Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

Sv: Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

Jag vågar inte ha regntäcke på hästarna utan att någon ser till dem. Alltså på sommarbete eller om man har hästen på lösdrift = inget regntäcke. Vid stallet under uppsyn kan de ha regntäcke, men jag tycker att de sitter oftast så dåligt att de halkar runt på hästen och då är det inte långt bort att de trasslar in sig...

Nial, har du hittat nån Fifa-bild ännu... Är otålig som tusan ska du veta... eller rättare sagt nyfiken.:angel:

Lugn i stormen, jag har letat igenom en flyttkartong med gamla foton och album, börjar i morgon på låda nr 2 (av 2)

Knapplånar jag med :)

Jag fick med ett ofodrat regntäcke till Diljá och det åkte på igår ovanpå eksemtäcket. Det satt helt perfekt, lika tajt runt henne som själva eksemtäcket och när jag var i stallet vid halv6 imorse för att befria henne ifrån det i solen så satt det lika perfekt som när jag satte på det. Och då hade hon legat ned och sovit i det.

Hon är ju ingen sprattlig eksemhäst, har aldrig sett henne klia sig. På en som kliar sig vete sjutton om jag hade vågat. Fast det satt ju som sagt bra.

Ninni! GRYMT bra idé att sy ett kombinerat regn/eksem. Det skall jag fixa till nästa sommar.

Nu längtar jag till 12°C-gränsen.

*KL*

Regntäcke ovanpå gav jag upp, halsen på eksemtäcket ledde ju in fukt under regntäcket.

Jag har två eksemtäcken, ett boett och ett everline. Han får ha det vid regn med, så byter jag av när det slutat regna. När det VRÄKT ner regn/spöregnat har jag bytt ut eksemtäcket mot ett ofodrat regntäcke med HALS. Törs inte lämna mankammen oskyddad.

Mina går ute nattetid och inne dagtid, så man har hunnit ta in/klä om innan solen kommit igen (då blir de tyvärr KOKT i regntäckena, spec med hals). Även min är efter STORT slit i sommar riktigt fin och vill INTE riskera det. Men såhär har det fungerat, peppar peppar.

Men ni som kör regntäcke över eksemtäcket, hur sjutton lyckas ni vid ihållande regn hindra att eksemtäckeshalsen leder in väta/fukt under täcket? Det är mitt besvär infr hösten nu.

Ang torktid så mitt boett (nytt, köpt i juni) står emot väta bra, men NÄR dte blir genomblött så tar det en evighet att torka, spec om det är smutsigt. Everlinetäcket är i ett annat material, 'slinkigare' material. Släpper igenom vatten fortare, men TORKAR på ett litet kick, både på hästen och upphängt. Så oftast får han ha everlinetäcket om det ska regna.

Enl vetten så är det knotten Diljá inte skall ha på sig och när dygnstemperaturen inte övergår 12°C dör ju knotten och då har hon tagit av Diljá täcket. Har funkat i 15 år så då borde det funka hennes sista år hos mig också.

Om det fungerat är det ju bra. Dessvärre dör inte de förbannade knottjävlarna. Vi har haft regn och kallt här, flera dygn i rad har termometern inte kommit över 12 grader ens dagtid, nattetid har det varit neråt 7 - 8 grader. Knottjävlarna frodas än.

Förra året hängde de med tills första frosten kom. Min herre började ju klia sig i OKTOBER, och jag fattade ingenting, 'alla insekter var ju borta'. Insektstäckena var väck, svansar hängde still, inte ens känsliga fbl hade minsta lilla bett. Men de knott som fanns, för de fanns, räckte.

Däremot MINSKAR knottrycket när det blir kallare, och det kanske räcker för din dam och då är det jättebra. Men 12gradersgränsen är tyvärr ingenting som generellt går att gå på, alla knott dör inte för det =/

Nej, det är säkert så.

Här nere verkar knotten redan vara borta märkligt nog. Trodde att det skulle bli invasion efter regnet men jag satt ute i hagen en stund igår kväll och märkte inga.

Får hoppas frosten kommer snart då :angel:

Men här är det 20 grader och sol idag. Inte bra, inte bra alls. :cool:

Här är det ösregn och 15 grader.. :cool:
Lúkas har på sig ett av eksem/flugtäckena och det torkar ganska fort. Hoppas jag.. :crazy:

Knotten tycks gå i vågor, skulle tro det har med kläckningen att göra. Här är det också synnerligen lugnt nu, för alla inseter. Vi hade ju först extrem långvarig torka, inte en droppe regn på månader, och vaaarmt. Tog knäcken på en hel del insekter. Sen kom det regn en period följt av varmt, och då kom det en ny insektsomgång, om än ganska 'lindrig'.

Sen kommer regnet, och det har regnat och regnat och regnat - och regnat. Kallt och rått. Nästan alla insekter sa hejdå. Idag är det sooool och 'varmt' (18 grader i skuggan), men än är det lugnt. Mina brukar ju gå in på morgonen för insekter. Var nyss och kollade till dem igen, och två hästar går med hängande svansar och smaskar gräs, HELT ointresserade av att komma in ;) (Annars brukar de trampa vid grinden).

Men, med förra året i fä'rskt minne, tänker jag INTE ta av eksemtäcket förrän frosten kommer, om jag kan undvika det (är ju kruxet med regnet) iom att det var i oktober han kliade av sig manen förra året (det var första tecknen på eksem övht). Och då var det som jag trodde/de andra hästarna tyckte insektsfritt.

Rätt så. Många tror faran är över i augusti men det är det inte. Knotten går i svärmar, det föds nya och just i augusti/september är hästens immunförsvar ofta nedgånget efter ha kämpat hela sommaren så tar man av täcket nu faller allt ihop.

I o med det varmare klimat vi fått också lär vi få behålla täcket långt fram till november.

Jag ser till att jag har på honom ett av de täckena jag har som inte suger åt sig så mkt vätska, är det riktigt illa så slänger jag på ett halstäcke också, vågar aldrig ta av eksemtäcket då jag inte vågar lämna nacken oskyddad. Halstäcket jag har på regntäcket är lite för luftigt för att användas ensamt.

AH, då förstår jag.

Hur menar du halstäcket (regn) är för luftigt? Att de ska krypa in? Det har jag också funderat på, men då mina bara går ute nattetid än så hinner jag 'byta kläder' eller ta in när regnet upphört på morgonen. Men sen i höst blir det knepigare, för känns just som de kan krypa in ja. Jag är dock mer bekymrad över att lämna hela 'undersidan' bar. Det spelar ju ingen roll var knotten biter, allergin blir ju 'allmän' ändå. Dvs knotten biter på magen, kliet kommer på halsen. Dock vägrar jag lämna mankammen oskyddad pga kliandet, och det skyddar ju halstäcket emot.

Täcket torkas snabbast på hästen!

Täcket torkas snabbast på hästen!

Ja, dina kläder torkas säkert snabbast på dig också! :devil: Men särskilt skönt är det ju inte.... och "våtvarmt omslag" är inte så bra för eksemet, heller. Åtminstone på min häst brukar blött täcke vara ett säkert sätt att förvärra eksemet!

Jo, men min lilla höna skall definitivt inte behöva gå med blött täcke.

Som ovanstående sa; våtvarmt omslag + eksem = pest och pina.

Enl vetten så är det knotten Diljá inte skall ha på sig och när dygnstemperaturen inte övergår 12°C dör ju knotten och då har hon tagit av Diljá täcket. Har funkat i 15 år så då borde det funka hennes sista år hos mig också.

Vi säger medeltemp 5 grader, i en vecka. SEN åker täckena av.:devil:

OT var hittar man grader, lilla nollan på tangentbordet?

Här är täckena på från slutet på april/början på maj till i mitten på oktober minst och då bor vi ändå norr om Sundsvall. Höst och vacker brittsommar = miljarder knott. Då kan det vissa nätter vara markfrost men de små äcklen överlever ändå...
I år har jag inte en exemis för första ggn på 20 år, det är sååå skönt! Men i värsta knottperioderna har jag flugtäcke på alla hästar. De blir så rastlösa av att det svärmar och bits på dem att de bara vankar omkring och då trampar de bara sönder hagarna. Brukar vara trångt i ligghallen när det är som värst...

Ett par rejäla frostnätter är det enda som dödar knotten.
Har vi tur så kommer det i oktober.
September är den värsta månaden, fuktvarmt, knottigt tillsammans med spirande vinterpäls är jobbigt.
Trots att det är mer knott runt midsommar så är september värre.
Har klippt min på halsen nu och skall klippa mer när skäret är slipat.
Han blir svettig av sol och blöt av regn, kan börja klia sig pga av det.

Liknande trådar

Islandshäst Jag skall filtklippa(eller helklippa) en av hästarna i vinter och funderar över vad för täcken som behöver införskaffas, hon skall gå i...
2
Svar
28
· Visningar
4 519
Senast: sstina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka