Hjälp! Fjädermekanismen på bakluckan?

moiran

Trådstartare
Jag har ett (jätte)gammalt släp med fjädrar som mothåll för bakluckan så att den inte blir übertung att fälla upp/ned. Det är en variant med två fjädrar som sitter på undersidan och verkar både driftsäkert och funktionellt. Men som sagt är trailern (jätte)gammal, så för ett tag sen gav ett del i mekanismen upp efter 30+ års trogen tjänst... Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men det är "staget" som är länken mellan luckan och stången som fjädrarna sitter fast i som gått av.

Lämnade in det till plåtslagaren för att få det fixat. Jag vet inte riktigt vad det blev, men rätt blev det inte i alla fall. :banghead: Problemet nu är att jag inte kan se hur det var fäst förut (eller kanske inte fäst alls utan rörligt, vilket inte känns omöjligt), för det är plåtar och svetsfogar till förbannelse ivägen. Jag tänkte jag skulle gå loss med vinkelslipen och ta bort allt jag inte vill ha och göra om och göra rätt själv. Men då är det ju bra att först veta vad det är jag vill ha kvar. :meh:

Långt inlägg kort: Har någon ett släp med 2 fjädrar till bakluckan som sitter under golvet? Jag vore otroligt tacksam om någon i så fall kunde ta några bilder på hur infästningen i bakluckan ser ut från några olika håll? :) En förklaring räcker nog också långt. :)

Sv: Hjälp! Fjädermekanismen på bakluckan?

Jag har ett (jätte)gammalt släp med fjädrar som mothåll för bakluckan så att den inte blir übertung att fälla upp/ned. Det är en variant med två fjädrar som sitter på undersidan och verkar både driftsäkert och funktionellt. Men som sagt är trailern (jätte)gammal, så för ett tag sen gav ett del i mekanismen upp efter 30+ års trogen tjänst... Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det men det är "staget" som är länken mellan luckan och stången som fjädrarna sitter fast i som gått av.

Lämnade in det till plåtslagaren för att få det fixat. Jag vet inte riktigt vad det blev, men rätt blev det inte i alla fall. :banghead: Problemet nu är att jag inte kan se hur det var fäst förut (eller kanske inte fäst alls utan rörligt, vilket inte känns omöjligt), för det är plåtar och svetsfogar till förbannelse ivägen. Jag tänkte jag skulle gå loss med vinkelslipen och ta bort allt jag inte vill ha och göra om och göra rätt själv. Men då är det ju bra att först veta vad det är jag vill ha kvar. :meh:

Långt inlägg kort: Har någon ett släp med 2 fjädrar till bakluckan som sitter under golvet? Jag vore otroligt tacksam om någon i så fall kunde ta några bilder på hur infästningen i bakluckan ser ut från några olika håll? :) En förklaring räcker nog också långt. :)

lägg in foto på din så jag förstår vad du menar... har också ett gammalt hemma, tror det är fjädrar på, ska kolla i kväll och kan fota i så fall.

min kylinge har också en fjäder under, ska se om jag har ngn bild..

Mitt Kylinge har också en fjäder.

Fjädern sitter löst på en stång mellan fästet under golvet och på baklämmen.

Trailerstackaren står inne i min oupplysta lada, dessutom ha jag ju plockat ned alltihopa, så bilderna blir därefter...

Ungefär så här ser systemet ut. Fjädrarna sitter fast i ramen på trailern och i stången som syns. Sen ligger stången över ett stöd och slutar ungefär i höjd med backluckan. Där sitter då den här trasiga biten fast i stången (närmast i bild).
xf254y.jpg

Såg så här ut innan demonteringen (men fortfarande trasigt, så ser inte ju inte riktigt ut som det ska trots det), den är inte tagen för att förklara något för någon annan, så den kanske inte säger så mycket...
wtg3kz.jpg

Den ska då sitta fast (eller vara i kontakt med, i alla fall) i mitten av luckan under den borttagna registreringsskylten. Fästet, inklusive allt, ser numera ut så här:
rwrmyp.jpg

Och lite närmare bild, lite svår att förstå kanske. Den är tagen nedifrån och upp. Längst ned är ett litet plattjärn fastsvetsat i vinkel rakt ut, något nedåt. Jag vet inte om det är original. Ovanför där den andra delen av det trasiga staget med ett plattjärn fastsvetsat ovanpå. Det går att röra på, trycka upp lite och vicka i sidled, så den verkar inte sitta helt fast, möjligen med avlånga hål för rörelsemån i så fall. Det finns heller inga bultar eller tecken på att det är svetsat något längre upp. Ovanför den ett till fastsvetsat plattjärn i vinkel nedåt. Det ser inte ut att vara original med tanke på den enorma svetsfogen...
6ofjo5.jpg

Senast ändrad:

Mitt Kylinge har också en fjäder.

Fjädern sitter löst på en stång mellan fästet under golvet och på baklämmen.

En variant på samma tema, tror jag? Fästet bak på luckan är kanske samma ändå? Det är där det gått sönder och som jag är osäker på hur det ska se ut när inte plåtslagarklåpare gått bärsärkagång... :cautious:

En variant på samma tema, tror jag? Fästet bak på luckan är kanske samma ändå? Det är där det gått sönder och som jag är osäker på hur det ska se ut när inte plåtslagarklåpare gått bärsärkagång... :cautious:

Det tror jag nog det är.

Såhär ser det ut på min transport, dålig bild men den enda jag kunde hitta där man ser fästet på baklämmen.

526992_10151014709551601_177818798_n.jpg

Det tror jag nog det är.

Såhär ser det ut på min transport, dålig bild men den enda jag kunde hitta där man ser fästet på baklämmen.

Det ser ju inte helt likadant ut, men absolut liknande! Hur sitter själva "staget" fast i "metallbalken" på luckan? Svetsat? Skruvat?

Det ser ju inte helt likadant ut, men absolut liknande! Hur sitter själva "staget" fast i "metallbalken" på luckan? Svetsat? Skruvat?

Principen brukar ju vara densamma iaf :)

Det är fastsvetsat och har på nuvarande transport gått sönder en gång pga materialutmattning.
Då åkte jag förbi mina "svetsgubbar" som svetsade på förstärkningar runt om (dvs vanliga plattjärn) så nu är det bättre än vad det någonsin varit tidigare :)

Principen brukar ju vara densamma iaf :)

Det är fastsvetsat och har på nuvarande transport gått sönder en gång pga materialutmattning.
Då åkte jag förbi mina "svetsgubbar" som svetsade på förstärkningar runt om (dvs vanliga plattjärn) så nu är det bättre än vad det någonsin varit tidigare :)

Jag tror att det var det mina "svetsgubbar" tänkte göra också. Första gången gjorde svetsade de fast plattjärn, men bara på ovansidan. Bottet är ju precis vid fästet i bakluckan, så förmodligen var det ont om plats. Det gick sönder efter ett par lucköppningar/stängningar. De fick ett nytt försök men jag förstår inte riktigt hur de tänkte då eller om de ens provade att öppna luckan efter att de var klara... :D

Men nu ids jag inte lämna in den utan gör det själv. Alternativt låter "svetsgubbarna" få ett tredje försök, fast då med instruktioner på exakt hur det ska vara. Så kan de få ta bort sina fläskiga svetsfogar själva också. :p Men jag ska bli på det klara över hur det ska vara själv först. :)

Jag tror att det var det mina "svetsgubbar" tänkte göra också. Första gången gjorde svetsade de fast plattjärn, men bara på ovansidan. Bottet är ju precis vid fästet i bakluckan, så förmodligen var det ont om plats. Det gick sönder efter ett par lucköppningar/stängningar. De fick ett nytt försök men jag förstår inte riktigt hur de tänkte då eller om de ens provade att öppna luckan efter att de var klara... :D

Men nu ids jag inte lämna in den utan gör det själv. Alternativt låter "svetsgubbarna" få ett tredje försök, fast då med instruktioner på exakt hur det ska vara. Så kan de få ta bort sina fläskiga svetsfogar själva också. :p Men jag ska bli på det klara över hur det ska vara själv först. :)

Förlåt men dina svetsgubbar låter kassa...

Byt svetsgubbar ;)

Dem måste ju kunna räkna ut vilken belastning det ska tåla och göra arbetet efter det. Det är ju liksom deras jobb..

Förlåt men dina svetsgubbar låter kassa...

No shit... :arghh: Är övertygad om att jag, med rätt liten erfarenhet, och min MIG lyckas få inte bara ett snyggare utan även hållbarare resultat... Vi får se. Sen när jag lyckats rensa bort alla gammal galet fula svetsfogar dvs. Det är kanske smidigast att bygga ett nytt stag från början och montera det än att försöka svetsa ihop det söndersvetsade staget. Den totala längden svetsfog som krävs blir ju ungefär i vilket fall, och eftersom materialet i staget redan gett sig på ett ställe kan jag nog räkna med att det är lite ruttet på fler ställen. Det blir nog lite klurigt att få tag i något zinkgalvat i lagom dimensioner och kvantitet så att det blir billigt och bra. Men hur svårt kan det vara, liksom... :D

No shit... :arghh: Är övertygad om att jag, med rätt liten erfarenhet, och min MIG lyckas få inte bara ett snyggare utan även hållbarare resultat... Vi får se. Sen när jag lyckats rensa bort alla gammal galet fula svetsfogar dvs. Det är kanske smidigast att bygga ett nytt stag från början och montera det än att försöka svetsa ihop det söndersvetsade staget. Den totala längden svetsfog som krävs blir ju ungefär i vilket fall, och eftersom materialet i staget redan gett sig på ett ställe kan jag nog räkna med att det är lite ruttet på fler ställen. Det blir nog lite klurigt att få tag i något zinkgalvat i lagom dimensioner och kvantitet så att det blir billigt och bra. Men hur svårt kan det vara, liksom... :D

Kan du inte visa bild på hur din skada ser ut? Vore intressant att se och jämföra med när min gick sönder.
Det finns ingen anledning att leta galvade delar innan svetsning, galven försvinner när du svetsar.
Så vanligt blötjärn och sen skicka på galvning om du tvunget måste ha det.
Min "reservdel" är målad med lämplig färg istället.

Kan du inte visa bild på hur din skada ser ut? Vore intressant att se och jämföra med när min gick sönder.
Det finns ingen anledning att leta galvade delar innan svetsning, galven försvinner när du svetsar.
Så vanligt blötjärn och sen skicka på galvning om du tvunget måste ha det.
Min "reservdel" är målad med lämplig färg istället.

Nja, det är ju bara kring svetsfogen som galvningen försvinner. Jag tänkte om jag skulle göra ett helt nytt stag. Svetsarna får jag ju efterbehandla i vilket fall. :) Men det kanske är enklast att skicka på galvning. Också en tanke. Jag gillar galvat, enklare än målat... ;)

Skadan på min är svår att fota eftersom den är svetsad runt vid två tillfällen. Men om du tittar på min bild 4 ovan så ser du lite av hur skadan såg ut på den delen som satt i fästet. Du ser lite rött i ovankant, det är plattjärnet de svetsade fast på ovansidan. Nedanför där ser du brottytan. Den gick av rätt nära fästet alltså. Skulle kunna fota staget också, men tror inte det är så lätt att se där heller. :/

Hjälp, håller på och r enoverar hästsläp och håller nu på med fjädern till baklämmen. Nu verkar fjädern blivit för lång, det går inteöppna bakluckan för fjädern blir för ihoptryckt.

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 925
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar