Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

L

LindaMidinette

Jag vet inte hur jag skall göra. Jag har ju eksemtäcke på Diljá och kommer att ha det sommaren ut på rekommendation av förra ägaren. Jag har 3 täcken att byta med. Men nu fullkomligt ösregnar det ju och täcket blir dyblött för inte går hon in i ligghallen bara för att det regnar. Jag vill inte att hon skall stå med blött täcke i hagen. Nu har hon fått gå utan ett halvt dygn men samvetet fräter på mig.

Hur gör ni andra? Dyblött täcke? Inget täcke? Byter varannan timma :confused::confused:?

Edit: kan jag sätta på ett regntäcke utanpå eller blir det för varmt? Jag vill inte äventyra hennes pälssättning då hon går på lösdrift.

Sv: Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

Jag byter inte täcke för att det regnar, pålle har täcke på sig dygnet runt, oavsett väder. Har två exemtäcken från hööks som jag byter mellan med några dagars mellanrum. Täckena torkar fort om det är rent och av bra tyg.

Jag skulle låta henne vara utan täcke tills jag märker att hon är irriterad av insekter. Inget täcke vid långvarigt regn/blåst.
Hade hon haft eksem hade jag varit noggrannare.

Eftersom jag inte riktigt köper att hon "hade torra partier" så hade jag kört stenhårt på täcket. Den bild du la upp visar tydligt en sk "tand-rad" i manen vilket är ett tydligt tecken på att det är eksem hon har (visa gärna en bild där hon står med huvudet upp och inte är nyinsmord, då tar jag tillbaka det jag just skrev).

Just eksemtäckerna är bra i just det här med regn, mitt torkar såfort det slutar regna. Så innan Yrpsan fick Gála gick hon med täcket på dygnet runt, oavsett om det var regn eller inte. Hon har aldrig vart förkyld under de åren hon fått ha eksemtäcke på sig.

Regnar det däremot 3-4 dygn så sitter ju inte täcket på. Nu har jag mina hästar hemma och Yrpa går utan täcke hela tiden pga att fölet klättrar och har sig. Men hon är finare nu än vad hon har varit på hela sommaren och är inte mer irriterad på flygfäna än vad de andra hästarna är.

Jag lägger på regntäcke istället när det regnar ihållande. Låter inte min gå utan täcke, eftersom han behöver det. Å ett blött å kallt eksemtäcke gör ju inget lycklig efter ett dygn...

Hmm...jo...

Skall åka ut direkt efter jobbet och kolla igenom henne. Får ta ställning då kanske. För om jag sätter på ett täcke så VET jag att jag kommer att åka ut sent ikväll igen för att ta av det.

Första gången i mitt liv jag har lösdriftshäst och jag ligger vaken många gånger per natt och tänker:
-vad gör Diljá nu i det kalla mörka.

Jag veeeet, människor och hästar är inte samma och jag för över mina egna känslor på henne. :cry:

Nejnej, jag är helt inne på din linje att hon är en eksemhäst, bara det att hon är riktigt fin nu för att hon just varit så himla välvårdad. Just därför är jag jätterädd att jag skall sabba allt och hon skall få eksem. (uppblossat alltså).

Regntäcke låter ju definitivt som ett alternativ.

Kaela har sitt hela tiden(har 4 att byta mellan+2 huvor), byter varannan var tredje dag.
Det torkar superfort, och hon har inte visat några tecken på att frysa och har heller inte blivit förkyld.
Mina går ute dygnet runt fortfarande.

Jag lägger på regntäcke istället när det regnar ihållande. Låter inte min gå utan täcke, eftersom han behöver det. Å ett blött å kallt eksemtäcke gör ju inget lycklig efter ett dygn...

Hur vågar du det?
När jag stod i "storhäst-stall" med Yrpa så la dom på henne ett regntäcke. När det slutade regna kom knotten fram. Självklart sparkar hon sig under magen och fastnar i täcket. Varpå hon sitter fast i minst två timmar eftersom ingen var ut i hagen och tittade. Hon sträckte sig rätt illa och fick vila i över en månad.

Jag har aldrig regntäcke på henne igen efter det. Endast vintertid när det inte finns massa äckeldjur som stör henne.

Första gången i mitt liv jag har lösdriftshäst och jag ligger vaken många gånger per natt och tänker:
-vad gör Diljá nu i det kalla mörka.

Det är en stor nackdel när det kommer till eksemhästar. Vintertid är lösdrift super, men på sommrarna är det bra att kunna stalla in nattetid. Yrpa står inne på nätterna om inte jag börjar jobba kl 6, för jag orkar inte bråka mer med fölet. Ibland tar det en halvtimme innan hon följer med in i hagen. Det har jag inget tålamod med så tidigt på morgonen..

sätter inte på täcke när det regnar mycket.
sprayar ordentligt under magen samt tar in tidigare om det slutar regna och inte blåser.
man får vara extra försiktig i knott tider runt midsommar och slutet av augusti.
Enstaka regskurar är ju inga problem med täcke, men återkommet regnet hela tiden så blir täcket inte roligt, min häst står bara och hänger med blött täcke.
Min häst har eksem men det här sättet passar honom bäst.
Har knappt kliat sig år så nu är det bara att hålla tummarna.
Har man köpt häst av vetrinär som garanterar att hästen inte har eksem och sedan har det så hade jag surnat till.
Det är ju ochså en prisfråga vad man gett för hästen.
En eksemhäst är ju mycket billigare om den inte är en topptävlingshäst.

Jag slänger på min eksemhäst ett regntäcke över eksemtäcket vid ihållande regn om det är under 10 grader ungefär. Är det varmt ute så brukar han faktiskt klara sig fint ändå, såvida det inte regnar väldigt länge/och eller blåser kraftigt.

Regntäcke över fungerar finfint, inga problem. Min häst har alltid fått ordentligt med vinterpäls täckena till trots. MEN han går givetvis inte med regntäcke jämt utan bara när det är regnrisk över natten/längre tider.

Börjar det regna innan man hinner få på täcket, så är det bara att byta till torrt o lägga över regntäcke, de torkar bra ändå om man har ett bra andastäcke.

Min eksemhäst går utan täcke när det regnar, blött täcke brukar förvärra hans eksem. I år har han dock gått utan täcke större delen av sommaren, och varit i stort sett symptomfri (inne natt + switch + ökozon).

KL

Ja, för inte sjutton torkar de fort, inte mina iaf. Får kanske se mig om efter nya. De 2 hon blötte ned häromdagen hade fortfarande inte torkat i sadelkammaren igår så jag tog hem dem och hängde upp dem.

Nu har hon gått utan täcke i regnet och det har iaf inte hänt ngt. Nu är det uppehåll så nu åker jag ut och lägger på täcke igen.

Skall inventera mina täcken och se om jag har ngt ofodrat regn. Det verkar vara den bästa lösningen i mina öron. Risker med täcken i hage finns ju alltid och som gammal halvblodsmänniska så har det ju varit täcke som gällt alla år.

Tack för alla svar. Ni är guld.

För övr så vet jag precis vad jag har köpt. Diljá är helt enkelt en symtomfri eksemhäst! Och baske mig om hon får symtom hos mig. Det får bara inte ske. Usch. Nervöst. Just nu har hon underbart fet fin päls och manen är fin. Visst, den ÄR kamformad, det är den.

Kan tipsa att jag har eksemtäcke från topreiter, kraftigare tyg än vanliga eksemtäcken & det torkar snabbt när det regnat.Fanns billiga på agersta.

Min eksmehäst gick med täcket hela tiden, det torkar. Han brydde sej då inte och var varm o fin under.

Boett-täcken och Hööks-täcken hade jag.

Lånar knapp
När ett gammalt eksemtäcke gjort sitt sydde jag om ett tunnfodrat regntäcke så det fick halsdelen och magplattan från eksemtäcket. Funkar perfekt och jag kunde i lugn och ro ta hem och tvätta/laga det vanliga eksemtäcket. Snåla jag varierade bara med 2 eksemtäcken så det var ett bra mellanalternativ...

Regntäcke ovanpå eksemtäcke på sprattlig eksemis är en bra nödlösning om man kan sätta på ett täcke och passa in det väl. Men det kräver mycket väl spända kryssgjordar och ev. bensnören (tar själv bort bensnören och har rem under svansen på eksemhästar) men det fattar inte storhästfolket förrän det händer något liknande :devil: Har varit med om en shettis som fick avlivas pga benbrott efter dito sprattelstund. Gjordarna borde på honom varit 4 dm kortare!!!

Titta på hästar med täcken runt omkring er så ser ni förfärande många med gjordar som hänger helt lösa runt hästmagarna. Livsfarligt!

Vök har ett gammalt Boett-täcke och ett nytt Boett. Det nya är så himla bra och håller hästen torr trots skyfall. Jag byter mellan dessa täcken, men det nya Boett-täcket är verkligen kanon. Tycker man att det släpper igenom för mycket väta, kan man ju impregnera det...

Liknande trådar

Islandshäst Jag skall filtklippa(eller helklippa) en av hästarna i vinter och funderar över vad för täcken som behöver införskaffas, hon skall gå i...
2
Svar
28
· Visningar
4 519
Senast: sstina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka