HJÄLP det är kaos här. Inredningstips behövs

Solvind

Trådstartare
Ja vårat vardagsrum ser ut som ett bombnedslag efter att vi fått bebis :o :crazy:

Möblerna vi har är köpta till tidigare lägenhet där vardagsrummet var dubbelt så stort så det blev lite trångt att flytta hit till vårt lilla hus. Att sedan få in massa bebisgrejer gjorde att det blev kaos. Varken jag eller sambo trivs med detta.

Lillpojken skulle behöva plats för leksaker någonstans. Jag skulle vilja ha en lekhörna där soffan står. Soffan används för tillfället mest som förvaring till alla grejer men behöver nog en soffa när lillen blir större så vi alla får plats. Vill heller inte bli av med fåtöljerna då de är fantastiskt sköna och perfekt att amma i.

Har inte råd att köpa nya möbler för tillfället. Känner annars egentligen för att slänga ut allt och börja från början.

Inte städat på bilderna. Och som ni nog förstår så blir det väldigt svårstädat när det ser ut sådär :o Har ingen annan stans att ha grejerna heller.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Vi har möblerat om flertalet gånger och detta är det som ger mest golvyta. Men det hjälper inte :(

Tips? Går det att få denna röra till något trevligt utan att det kostar massa pengar?

Sv: HJÄLP det är kaos här. Inredningstips behövs

Sälj soffbordet, sittpuffarna och tv-bänken.

Köp en mindre tv-bänk som har mer förvaring under, alltså en högre. Eller varför inte släpa in en gammal, stor och stadig byrå/skänk att ställa tvn på?

Behöver du en sittpuff/fotpall som benstöd när du ammar? Köp isåfall en (inte två) med inbyggd förvaring.

Soffbord behöver du faktiskt inte. Tar sjukt mycket golvyta och ger inte så stor nytta. Den förvaring du har där i kan du lätt duplicera genom att skaffa en till bokhylla liknande den du har.

Oj..

Jag hade nog blivit bästa vän med blocket i ditt läge.
Jag hade sålt soffbord, tv-bänk och bokhylla och istället köpt möbler med bättre förvaring som får plats.
Fotpallarna och allt onödigt hade jag hivat det tar bara en massa plats som inte finns.
Måste bebis ha både babysitter gunggrej och en vagga?
Det går ju att optimera mycket men man måste såklart kompromissa på grejer om man vill ha mer utrymme även om man optimerar med bättre förvaringsmöbler.

kl

och behövs det två fåtöljer plus en soffa?
jag hade också satsat på blocket.
hellre en soffa med schäslong och därmed sluppit fåtöljerna.¨
och försökt få plats med barnets grejer i hörnet där hyllan står.

katterna får leka på det som finns, ett stort eget klätterträd är för stort.
bor ni i hus kan de väl klättra ute?

Fast klösträd är inte bara en leksak, det är också för att kunna klösa på.

Måste alla bebissaker vara framme samtidigt? Måste vaggan stå i vardagsrummet?

Jag hade skickat ut antingen soffa eller fåtöljer. Åker fåtöljerna ut kan ni ju köpa en minifåtölj till lillen när han blir så stor.

Har ni något förråd eller så? I så fall hade jag stoppat undan allt småkrafs som inte används.

Det blir kaos när man har för mycket grejer på för liten yta. Säger som tidigare: varför är alla bebissakerna framme?

Sälj fåtöljerna soffbord tvbord klösträd och lillhyllan.
Flytta soffan till väggen till vänster (ja, blir säkert lite osmidigt pga dörren men det är det värt)
Köp en bokhylla som du ställer vid väggen där fåtöljerna stått (den måste rymma tvn och helst ha en del skåpluckor, men det finns gott om begagnade såna för ca 500kr), och köp en klösbräda eller enkel liten klöspinne.
Vid kortsidorna av soffan sätter ni sängbord med skåp.

Typ såhär:

snyggt va ^^?

Skulle antagligen bli väldigt fint om man gjorde som på din skiss :) . Och så skönt utan massa krimskrams.

Men skulle bli ganska dyrt med en sådan stor hylla och tyvärr går det inte att ha tvn på den sidan när solen lyser in genom fönstret (ser inget då,även med gardiner för) Dessutom måste bebisgrejerna vara där då de används flitigt och är enda rummet det är lämpligt att ha dem. Lekmattan brukar däremot inte ligga framme när den inte används men har inget bra ställe att förvara den så då hänger den i gardinstången :p

Även klösträdet är viktigt. Katten är för det mesta innekatt och behöver något att klättra och vässa klor på.

Men soffbord, puffar och tv bänk skulle kunna säljas, antagligen hyllan också. Gäller bara att hitta en annan mindre tvbänk som klarar tunga gamla tvn.

Senast ändrad:

Tack alla för tipsen :) .

Vad skulle ni välja om ni valde mellan fåtöljerna (som är fantastiskt sköna men välanvända och gnisslar) eller soffan (som inte är lika skön och ganska tråkig men får plats flera i den)?

Det idealiska som jag helst vill är att få bort både soffa och fåtöljer, soffbord och puffar. Och sätta in en liten skön soffa med schäslong. Eventuellt byta tv bänk. Sedan lite förvaring för leksaker där soffan står nu och ha det som lekhörna. Gärna någon puff med förvaring så vi vuxna har något att sitta på vid lek och som fotpall vid behov. Vaggan och den stora gungan kommer han växa ur så det är ju inte för evigt de kommer stå där. Men de kommer väl bytas ut mot andra leksaker ;) . Men min önskeplan är för dyr :(

Men är din önskeplan verkligen för dyr?

Du kan inte tänka dig bättre begagnade möbler tills du har råd att byta ut till det du verkligen vill ha? Begagnat behöver ju inte betyda sunkigt.
Tänker att om du säljer dina möbler så får du ju in lite pengar och sen hålla koll på annonssidor och auktioner efter mer passande möbler?
Min bror köpte en begagnad soffa som bara var några månader gammal och såg ut som ny för 1500:- på blocket.
Tv-bänkar och soffbord mm brukar finnas för ett par 100 lappar och man kan göra rejäla fynd om man håller ögonen öppna...

Så här hade nog jag gjort:

1: ut med soffan.

2: försök hitta en mindre tv-bänk (om det inte går, behåll den gamla på samma plats)

3: ställ vaggan i hörnan där klösträdet står nu, en fåtölj på varje sida så dom står lite snett i hörnet.

4: ut med soffbordet och använd den lilla bruna bakom vaggan för att ställa ifrån sig diverse glas osv. Kanske montera hjul på den lilla bruna? Går att göra snyggt utan att "förstöra" möbeln!

5: Både hyllan och klösträdet borde nu få plats i hörnan där den högra fåtöljen står i dagsläget.

6: JAG skulle ha klippt av gardinerna då jag alltid tycker det ser stökigt ut med långa gardiner :D

7: Nu får ni också plats med lekhörnan där soffan tidigare stod.

8: fotpallarna, behåll dom om ni använder dom :)

Kanske någon idé som kan fungera :)

Oj vad grejer :D
Som de andra säger, välj bort antingen soffa eller fåtöljer.
Mönstrade gardiner blir lite rörigt tycker jag.
Jag tycker vårt vardagsrum blivit belamrat sen vi fick barn men vi ligger i lä ser jag... :D

kl

ang gardinerna antar jagatt ni har de för att kunna dra för?
annars hade jag valt en gardin upptill bara, de tar mycket plats när de hänger ned.

Ja en ny soffa är dyrt. Jag har inget emot begagnat men just soffa känns lite äckligt. Folk kan ju ha gjort vad som helst i den även om den ser fräsch ut på ytan. Det är ju inte att bara slänga in den i tvättmaskinen.

När man bor litet så måste man ju antingen hålla igen på prylar eller stå ut med att det blir mycket grejer. Så börja med att se över vad du verkligen verkligen måste ha framme. Kanske är en del säsongssaker som inte behöver vara framme just nu? En del saker kanske är "bra att ha" men inget måste och kan prioriteras bort för att ni ska få plats.

Gamla tv-bänkar för tjock-tv borde det finnas massor av på Blocket och ev loppisar/second hand-butiker. Jag hade en liten smidig från Ikea som jag köpte ny när jag flyttade till min första egna lägenhet (~2005) för ca 100 kr, minns dock inte namnet på modellen. Ikea har nu en hörnbänk för tjock-tv i sortimentet som borde kunna funka (Lack).

Angående solljus på teven så har Ikea väldigt prisvärda mörkläggningsgardiner (rullgardiner), så jag ser inte det som något olösligt problem.

Jag hade slängt ut bokhylla och övrig golvförvaring och satsat på vägghyllor (att sätta upp över ex teven). Lägg prylarna i fina lådor och askar och ställ i hyllan/hyllorna.

Leta på Blocket efter en soffa som bättre passar era behov. En del soffor med schäslong har förvaring under schäslongdelen, det kan rekommenderas.

Och brallan.

Bra tips om gardinerna där. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har hela tiden trott att man "måste" ha golvlånga gardiner (de säger ju så på att inredningsprogram).

Men att ha kortare skulle definitivt underlätta och kanske göra det varmare på vintern då de hänger för elementen och hindrar värmen att spridas. Nu på sommaren används de för att stänga ute solen och på vintern för att stänga ute kylan från fönstren.

Vad tror ni. Behålla dessa och korta av dem (om jag har klippa i dem, de är ju så vackra) eller köpa nya? Vilken färg och material skulle då kunna passa? De måste vara tillräckligt tjocka för att hålla ute kyla och stark sol men samtidigt släppa in ljus.

kanske om man har huset fyllt av salar istället för små pluttiga rum :D nä men kanske hissgardiner? De brukar finnas i flera färger och i lite grövre material plus att de är enkla att hissa upp och ner :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 830
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 935
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?