Hjälp en nybörjare, har blivit med kolonilott

vinkelina

Trådstartare
NU skall jag börja odla ( fast måste gräva upp hela landet först)

Har beställt hem ca 10 olika sorts frön ( tex kålrot, morot, rödbeta och dylika växter, även ärtor har kommit med) sådan som borde vara rätt lätt att lyckas med.

Dock är potatis de som jag vill ha som huvudingrediens. Men hur vet jag hur mycket jag skall sätta. Finns det nått sätt att beräkna det på? vill delvis ha färskpotatis och sedan till vintern för två personer. hur mycket potatis kommer det från en "planta"?

Nått annat spännande som man skulle kunna testa på?

Samt goda tips vore ju inte helt fel

Sv: Hjälp en nybörjare, har blivit med kolonilott

Det går ungefär 3 sättpotatisar per meter. Sedan har du drygt 50 cm mellan varje fåra. Så räkna på hur mycket plats du har så ger det sig. Antar att det inte är någon enorm yta.

Det är väldigt olika vad potatisen ger för avkastning, beror ju både på sort, jord och vattning under säsongen. Sen får du mer om du kupar ordentligt.

Mitt tips är att sätta det andra (fröna) och sedan fylla resten av landet med potatis. Det är för övrigt dags att grodda potatisen inför sättning så det är dags att ta fram den i ljuset!

Fram med potatisen då :) Känner mig som en novis på detta, eller det är jag ju. Men de som lyckas så gör det och resten får man ta lärdom av

Var noga med att kupa potatisen, annars blir den grönaktig - inte nyttigt alls!!!

Rödbetor; as-gott :d och lättodlat.

Kolla sedan upp växtföljd till nästa år. Man kan tex inte sätta en vissa rotfrukter efter t ex potatis. Det blir sjukdomar o dyl på grödan etc etc. Är ingen expert på området själv, jag har gjort mina tabbar där :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Fritid Bukare med gröna fingrar, jag ber om er hjälp! :) Jag och min sambo har precis flyttat till en lägenhet på en gård ute på landet och jag...
Svar
10
· Visningar
1 140
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: foxy_lejdy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka