantag med gallor i hästarnas ben, men så är skadefrekvensen hög där också. Gallor ska alltid ses som en varning om de kvarstår efter föreskriven behandling. Kyl alltid hästens ben efter avslutat arbete i förebyggande syfte. Misstänker du inälvsparasiter så måste hästen avmaskas omedelbart.

Hasgalla
Hasgalla uppkommer genom överansträngning.

Sv: HjÄlp!gallor!

Har hästen fått has gallorna nyligen? Inte gjort något speciellt? Foder? gallor i övriga ben?
Man kan köpa has värmare som man enkelt sätter på hästens haser över natten. Det är mkt svårt att linda hasen så att det sitter hela natten, men med lite träning så går det.
Annars så kan man ju använda linement av olika styrkor och slag.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar