HjÄlp BehÖvs Snabbt !

L

L1ll4n

Det är så att jag har byggt ett fågelbo, och inte satt det tillräckligt högt upp så att några småbarn (SE MINST 1,55 cm högt upp) kan nå fåglarna. En fågelmamma fick ungar, ett småbarn tog ut mamman och kastade henne i marken (MEDVETET :eek: ) Ungarna är nu moderlösa!
Jag tog in dom. Men nu vet jag inte hur jag ska göra. (Tog in hela fågelboet) Så snälla någon som vet, ge tips. Tack på förhand!
(Jäkla unge)

Sv: HjÄlp BehÖvs Snabbt !

Det är blåmesar!
Kan man ringa till länstyrelsen nu? eller ska man ringa polisen?

Senast ändrad av en moderator:

Vad ska de göra? Polisen kommer ju knappt om man råkat ut för ett brott. Ring hellre en viltjour av något slag.

Kolla kontakt och viltrehabiliterare på länken jag la in, så finns olika ställen du kan kontakta där. Och så finns skötselråd för bla blåmesar på den sidan också.

Man ska kunna ringa bade lansstyrelsen eller polisen for att fa reda pa narmsta viltjour i sin kommun.

Hur har det gatt med de sma blamesarna, fick du tag pa nagon igar?

Jag ringde inte igår. Min mamma ringer just nu. Berättar mer när jag vet mer. (Blåmesarna är pyttesmå)

Mamma ringde ju innan, och polisen sa att vi skulle låta naturen ha sin gång eller hjälpa blåmesarna att överleva. Gissa vad vi valde..
Självklart ska vi hjälpa dom små stackarna. Så nu ska jag mata fågelungar varje dag med maskar tills dom kan flyga iväg. Så önska mig lycka till !

En liten upplysning här.
Att handmata fågelungar kan verka enkelt men det är inte så lätt som det kan tyckas tro. (bla mat var 3:e timme dygnet runt) Endast mask räcker inte som näringsbehov utan det behövs annat kryp också. + toalett, + flygträning osv osv....
Dessutom så är det för privatperson enligt LAG förbjudet att ta hand om vilt i mer än 24 timmar.
Om nu ungarna fortfarande lever, ta genast kontakt med närmaste viltjour.

Nae, 48 timmar är det väl som gäller?

(Fö måste jag få gnälla på vilken idiot som svarade i telefon, det är väl för fan inte naturens gång när nån snorunge går och har ihjäl mamman :mad: )

Har ar en sida med lankar till foreningar/organisationer, kontakta den som ligger narmast dar du bor. http://www.djurenso.se/rehabiliterare.htm

Las ocksa under fliken om fagelungar. http://www.djurenso.se/del_5.htm

Det ar jattesvart att ta hand om fagelungar, om de klarar sig beror oftast pa hur gamla de ar. Jag har sjalv tagit hand om duvungar som var flera veckor gamla och inte hade langt kvar i boet, trots det klarade sig bara en av dem.

Men det var ju vad polisen sa. Mamma frågade om det var olagligt,
och då sa polisen ; Nej, det är det inte.
Så vi får väl ringa en som är viltdjurexpert eller nått sånt.

En liten upplysning här.
Att handmata fågelungar kan verka enkelt men det är inte så lätt som det kan tyckas tro. (bla mat var 3:e timme dygnet runt)

Det stämmer inte. En gång per timme! Har läst lite överallt och det står ungefär samma sak. Man ska mata en gång i timmen från 06.00 till 23.00. Sen när de får fjädrar m.m. så ska man mata från 07.00 till 23.00.

Vill påpeka en sak till !
Polisen sa att vi inte gjorde något olagligt.
Man gör bara något olagligt om man föder upp hemma och
om det vilda djuret inte är skadat/inte mist sin mamma!
Och dessa fågelungar ska jag ta hand om så bra jag kan,
jag ska inte låta dessa små dö, aldrig i livet. Jag ska kämpa för dom!
Och jag kommer att uppdatera er. (om ni vill)

Det finns inget att göra man får inte föda upp vilda fåglar utan dom måste tyvärr avlivas hos en veterinär tyvärr men det är så :(

iallafall vad veterinären sa som vi ringde till :(

Ett till skäl till att verkligen INTE tycka om äckliga ungar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 964
Senast: Amk
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama