HJÄLP ! Bruten bakbens axel !

L

lindaplutt

Någon som vet vad det betyder ?

Var på utställning i helgen med min foderhäst, ett treårigt russ sto som är helt underbar :) Hon uppförde sej jättebra och fick 8 på allting förutom benen. :bump: Grejen är det att hennes ben är korrekta, förutom nånting som domaren kallade "bruten bakbens axel vänster bak". Detta gjorde att hon fick en sjua på benen, riktigt irriterande eftersom hon annars hade fått 40 poäng och guld. Såå, nu har jag tittat och tittat men jag förstår inte vad domaren menar, någon annan som vet ? Skulle man kunna verka på nått sett för att minska det? Eller kan det växa bort ? Tacksam för alla svar !

Sv: HJÄLP ! Bruten bakbens axel !

Det betyder att hästen inte har en lodrät linje om man drar en från dess bärbensknöl och ner genom hoven. Dvs. att linjen blir bruten om du står bakom hästen och tittar, det kan bero på att hästen är uttåad eller utåtvinklad i hasen eller liknande, någon slags felaktig ställning på benen som gör att linjen inte blir rak.

Sv: HJÄLP ! Bruten bakbens axel !

när hästen är tre år gammal är det för sent att verka bort det.
skulle gjorts tidigare, innan skelettet i benen inte förbenats färdigt..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ett 7årig halvboldssto som jag funderar på att avliva om jag inte får någon ordning på problemen. Jag har bara haft henne i...
Svar
18
· Visningar
1 477
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama