Hjälp!!!! Behöver tips och råd om parning.

O

Ozzy167

Hej! Tänkte att jag ska para min lilla tik (lhasa apso/shih tzu) för första gången. Har aldrig parat ngn hund innan, har ingen aning om när hur osv.

Sv: Hjälp!!!! Behöver tips och råd om parning.

http://www.hundbocker.se/bokinfo/9153418131/

Men avel på hundar bara för att den är snäll och söt, bör man inte göra öht, så är du intresserad av avel, gå först hunduppfödarubildningen och satsa sedan på avel med hundar där det finns dokumenterad hälsostatus bakom hundarna etc.

Senast ändrad:

Plugga på mer om vad det innebär för dig OCH din hund innan du överväger en parning. Det innebär mycket mer jobb och ansvar än man kan tro.

Det är ju inte så att jag inte kan någonting om hundar, och det är inte bara för att hon är snäll och söt. Har noga övervägt detta beslut. Tänkte bara att ngn kunde ge mig lite råd om hur man ska gå till väga, vilken dag man ska para, om man ska göra det mer än en gång osv. Tacksam för svar.

Men det är ju just det.
Ett noga avvägt beslut ger dig inga som helst kunskaper i området, eftersom du tex inte vet vilken dag som är bäst för parning.

Jag håller med Gnist, hunduppfödarubildningen först och främst. Sen kan du ta ett noga avvägt beslut om parning.

I gamla trådar med samma frågeställning har det också tipsats och länkats till bra böcker i ämnet, minst en bra bok hemma tycker jag är absolut nödvändigt faktiskt. Det finns så otroligt mkt du behöver lära dig inför parningen, dräktigheten, valpningen och valpskötseln så det är knappt lönt att påbörja ett så långt inlägg här.

Köp en bok - det är en hel vetenskap! Och jätteviktigt eftersom man inte har tillgång till barnmorska och läkare i rummet som vi har, det är du som ska kunna om det är normalt eller om det är dags att åka in akut till en jourveterinär osv osv, massor att tänka på.

Varför avla på en blandras när det redan finns så många blandisar som söker hem?

Det är ju inte så att jag inte kan någonting om hundar, och det är inte bara för att hon är snäll och söt. Har noga övervägt detta beslut. Tänkte bara att ngn kunde ge mig lite råd om hur man ska gå till väga, vilken dag man ska para, om man ska göra det mer än en gång osv. Tacksam för svar.

Du vet inte vilken dag hon ska paras?
Vet du vad du ska ge för foder under dräktigheten då?
Klarar du av en valpning, vet du hur det ska vara när det är "normalt" och när det är dags att ringa vet?
Vet du sedan vilka krav det ställer på dig att se till att mor och barn får allt de ska ha för att valparna ska utvecklas på bästa sätt?
Känner du till konsument köplagen och det ansvar du har mot valpköparna?
Och inte minst har du pengar för att födda upp en kull, kosdtar massor ska du veta.

Nej, du ska inte alls ta valpar på din tik.
Har man inte ens de mest basic kunskaper ska man inte börja starta en uppfödning.

Vad vill du med valparna? Varför ska du avla på din tik?
Har du en aning om vad som finns bakom henne vad gäller sjukdomar (nej, här hjälper det inte bara att svara att hennes föräldrar är friska).
Vad hade du tänkt para - och vad är det som gör detta till en så bra blandning?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
632
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka