Hjälp en oteknisk - digital-tv!

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som kanske en del andra också har märkt så försvann det en uppsjö kanaler från Telias tv-utbud helt plötsligt. Närmare bestämt så försvann kanalerna 5, 9, 11, Animal Planet, Eurosport 1 & 2, TLC och Discovery-kanalerna med bara ett par dagars varsel. Samma pris på kanalpaketet dock, och "kompensationen" är EN månads gratis HBO (som vi inte är speciellt intresserade av). Jag vill byta till en annan leverantör, men blir så osäker på hur det går till. Vi har bredband, IP-telefoni och TV genom telejacket just nu. Allt med Telia. Vad har jag för alternativ om jag vill byta bara TV-leverantör? Var inne och snurrade lite på bredbandsbolaget, men förstår inte om jag också måste ha deras bredband? Jag blir dessutom matt när jag tänker på att jämföra priser, och alla knasiga avgifter som tillkommer... HJÄLP!!
 
Ja, som kanske en del andra också har märkt så försvann det en uppsjö kanaler från Telias tv-utbud helt plötsligt. Närmare bestämt så försvann kanalerna 5, 9, 11, Animal Planet, Eurosport 1 & 2, TLC och Discovery-kanalerna med bara ett par dagars varsel. Samma pris på kanalpaketet dock, och "kompensationen" är EN månads gratis HBO (som vi inte är speciellt intresserade av). Jag vill byta till en annan leverantör, men blir så osäker på hur det går till. Vi har bredband, IP-telefoni och TV genom telejacket just nu. Allt med Telia. Vad har jag för alternativ om jag vill byta bara TV-leverantör? Var inne och snurrade lite på bredbandsbolaget, men förstår inte om jag också måste ha deras bredband? Jag blir dessutom matt när jag tänker på att jämföra priser, och alla knasiga avgifter som tillkommer... HJÄLP!!

Det beror lite på vad ni har för anslutningsmöjligheter I bostaden.

Är nu anslutna till ett öppet fiberlan-nät? Har ni en mediabox alt ett nätverksuttag hemma?
Ett "tre-hål-i-väggen-uttag" kanske?
Parabol?
 
Varför tog ni Telia? För att det inte fanns nåt annat? hade ni nåt val innan?
Telia har funkat jättebra och det har varit behändigt med allt-i-ett.

Nej, fiber eller annat har vi inte. Vi har just nu ett telefonjack..... Jag lever väl fortfarande i förhoppningen att Telia ska komma överens med den andra parten så att vi får tillbaks de 10-tal kanaler som vi hux flux förlorade...

Parabol. Medföljer det om man tecknar abonnemang med något av företagen som sänder via det?
 
Telia har funkat jättebra och det har varit behändigt med allt-i-ett.

Nej, fiber eller annat har vi inte. Vi har just nu ett telefonjack..... Jag lever väl fortfarande i förhoppningen att Telia ska komma överens med den andra parten så att vi får tillbaks de 10-tal kanaler som vi hux flux förlorade...

Parabol. Medföljer det om man tecknar abonnemang med något av företagen som sänder via det?

Då är det antagligen så att ni är "bundna" till att ha Telia om ingen annan anslutningsmöjlighet finns.

Via Canal Digital verkar parabol medfölja, men jag lovar ingenting då jag inte är speciellt insatt i den typen av anslutning.
 
Det borde vara parabol eller boxer som finns som alternativ? Jag har boxer och är nöjd, pappa har viasat och parabol och är nöjd. Men jmf kanalutbud, pris mm innan du väljer.
 
Det borde vara parabol eller boxer som finns som alternativ? Jag har boxer och är nöjd, pappa har viasat och parabol och är nöjd. Men jmf kanalutbud, pris mm innan du väljer.

Undrar om Boxer fungerar bättre här nu? Vi hade det förut - läs för kanske 10 år sedan - och då funkade det inget vidare. Men annars har de ju ett bra erbjudande just nu, såg jag på hemsidan, så jag blir lite sugen på deras kanalpaket där man får välja 16 kanaler. Maken och jag har inget behov av att ha 100-tals kanaler. Vi har ett fåtal favoriter var. Tyvärr försvann ju en del favoriter nu med Telias trams.....:mad: Rena turen att jag hann se Masterchef Australia klart innan TLC helt plötsligt försvann. Och typ veckan innan hade vi fått ett brev om att priset på kanalpaketet skulle gå upp. Känns rättvist?!
 
Bredbandsbolaget levererar väl via telejack? Minns att jag funderade på att byta till dem.

Fast där kan jag inte riktigt räkna ut om man måste ha deras bredband då också? Jag (lat ;) ) byter helst så lite som möjligt. Även om jag är hyfsat irriterad på Telia just nu...
 
Undrar om Boxer fungerar bättre här nu? Vi hade det förut - läs för kanske 10 år sedan - och då funkade det inget vidare. Men annars har de ju ett bra erbjudande just nu, såg jag på hemsidan, så jag blir lite sugen på deras kanalpaket där man får välja 16 kanaler. Maken och jag har inget behov av att ha 100-tals kanaler. Vi har ett fåtal favoriter var. Tyvärr försvann ju en del favoriter nu med Telias trams.....:mad: Rena turen att jag hann se Masterchef Australia klart innan TLC helt plötsligt försvann. Och typ veckan innan hade vi fått ett brev om att priset på kanalpaketet skulle gå upp. Känns rättvist?!

Här funkade det sådär för 10 år sen och klockrent nu. Kolla om de har ngt "prova på"?
 
Här funkade det sådär för 10 år sen och klockrent nu. Kolla om de har ngt "prova på"?

Tja, man har ju 14 dagars ångerrätt, svarade de. Så man kanske vågar prova då? Enligt Teracom (där man kan kolla täckning) så har vi "mycket god" täckning, men jag undrar om vi inte hade det förut också - i teorin....
 
Tydligen så funkade det att vänta ut :) :

"Förlåt till dig som är tv-kund hos Telia!
Låt mig först be om ursäkt för det stök som vi har förorsakat dig som kund den senaste veckan. Det sista vi ville var att våra ansträngningar för att göra det bättre för dig som tv-kund skulle innebära en vecka utan de tv-kanaler som du räknat med att kunna se.

Sedan sent igår kväll har vi glädjande nog ett nytt avtal med SBS Discovery som innebär att vi från och med nu åter kan erbjuda kanalerna Animal Planet, Discovery, Eurosport, Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och TLC. Dessutom tillkommer Investigation Discovery inom kort."
 
ganska väntat att det skulle förhandlas efter påsken, ungefär som när arbetsmarknadens parter bråkar om lönerörelsen
Jag vet inte riktigt vad jag trodde. Först trodde jag att det skulle lösa sig med en gång, men sedan verkade det segt. Å andra sidan kunde man ju undra hur Telia tänkte klara sig utan att erbjuda alla dessa viktiga kanaler??
 
Jag vet inte riktigt vad jag trodde. Först trodde jag att det skulle lösa sig med en gång, men sedan verkade det segt. Å andra sidan kunde man ju undra hur Telia tänkte klara sig utan att erbjuda alla dessa viktiga kanaler??

Fast jag tror att SBS Discovery är minst lika glada över att inte förlora en stor kundbas. Så det var nog tuffa förhandlingar åt båda håll.
 

Liknande trådar

Äldre Just nu har vi Telia bredband, digital-tv och fast telefon. Alltså har vi alltihop genom telefonjacket. Tycker att det känns mer och mer...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp