Hjälp. Backade under bommen.

yasmineA

Trådstartare
Har en 3 årig valack på 162 cm, som vi lasttränat, genom att skicka in honom i transporten där han haft godis, till o från sen vi fick honom för ett år sedan. Han har bråkat o bånglat men nu går han in, springer, utan problem o vi tänkte det var dags att lägga på bakbommen. Hästen fick panik o kastade sig bakåt o kom på nåt vis under bommen o tryckte sig ut. skavde av sig pälsen på ryggen men i övrigt klarade han sig bra. Hade bommen på högsta läget, som vi alltid haft till den storleken av häst. Det vart en väldigt läskig situation o vi ska så klart ta hjälp av någon kunnig person nästa gång, men jag undrar om nån varit med om detta o hur man löst problemet i såfall.
Kan man lita på att bommen håller om det händer igen, om man sänker den ett hack? Har en startrailer med rejäla bakbommar.

Det går inte att sätta dit dörrar bak i stället?

Annars så hade jag faktiskt en häst som gjorde likadant och dessutom skadade sig ganska allvarligt på kuppen. Men han gick senare att både lasta själv och köra själv. Det tog lite tid eller ja ganska lång tid och jag tog hjälp av en annan häst som lastades först så min häst skulle lära sig att släpet var inte farligt och innebar inte att man satt fast alldeles ensam i en rävsax utan möjlighet att fly

De kan bryta manken om de kryper under bakbommen dvs det kan gå riktigt riktigt illa.
Bakbommen skall sitta över bredaste delen av baken på hästen, dvs typ mitten av bakdelen. Inte högre och inte lägre.

Jag hade tränat den ännu mer, backat ett steg, fram ett, backat tre steg, fram två osv tills han är helt trygg o lydig med det. Sedan hade jag nog sänkt bommen, som du själv säger, är han trygg i det andra så bör det fungera bättre.

Dessutom,om det varit min häst, så hade jag tagit ut en alternativare för att gå igenom hästen , de kan få skador som sitter i oerhört länge efter att ha fastnat så i panik.

Lycka till.

Har en 3 årig valack på 162 cm, som vi lasttränat, genom att skicka in honom i transporten där han haft godis, till o från sen vi fick honom för ett år sedan. Han har bråkat o bånglat men nu går han in, springer, utan problem o vi tänkte det var dags att lägga på bakbommen. Hästen fick panik o kastade sig bakåt o kom på nåt vis under bommen o tryckte sig ut. skavde av sig pälsen på ryggen men i övrigt klarade han sig bra. Hade bommen på högsta läget, som vi alltid haft till den storleken av häst. Det vart en väldigt läskig situation o vi ska så klart ta hjälp av någon kunnig person nästa gång, men jag undrar om nån varit med om detta o hur man löst problemet i såfall.
Kan man lita på att bommen håller om det händer igen, om man sänker den ett hack? Har en startrailer med rejäla bakbommar.

Ingen här kan svara på om bommen blir lagom sänkt ett snäpp eller om det kommer funka.
Ta ut ett proffs så kan de råda dig bäst efter att ha sett hästen och trailern.
Däremot så var hästen inte redo för stängning. Det går att träna dem för stängning och släcka ner alla triggers som ev kan komma vid stängning redan innan man faktiskt stänger. Just för att hålla nere skaderisk och göra det så bra läromässigt som möjligt för hästen. Man vill inte att de ska lära sig att bommen kan forceras. Så därför använder man den först då de triggersarna inte är aktiva.
Det bör ett proffs kunna visa er på plats.
Lycka till!

Det går inte att flytta den andra bommen då, så att det sitter två på ena sidan? Vi gjorde så i ett släp när vi hade en som kom under bommen en gång. Vi hade då en bom på mittersta läget och en på högsta läget. I övrigt har du fått bra tips ovan :)

Efter att ha sett en ponny krypa under bakbommen valde jag att köpa en hästtransport med dörrar innanför baklämmen. Inga problem med krypare, bättre säkerhet.
Så nja, jag hade aldrig litat på att hästen inte skulle krypa igen, utan jag hade valt ett annat släp. Lite beroende på fabrikat kanske det är enkelt att göra om ditt släp?

Tänk vad olika det är. Efter att ha haft en unghäst som fastnade i en dörr på transporten och skadade sig rätt illa, så kör jag aldrig mina hästar i en sådan igen.

De brukar inte reagera så mkt på bommen, utan av luckan eller ännu mer lilla luckan.

Jag hade sänkt bommen o haft ngn med honom framtill o mer mat o om den är lydig annars säg -Stanna!
Jag litar inte på dörrars hållbarhet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
322
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar