Hjälp, fångat en halvvild kattunge

escodobe

Trådstartare
har fångat en av de halvvilda kattungarna som stryke omkring här. den är väl 12-14 veckor gammal. FÖrst rode jag att det bara fanns 1 - men de är ca 5-6 stycken:(
Tydligen matas de av folk, men det är ju ändå inget bra kattliv. Och tänk när dessa i sin tur får ungar....
Några småtjer tyckte jag var elak som tog den:crazy:
Frågan är vad gör jag nu? Den ligger under badkaret och är livrädd.

Sv: Hjälp, fångat en halvvild kattunge

Jag tror inte att det var så god ide att skilja den från familjen när du bara tog en..
Dock menade du ju väl :)
Det du borde göra är att höra av dig till ett katthem i närheten för att få hjälp med att antingen fånga in dem eller avliva dem.
Katthem i Göteborg:
Djurens Vänner Göteborg
Tel: 031-147998
Hemsida till Katthem i Göteborg:
http://web.telia.com/~u73201109/

http://www.djurskydd.com/

Katthem i Trollhättan:
http://www.kattslussen.se/

Ifall de inte har plats på katthemmet, vilket de ibland inte brukar ha, så kan du vara jourhem åt några av kattungarna/kanske alla?
Det innebär att katthemmet betalar maten och kattsanden men du tar hand om dem och erbjuder dem ett tak över huvudet.
Min sambo och jag var akuthem åt en katthona och hennes 6 ungar. Dock var denna katt tam redan..

Det du borde göra just nu är att köpa hem torrfoder av bra kvalite och låta det stå nära hennes gömställe. Fixa en låda med sand eller tidningspapper där hon kan gå på toa. Och låta henne vara ifred framför allt! Du kan ju alltid ringa till något av katthemmen ovan och be om hjälp.

Lycka till! :)

Heulwen skrev:
Ifall de inte har plats på katthemmet, vilket de ibland inte brukar ha, så kan du vara jourhem åt några av kattungarna/kanske alla?
Det innebär att katthemmet betalar maten och kattsanden men du tar hand om dem och erbjuder dem ett tak över huvudet.

Ja, vad du gör beror på om du är villig att ta hand om kattungen som egen eller iaf vara jouhem (ev. också något eller flera av syskonen) eller inte - vill skicka vidare fortast möjligt...

I bägge fallen kan du alltid kontakta iaf ett katthem i närheten. Vidare tipsar du dem åt att det finns flera små där.
Katthemmens flaskhals är normalt just platsbrist, men hjälp med rådgivning kan du nog alltid få. Liksom tips på billig veterinär.
Du kan ev. erbjuda dig att vara jourhem, det är stor hjälp åt dem. Jag är mycket osäker på om du får hjälp med mat och sand - ofta inte. Men hjälp med veterinäromkostnader osv får du.
Går du själv till veterinär så många vetar ger rabatt åt hemlösingar som får hjälp.

Katthemmens hemsidor har ofta bra artiklar hur kan man göra med halvvildingar, hur man handskas med dem osv.

Förresten. Har du egen katt? Håll dem isär den första tiden innan den är avskabbat, avmaskat, vaccinerad och veterinärbesiktigad. En sådan karantän är standard, dubbelt så viktig om din egen katt inte är fullvaccinerad. Vanligt att man har dem i badrummet eller nåt. Nånstans där det är lätt att städa... Och han lider ju inte. Han är mer eller mindre stressad och rädd, han är bara nöjd att ha eget trygg ställe. (se till att han har nån låda att gömma sig i eller nåt).

Lycka till och hör av dig med följdfrågor och rapporter!

Heulwen skrev:
Jag tror inte att det var så god ide att skilja den från familjen när du bara tog en..

Men det har väl ingen betydelse. När man köper såpass stora kattungar som 12-14 veckor (vet att de ska vara minst 12 veckor), så är det ju inte så ofta som man köper fler..

Jag kan hålla med om att något måste göras för de som blev kvar. Men det har du fått så bra råd om redan!

Katthemmena brukar helst villja att man ringer Miljö och Hälsoskyddet. Jag har själv tippsat Gilos katthjälp ang 2 kollonier med katter här där jag bor, dom tar absolut inte emot om dom inte är vaccinerad sa i alla fall dom..Dom vill att man först och främst ringer Miljö/hälsa och uppmärksammar dom på VART det finns kattkollonier...annars får dom aldrig reda på det och antalet ökar.

har pratat med gelios katthjälp, de kan ta emot den om den är en hona, men inte än på ett tag Ska försöka fånga de andra ungarna. Honan är tam - men jag villinte fånga henne och lämmna ungarna - även om de är "leveransklara" eftersom de är skygagre än honan och därför är det nog lättare att fånga dem om hon är kvar. ska ringa gbg djurskydd imorn

Mysgrisen skrev:
Men det har väl ingen betydelse. När man köper såpass stora kattungar som 12-14 veckor (vet att de ska vara minst 12 veckor), så är det ju inte så ofta som man köper fler..

Jag tänkte mer på det faktum att denna katt aldrig har haft kontakt med människor, den är helt vild och finner trygghet i sin familj/artfränder. Ett vilt djur blir väldigt stressat om man tar in dem i en lägenhet i en för dem främmande miljö och flocken är borta- bättre då att ta två ungar så kan de iaf finna lite trygghet i varandra...

Aha, du menade så. Okej, det är jag med på.

Tog själv hand om en kull ungar, på fyra stycken. De fick bo tillsammans tills alla hade fått eget hem. En blev kvar hemma hos mig, och levde i nästan femton år.

nja, den är inte helvild, utanhalvvild. Såpass tam att den vågade komma fram och äta ur handen - men inte så tam att den gick och klappa. Folk matar mamman.

Vad märkligt dom säger olika saker :confused:...Till mig var det tvärstopp om dom inte var vaccinerade, dom sa ingenting om skillnad mellan honor/hanar.

de hade ett ledigt hem åt en hona.
Det har tvärtstopp på katthemmet och alla jourhem är fulla, men de har nån på en väntelista på en honkattunge.
Var ute nyss och tittade efter de andra, kunde inte hitta dem - ska gå dit imorrn vid sama tid jag hittade den här och se hur det går. Hade kännt lättare att fånga dem utan "publik" som jag ahde förra gången.

escodobe skrev:
Honan är tam - men jag villinte fånga henne och lämmna ungarna

Precis. Det är tabu att fånga honan först. Hon ger ju dem fortfarande visst beskydd och undervisning. Om ungarna ännu mindre är det ännu viktigare att aldrig nånsin ta honan först om man inte är helt säker på att ta fast ungarna också. Utan mamman är de helt skyddslösa...

Javisst, i många fall är det ett dilemma utan bra lösning.

Här är honan tam, alltså är det enklaste att ta de halvvilda ungarna först.

Det är visst 2 ungar till + två vuxna katter. hand matade dem igår och alldels nyss, men jag fick ingen br chans till att "grabbatag" i dem, sa gå förbi senare och imorrn och försöka.

säg inte så, mest av allt önskar jag att jag kunde skita i hel projektet.Att jag aldrig hade sett kattungarna
Har absolut vare sig tid eller ork att sitta i buskarna och få äcklig kattmat över hela mig, för att inte tala om att svara på alla korkade frågor som "vad gör du".
Inte heller har jag minsta lust att ha en massa katter hemma, det blir skijobbigt eftrsom jaginte kan åka till killen å bo där när jag jobbar osv
,Känan mig stressad av att jag måste få tag på honorna innan nästa kull osv

Men jag "måste väl" typiskt mig :-)

Men då gör du ju en ännu större uppoffring om du inte "vill" det! :idea:

givetvis är det en hane, och det är tvärstopp överaltl på alla katthem jag ringer till, Nån som kan förbarma sig över en rädd kattunge?

Kattungen har jus flyttat till en jätterar tjej.
Jag tror nog det kommer gå fin fint.
Men tyvärr värkar den minsta kattungen av de som är kvar vara försvunnen...

Känan mig stressad av att jag måste få tag på honorna innan nästa kull osv

Du kanske ska ringa Miljö och Hälsoskyddet ang honan ? Jag vet att dom ev skjuter henne, men samtidigt slipper ju hon få kull efter kull samt kämpa för sin och sina ungars överlevnad. Om inte så är det bra att Miljö och Hälsa får vetskap om vart alla katter finns. Men får du tag i henne så är det ju helt ok det med. Vi kanske ska slå oss samman och gå på kattjakt nån helg ;)..Jag misstänker vi bor ganska nära varandra..eller så har jag drömt :confused:

Jag bor vid Kortedala Torg....fast här har vi ju 2 katt kollonier vi med...och (vad jag sett) ett par ungar.

rdan gjor:-), jag har redan ringt alla berörda instanser,
Får se vad som händer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022