Hjälp! Flytning högdräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Artemiz
  • Startdatum Startdatum
A

Artemiz

I morse när jag kollade mitt sto som planeras föla om 1 v så upptäckte jag en tjock gulaktig flytning i bak, nästan lite smörlik... Vad kan detta vara? Ingen feber, luktar inte illa. Hon är helt opåverkad annars, äter normalt och galopperar i hagen. Detta är ett 5-årigt sto som inte haft föl tidigare. Vad göra??? :crazy: Måste jag ringa veterinären direkt eller skall jag vänta tills i morgon? :confused:

Sv: Hjälp! Flytning högdräktigt sto?

Kan vara slemproppen :) håll bara ögon på henne, dags att börja nattvaka nu :idea:

Welsh skrev:
Kan vara slemproppen :) håll bara ögon på henne, dags att börja nattvaka nu :idea:

Tror du det!!! :eek: Hon har ju inte fyllt upp juver ännu, bara lite hårdare.... kan det kanske bero på att det är en förstföderska?? Hon är inte speciellt stor heller så jag har varit helt säker på att hon skulle gå över tiden... :o Hur lång tid brukar det vara kvar när slemproppen gått?

Tack för tipset! Skall genast börja fölvakningen....
:bow: :bow: :bow:

Förstföderskor kan vara lite luriga. I år hade vi ett sådant sto, hon började sätta lite juver, jag kollade henne morgon o kväll och en dag så hade hon lite vätska i juvret på morgonen (liiiiiitet juver) och mitt på dagen var det lättmjölk, på em var det vit mjölk och på kvällen fölade hon fortfarande med litet juver och inte släppt banden vid svansen heller. Ibland kan det gå fortare än vad man anar och´ibland åker man på att vaka som stackars Hera har gjort :smirk:

Jag har förstått att dom kan vara lite luriga. Har aldrig träffat på en dräktig häst som sett så otroligt opåverkad ut under hela dräktigheten.... :D Hoppas själva fölningen går lika smärtfritt....

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 708
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 344
Senast: regina11
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: fruxolisa
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30