hjälp!? bilder..

B

Bacillen

bilder nya för dagen på Bianca framför rockarden.:banana:

Säg vad ni ser och vad ni tycker!
Jag ser själv att rockarden har bakvikt och drar selen uppåt...det borde gå att ordna med att snart nytillverkade sitsen monteras längre fram..??
Ser också att bakselen sitter något långt ner...
Jag tror också att jag spänner däckelgjorden för hårt....

men hörni, please be gentle;) ....jag är rätt ny på det här men vill verkligen få till det rätt!

förresten tror ni man kan montera på svängel på en sån här hemmasnickrad rockard??
1601891403_f223223ff6.jpg

1601890949_8e84cc194c.jpg

1602777688_baf091584b.jpg

1601893125_85490ea28d.jpg

Sv: hjälp!? bilder..

ja jag tycker att rockarden har rejäl bakvikt och skacklarna hamnar lite väl högt upp troligtvis för att det är bakvikt.
ang. bakselan så ska väl remmarna över korset ligga lite längre fram tycker jag nog. De ser ut att ligga vid svansroten nu. Men den ser ut att sitta i rätt höjd mitt på skinkan så att säga, så att hästen kan luta sig bakåt iden om det skuter på i nedförsbacke.

Det där ser inte alls bra ut. Vart har draglinjen tagit vägen? Be någon kunnig om hjälp innan du kör mer.

jo jag vet att nån draglinje att skryta med inte finns..
men hur det än är med den så funkar det fint att köra den lilla damen, hon gillar det tydligt, så obekvämt kan det inte vara...
Undrar om sele i kombination med lånade hemmabygget inte funkar eller om selen i sig inte passar henne...?
Mycket att fundera på...

Tillägg; jag kollade just på andra bilder som visar selen lite nära..då ser jag att jag ju naturligtvis kan ändra vinkeln på, hmm undrar om det heter draglädret?, genom att länga remmarna som går från däckeln ner till ringen...då hamnar ringen lägre, och skaken kommer att fästas lägre, mer vågrätt...då återstår att fixa bakvikten i vagnen....
Ska prova i morn!

Senast ändrad av en moderator:

Nu är ju inte jag en häst..... Men så mycket har jag lärt mig genom åren att en felanpassad utrustning trivs ingen häst med. Jag tycker om mina hästar och skulle absolut inte köra med den utrustningen som du har. Men alla gör ju såklart som dom vill. Titta på andra bilder här på forumet så ser du hur en sele ska sitta.

hon gillar det tydligt, så obekvämt kan det inte vara...

Tyvärr är hästra skapta så av naturen att de ska dölja det som är obekvämt eller när de är skadade. Ett stört rörelseschema gör rovdjuren mer intresserade av just det bytesdjuret.
Tycker inte du ska köra när utrustningen ser ut som den gör nu.
Kontakta en körförening i din närhet så hjälper de dig mer än gärna med att få utrustningen på plats.
F.ö kul att du engagerar dig och vill göra det bättre för din lilla häst. Otroligt söt liten ponny :love:

Kan inte Pinge hjälpa till här med så där underbart bra redigerade bilder???

Ja verkligen!
men han kanske inte är vaken mitt i natten ;-)

jo eller hur!
jag är ju så knäpp så jag mycket väl kunde tänka mig att fara ner till stallet för att testa att ställa om selen...
men lugn, även jag inser att det är lite over the top! jag får vänta tills i morn

Du har ju fått min åsikt om utrustningen etc redan så jag vill bara säga att det ser ut som du har en väldigt trevlig körponny och det syns att hon tycker det är roligt! Får vi bara ordning på resten så blir det kanon! :)

Tack ska ni ha för den konstruktiva kritiken!
Jag har börjat grejja lite med korrigering av selen och tror kanske att det går att ordna den...ev. måste den sys/byggas om lite...
Rockarden vet jag inte, den får maken ägna sig åt så får vi se om den blir farbar!!
Tack igen!

vilken otroligt söt lite shettis! Ser pigg och glad ut!
Får själv hem en shettis i helgen och har blivit helt kär i de små hästarna!

Selen tror jag att du kan använda om du ändrar bakselen lite grann... läste på din hemsida att du fått med selen och då borde den passa. Skulle vara intressant att se shettisen med selen på utan rockarden.

Ser dock inte så bra ut med rockarden bakom. Bakvikt samt bruten draglinje som någon tidigare nämnt. Blir svårt för din shettis att dra optimalt då. Hade det varit din rockard så skulle du kunnat ändra skaklarna så att de vinklades annorlunda för attt få dem högre och rakare. tror tyvärr att det kan blis vårt att ändra bakvikten genom att bygga ny sitts. Skulle vara mkt bättre med en rockard med högre hjul så att du kom upp lite mer samt att skaklarna inte blev lika branta.

Hoppas du förstod vad jag menade med mitt svammliga inlägg :-)

Här kommer lilla jag med lite hjälp :) !

Prova sänk 2 håll på däcklet (de hållen mellan dragringen och tömöglorna). Tycker nästan bakselen ser för liten ut. ...

Ett annat tips är att göra som Nussikan har gjort ;)
Ta bort däcklet och köp ett ny som sitter för sig själv (ex som en bröst sele) sedan köp draglinor och sätt igenom draglinen. Jag hade det så när jag lånade en kompis loksele och travsele. ;)

Lycka till :) Väldigt sött ponny :D !

Mvh
Emma

Vet knappt om jag törs men...:p
Jag har gjort lite ändringar på selen och jag tycker att draglinjen börjar ta form.
När rockarden fått denna nya vinkel blir den heller inte baktung.
1657908607_802401cc21.jpg

Så, vad säger ni?

Är inte heller haj på det där med hur det ska sitta!
Men det där tycker jag ser genast mycket bättre ut!

Det ser bättre ut, men inte bra (hoppas du inte tar illa upp). Du behöver en svängel så du kan fästa draglinor i draglädren för att få en bra draglinje, som det är nu så sitter skacklarna under dragringen och då får du alltid en bruten draglinje. Skacklarna ska sitta över dragringen (höga skackelfästen) och draglädret ska lossas från dragringen och fästas i ett par draglinor. Remmarna till bakselen som nu ligger i slutet av korset ska ligga rakt uppe på rumpan, så du får en rak mittlinje ner och fäst bakselen i skackeln istället för i dragringen, sen är du en god bit på väg! :)

PS. Ett tips, ta kontakt med sagelmakaren i Svenljunga, han bygger om lokselar så som jag beskrev och gör ett superjobb! DS.

Senast ändrad:

Som nussikan sa det ser det bättre utt :) !

NU kan också göra höga skackel fersten genom att göra som en här på buke, sök på loksele så hittar du nog något :D

Rekomenderar att du skall höja skackalrna lite genom lämna in vagnen eller om du har vän/släkting/kille ja you name it som kan ta fram blås lampan och böja up dem lite. Sedan svetsa dit två öglor till bakselen :) ! + Göra en svägel hade inte varit så dumt ;)

Men jag tycker du är på en god väg :D ! Har man inte hållt på med körning innan är det svårt, och det kommer från en som person som inte fatade var svanskappan skulle sitta en gång i tiden :angel:.

Mvh
Emma

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·
Körning Dum fråga kanske, men det var så längesedan jag hade ponnysar att köra. Går ju inte att jämföra med ardennern som bara arbetade här på...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Anna_
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka