Tycker det är jättehäftigt att det börjar dyka upp orm ute nu igen, och som påminnelse till alla: De är mest troligt mer rädda för dig än vad du är för dem. Dvs, ge dem en möjlighet att fly istället för att anfalla så kommer de med största sannolikhet göra just det.
Jag har många(!) gånger stött på ormar när jag varit ute med mina hundar, både huggormar och snokar. Vet nu några ställen där de "alltid" håller till på våren, så där undviker jag att gå just nu, men de gånger som mina hundar hamnat att gå rakt över ormarna så har ormarna snabbt tagit sig iväg åt ett håll och mina hundar har inte ens hunnit reagera. Då har iofs inte hundarna trampat på ormarna, om något sådant skulle ha hänt hade de säkert blivit bitna.
Ormar hör inte heller, så vill man skrämma bort dem kan det vara lämpligt att istället stampa i marken när man går (och då vara säker på att det inte är orm där så att man inte stampar på dem istället...) och såklart hålla sig så lugn som möjligt och ge dem utrymme.
Ormarna är inga galna mördarmaskiner mot oss människor, de vill mest bara vara ifred och jaga små byten
(Justja, min mor berättade att katten hon hade förut en gång kom in med en huggorm... Katten tyckte att under sängen var en lämplig plats för den. Där hade nog inte jag heller varit så glad. Dessutom lyckades katten ha ihjäl ormen, men ja, lämnade den sedan så min stackars mor fick se till att få iväg den

)