Hjälp! Dubbelsidiga nya gallor på frambenen efter hälta?

F

Fiatempo

Hej! Behöver snabb hjälp!

För en vecka sedan tömkörde min tränare min häst och allt var frid och fröjd! Dagen efter ringer min kompis som släpper ut hästarna och säger att han är halt på vänster fram. Jag åker upp direkt och ser att han haltar på höger fram. Jag lindar efter veterinärens råd båda fram och avvaktar. Dagen efter är han helt bra från hältan men jag fortsätter linda med vanliga underlägg på dagarna och back on track på nätterna. För tre dagar sedan ser jag att en "bulle" visat sig på baksidan av benet höger fram mellan kotan och framkät på höger fram och jag tar av lindorna och låter han vara utan över natten. Dagen efter på kvällen har han blivit gallig på samma ställe även vänster fram. Det ser ut som långsträckta gallor alltså båda fram och har varit så i två dagar nu utan att svullnad går ned nämnvärt även om han går ute. OBS! Olindad.

Läser att back on track kan skapa svullnader. Vad kan det annars vara? Helt ohalt, feberfri och i vila sen första hältan. Vet säger avvakta.

Snälla hjälp!

Sv: Hjälp! Dubbelsidiga nya gallor på frambenen efter hälta?

Ingen som vill svara?

Sv: Hjälp! Dubbelsidiga nya gallor på frambenen efter hälta?

Jag har fått lära mig (av vet.) att gallor är en överproduktion av ledvätska som ofta börjar när hästen har en överbelasting/skada men som då fortsätter även när hästen är återställd. Det kan helt enkelt vara så att det var en överbelastning och att hästen nu har en överproduktion av ledvätska (som trasporteras bort vid ökad blodgenomströmning, rörelse). Hoppas detta hjälper dig lite.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, förra veckan när jag longerade min kille så snubblade han och satte i ena knäet i backen men vi sprang efter o se så att han inte...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 359
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka