Hjälp att välja (ponny)-hingst

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirrah
  • Startdatum Startdatum
M

Mirrah

Hej!
Jag har länge funderat på att ta föl på mitt snart 17-åriga ponnysto. Men jag har också kännt att jag inte haft varken tid, möjlighet eller kunskap för att fullborda detta och låtit bli.

Men nu känner jag att jag även har en ekonomi som räcker och då mitt ponnysto är ett sto med både bra lynne, hälsa och ridbarhet funderar jag starkt på att ta föl på henne. Men innan jag ger mig in att bestämma mig för vilken hingst är det lite saker jag funderar på...

Hon är en korsning islandshäst/russ (har bara 3 gångarter som andra ponnys/hästar i alla fall) så vad bör man välja för ras på hingsten? En korsningsponny det också? Om jag nu får föl på henne vill jag inte att det bli mindre än vad hon själv är, antingen lika stort eller större, hon är 130 cm/mkh.

Ridponnyhingsten Power Boy verkar mkt lovande? Någon som vet något om honom? Har suttit och läst på Flyinges hemsida och då jag var på Flyinge förra veckan på 4-åringsbedömning (var bara där som gäst) passade jag på att hälsa på honom.

Jag skulle även vilja veta vad man bör välja till ett snart 17-årigt sto (hon kommer nog vara minst 18 när hon får blir betäckt) som aldrig haft föl innan; ska man ta naturlig betäckning eller ngt annat?

Jag åhller på att gå en kurs nu om avel, jag går på en gymnasieskola i Önnestad som är en hästskola. Men det är ändå mkt vi (ännu) inte fått lära oss. Jag kommer lägga ut hela min själ på denna ponnyn och vill bara ha seriösa förslag om hingsttips.

Alla föslag är ändå välkomna!
/Kram Amanda
 
Nej? Det tror jag inte. Jag vet många som tagit första fölet på sina hästar när de varit minst 20. Och då är det ändå hästar jag snackar om. Ponnys blir ju för det mesta minst 30 år gamla så 17-18 år är ju inte alls samma för hästar. Kan hästar så kan ponnys! :)

Fast det tänker jag ju självklart kolla upp innan jag tar föl på henne i så fall. Så det inte händer nått tråkigt.
 
om hon är frisk osv är det inte för sent att ta föl på henne.

men vad vill du egentligen med aveln, vad är syftet? avkomman kommer inte att få ett speciellt värde med tanke på mammans lite underliga härstamning.

power boy är helfin och ger bra avkommor, det enda negativa jag hört om honom är om hans temperament. om jag var du skulle jag nog välja en toppenfin och rätt ädel ridponnyhingst med bra gång som ändå matchar ditt sto, kolla upp feno-me t ex. alt en snygg welshhingst. bor du i skåne? karfälts caruso kanske.. eller bostorps bravad, men han bor ju i norrland nu :)
 
Värdet bryr jag mig inte ett dugg om då jag ska ha hästen själv. Men en welshhingst kanske skulle vara ngt ja? Jag ska prata lite med mina hästlärare på skolan för de känner ju min häst och så också. Men tack ändå, jag ska spara de hingstnamnen på minnet. :)
 
Din ponny är en korsning, varför jag inte skulle vilja korsa in ytterligare raser än de som redan finns. Vill du ändå ha en annan ras än russ eller islänning bör du välja fullblod av något slag som anses "förbättra". Mitt tips är Green River - fullblod i ponnystorlek.
 
Ett litet inlägg. Green River är inte ponnystorlek, han är mätt enligt glädjemetoden..... han bör vara över 1,55 men sägs ligga runt 1,53.
Feno-Me är ganska tung och fungerar dåligt på semin, likaså Power Boy har blandad kvalite på sin semin han ger inte smäckra avkommor.
Jag skulle föreslå en ädel welsh typ Downland eller en ädel ridponny typ Veronas Bo-Gi som står nere i Skåne.
Det kommer även mycket bra nya hingstar in till sverige även i år.
Nyhet lär vara att det kommer en kanon som ska stå på Naturlig betäckning det blir betydligt billigare än semin.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 263
Senast: Habina
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp