Hjälp! Datorn hänger sig.

B

bobo

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Jag hade tydligen fått in virus som gjorde att datorn hängde sig när som helst och det var bara att stänga av strömmen och starta på nytt, tills den behagade hänga sig igen.
Jag har formaterat den hårddiskpartitionen som Windows ligger på, och jag har installerat ett nytt Windows XP med all säkerhet som följer med.

Trots detta hänger den sig i alla fall, den var igång ett par timmar efter nyinstallationen, så länge så att jag hann ladda ner alla säkerhetsuppdateringar. Det var ungefär 4:e gången jag formaterade och installerade XP.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan det ligga ett virus kvar i datorn fast jag har formaterat? Jag har kört virusscan på hela datorn innan jag formaterade.
Kan det vara något annat fel som gör att den hänger sig, någon komponent som har kraschat? På grund av virus??

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

Sv: Hjälp! Datorn hänger sig.

Blev det blåskärm eller stannade bara allting upp som det var?

Allt bara fastnar som det är, ingen blåskärm.
Jag måste stänga av med strömbrytaren och starta igen, då funkar det ett tag tills det fastnar likadant igen.

Kan det vara så att datorn blir varm??
kolla så att alla fläktar snurrar och att kylflänsarna inte är fulla med damm tycker det låter som ett värme problem....

Nej, den blir inte varm. Det vill säga att det kanske den blir, men fläktarna fungerar och jag dammar ur dator och fläktar emellanåt. Har också ett nytt kraftaggregat (eller vad det heter).
Den kan hänga sig någon minut efter uppstart, innan den ens har hunnit bli varm, likaväl som den kan hänga sig helt plötsligt efter att ha stått i vänteläge ett par timmar. Det finns absolut inget mönster i det.

Efter den sista formateringen och ominstallationen har jag kört en virusscan på hela datorn, inget virus eller annat malicious. Ändå gör den likadant som när det var virus i den.

Jag funderar på om det gör någon nytta att formatera hela hårddisken, alla partitionerna och installera en gång till. Eller är det bara onödigt slit?
Kan ett virus sätta sig någon annan stans?

Tvivlar på att detta har med xp att göra

Har du testat att klämma/känna på kort minnen sladdar osv så allt sitter där det ska??? Har varit med om ett grafikkort som satt på sniskan efter ägaren skulle dra fram den för att koppla in skrivare eller vad det nu var

har du 2 minnes moduler testa köra med en i eller byt plats på de och se om det hjälper

Jag ska pilla på allt inuti och återkommer om resultatet.
Just nu står datorn avstängd för att tänka över sina synder :D , skriver från en laptop.

Jag tog av kåpan och kände att alla sladdar m.m. satt fast och det verkade dom göra. I 2 dar har datorn fungerat perfekt utan "kläder" på sig. Idag chansade jag och klädde på den, och den har hängt sig 2 ggr redan.
Du kanske har rätt Attjoo, i att den blir varm. Det verkar inte vara XP i alla fall.

Måste jag köpa en ny processorfläkt nu?

Liknande trådar

IT & mobiler Hoppas det är någon Mackunnig här inne som vill hjälpa mig. Jag skaffade en MacBook Pro för ca 1 år sedan. Har varit supernöjd och...
Svar
2
· Visningar
1 125
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 969
IT & mobiler Varje gång jag startar datorn har jag börjat få upp ett felmeddelande om att Java, eller mer exakt jusched.exe, inte är kompatibelt med...
Svar
3
· Visningar
1 364
Senast: Riley
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18