Hjälp av igångsättning.

manpila

Trådstartare
Min häst har varit lätt halt i V bak, ca en vecka. misstänkte att hon hade halkat till och sträckt sig. Har nu varit "halt fri" i tre dagar nu,haltar inte i skritten eller i traven. Så nu när underlaget blir bättre så tänker jag sätta igång henne i endast skritt, så tips på hur och vad man kan göra:D?????
 
Sv: Hjälp av igångsättning.

Jag skulle fara in och göra hältutredning och kolla så hästen faktiskt är helt haltfri och försöka få sannolik orsak förklarad från veterinär.

Är den haltfri skulle jag börja rida den ganska normalt direkt, kanske en veckas lugn igångsättning sen återgå till normalt arbete om den innan den tillfälliga hältan reds på normal nivå.
 
Sv: Hjälp av igångsättning.

Misstänker du sträckning så är ju den bästa medicinen att röra på sig i lugnt tempo, så tömkörning, skogsturer, promenader osv i en vecka så du ser att det inte ger bakslag, sen är det väl bara att köra på med förstånd.

Lycka till
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp