Hjälp att välja hösilage

Emmi

Trådstartare
Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏

Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är egentligen prio ett. Vet att socker bör vara under 10% av TS, men hur mycket av sockret kan försvinna vid konserveringsprocessen av silage (enligt bonden av hösilage 3 tog provet innan balning)? Och hur mkt socker av total WSC är vanligt?

Men vill ha ok protein också, skönt att slippa fodra upp med extra proteinmedel.

Har hästarna i eget stall så små balar känns ju väldigt smidigt, speciellt på sommaren. Gillar torrt silage men har också råkat ut för dammiga partier förut, så lite osäker på vilket TS som är lämpligast.

Hösilage 1: TS-80%, smb RP-80 g/kg, kvot: 10, WSC-129. 8,3 MJ/kg Balvikt: 190kg

Hösilage 2: TS-69% smb RP-27 g/kg, kvot: 4,2, WSC-106, 6,4 MJ/kg, Balvikt: 40kg

Hösilage 3: TS-77%, smb RP-62 g/kg, kvot: 8,4 WSC-139, 7,4 MJ/kg, Balvikt: 50kg

Vilket av dessa skulle ni välja och varför?
 
De där alternativen är så torra så ensileringen uteblir. Sockerhalten påverkas därmed inte alls. Möjligen möjligen att det kan uppstå lite process i det med 69% TS men jag tvivlar.
 
Jag drar alltid öronen åt mig när det är för hög ts och plastat. Fodret är då inte konserverat genom ensilering (eller torkning som man gör med hö) utan bara lufttätt lagrat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
575
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 187
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: animalasia
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp