Hjälp!! Broddarna går inte i!

Centaur

Trådstartare
Det ska bli 25 cm snö i helgen och hästen har inga broddar. Och jag får dem inte i!! :(

De är för stora, får inte ens i gängtappen. Eller jo jag fick i den i ett hål och lyckades gänga det helt snett... De är 3/8 och det ska hålen också vara enligt hovslagaren. De är dock borrade, skorna kommer inte med broddhål.

Vad ska jag göra?? Kan det hjälpa att köpa mindre brodd och limma dem i med locktite?

Men vad konstigt? Oavsett om han borrat hålen så borde han ju veta om han använt 3/8 borr? Prova med en mindre brodd även om jag tycker det låter konstigt.

Ja han sa att det är 3/8 och att jag ska använda gängtapp. Men får ju inte in gängtappen.

Kan det va så att gängorna är slitna av grus osv?
Hade det problemet förra året. Grus hade slitit ut gängorna så inte ens gängtappen fick fäste. Hovslagaren fick komma ut och borra nya hål.

Annars prova mindre brodd?

Det löste sig, tack och lov! Hovslagaren var i närheten och kunde hjälpa mig. :)

Hålen var lite slitna och ovala men ffa var det min gängtapp som var helt utsliten. Den är säkert 10 år. :p Jag har aldrig tänkt på att det är något som behöver bytas ofta men nu ska jag inhandla ett litet lager.

Om skon riktas i trakten brukar det vara en bra ide av hovis att ha en brodd i hålet under riktningen... fd fälttävlansryttare som gärna broddade inför terräng sommartid.

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 762
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar