Hjälp att välja häst-igen!

skjona

Trådstartare
Nu har jag ett trevligt problem till er alla kloka Bukefalister.:)
Vi är på gång att köpa stor häst till vår fjortonåring och är lite veliga vad vi sla välja.:confused:Vi har kollat lite och det finns hur många som helst!
Alla är givetvis välridna och aldrig skadade........;)
Hon tävlar sin C-ponny på ganska hög nivå,men vi tänkte att hon i lugn och ro skulle få rida in sej på storhäst utan tävlingskrav,medans hon fortfarande har ponnyn som tävlar och funkar bra.

Ska vi köpa en äldre läromästare som redan tävlar på högre nivåer eller något yngre som hon kan rida ihop sej med?Vår tränare säger att äldre hästar gärna vill köra sitt race och till och med kan vara svårare för en yngre ryttare.
De äldre vi tittat på som kallas juniorhästar har varit sådana typ-"bara sitt på och åk och visa hindrena så hoppar jag som jag bestämmer".De har blivit sura när man försökt flytta dem för skänkeln eller försökt reglera galoppen,varit så kallade "ponnyridna".

En del yngre som sagts varit välridna har bara blivit grundridna, knappt tävlat alls och ägarna har begärt fantasipriser.
I går provred hon en sexåring som dock var jättetrevlig,välriden och tävlad 1,20!Tror ni att det blir för svårt för henne med en så pass ung häst??
Skulle vi i alla fall välja en läromästare för att ha några år och kanske sedan bli tvungna att byta upp oss igen?Ja,vad tycker ni???
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Härligt, ett lyxproblem !! :bump: :D

Listen to your hearts ...:love: Eller ännu hellre, magkänslan...:d Vilken häst tycker HON att hon passar bäst ihop med ? :idea: Själv tycker jag läromästare är underskattade... men mycket beror på personkemin och lynnet på individen!
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag hade nog valt läromästaren till att börja med. Mest för att jag sett så många tjejer få för gröna hästar som de sedan fått problem med och åkt av/tyckt det var tråkigt och sedan lagt ner hästeriet.

Det är ju också möjligt att skolan/övriga livet kommer att ta mycket mer tid inom de närmsta åren, då kan det vara skönt att ha en häst som går att sätta upp andra på, kanske ha medryttare till, morsan kan rida eller som enkelt går att lämna på foder (vilket kanske inte är fallet om man har en livlig yngre häst)
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

jag skulle vilja säga att ni ska skaffa en läromästare,men ärligt talat så vet jag inte om jag tycker det.Det viktiga är att ni provrider hästen flera gånger och känner efter ordentligt! Kanske låna hem den på prov en månad.
Eftersom hon redan har egen häst och har tävlat ett tag så tycker jag inte att en gammal läromästare är nödvändig faktiskt.Köp en lagom gammal häst istället med lite erfarenhet.6-10 år gammal .och snäll.Det är viktigast.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Konstigt nog är hon också velig och vill mer eller mindre att vi ska säga vad som blir bäst....
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Ja nu är ju hoppet från c-ponny till stor häst stort! och hon har ju hela 4 år kvar på ponny. Så hade det varit min dotter hade jag köpt en d-ponny.;) Och inte börjat kolla på storhäst fören om 2 år.

Men läromästare eller inte. Ja du ni kan vel köpa en "Ung" läromästare? Runt 12 år eller så? Viktigast är att dottern trivs ihop med hästen!
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag tänkte nog att jag skulle motionsrida den lite granna hur som helst.Roligare att rida ut ihop och jag har ingen egen att rida .:)

Jag tror hon kommer att tycka det är tråkigt om hästen inte vill göra som hon vill heller utan bara köra sitt eget race.Det är ju inte kul att gå tillbaka i sin ridning heller och bara låta hästen sköta allt.
Likaväl som att det inte är kul om det blir för svårt med den.
Vår tränare är i och för sej väldig duktig med unghästar......
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

jag skulle vilja säga att ni ska skaffa en läromästare,men ärligt talat så vet jag inte om jag tycker det.Det viktiga är att ni provrider hästen flera gånger och känner efter ordentligt! Kanske låna hem den på prov en månad.
Eftersom hon redan har egen häst och har tävlat ett tag så tycker jag inte att en gammal läromästare är nödvändig faktiskt.Köp en lagom gammal häst istället med lite erfarenhet.6-10 år gammal .och snäll.Det är viktigast.

Hon har ju haft egen ponny sedan hon var 8 år och tävlat lika länge nästan.
Den sexåringen vi provade igår verkade väldigt stabil,påverkbar och lydig.Väluppfostrad var den också.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Ja nu är ju hoppet från c-ponny till stor häst stort! och hon har ju hela 4 år kvar på ponny. Så hade det varit min dotter hade jag köpt en d-ponny.;) Och inte börjat kolla på storhäst fören om 2 år.

Men läromästare eller inte. Ja du ni kan vel köpa en "Ung" läromästare? Runt 12 år eller så? Viktigast är att dottern trivs ihop med hästen!

Nej,vi tänker skippa D-ponny och gå direkt på häst istället.Har haft en lånad D-ponny ett år ungefär och jag måste säga att det är svårt med D-ponny.
Tycker inte det är någon fördel med de där maxade D-ponnysarna,det blir för trångt på banor som är bäst byggda för B-och C-ponnyer,en liten D skulle det vara i så fall och eftersom vi redan har en bra stor C tycker vi inte det är någon ide med det.

Jo,jag vet att hon har många ponnyår kvar,men å andra sidan om hon börjar med häst senare går hon ju kanske miste om junior SM och flera upplärningsår på stor häst?
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Hon har ju haft egen ponny sedan hon var 8 år och tävlat lika länge nästan.
Den sexåringen vi provade igår verkade väldigt stabil,påverkbar och lydig.Väluppfostrad var den också.

Låter som ni egentligen har bestämt er :)

Själv hade jag helt klart valt något yngre när hon har så många år kvar och har både dig som vuxen och er tränare som kan hjälpa till med unghästen.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

I och med att hon fortfarande kommer kunna tävla och rida ponnyn, så kan jag tycka att det ändå är en ganska bra idé att skaffa en lite yngre. Om det varit färdigtävlat på ponny hade svaret varit givet: En läromästare. Men i det här läget kan det också passa med något yngre, eftersom de har några år på sig att jobba ihop sig.

Men snöa inte in för mycket på hästens ålder, känns det bra så känns det bra, om hästen så är fem eller femton.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

6 åringen är ju snart 7 och då är den ingen unghäst längre iaf...så jag hade satsat på den om allt kännt bra :-)
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Men läromästare eller inte. Ja du ni kan vel köpa en "Ung" läromästare? Runt 12 år eller så? Viktigast är att dottern trivs ihop med hästen!

Jag håller med om att köpa en sån där "mittemellan häst". En häst med kapacitet eller som kanske redan gjort någon start lite högre men som inte är sååå gammal så man måste byta ut den om 2-3 år...

Jag själv red d-ponny och storhäst samtidigt och måste säga att det var en bra övergång.
Nu fick jag förmånen att "få" en häst (på foder) som gått 160 hoppningar som var 12 år. Jag satte själv igång henne efter hon fått sitt föl och därför kände jag aldrig av att hon "bestämde själv" och gjorde saker på sitt sätt eftersom jag satte igång henne på mitt sätt.:idea:

Hade hon inte förolyckats i den trafikolyckan som vi var med i så hade jag haft en fin läromästare i många år. Nu red jag henne bara i två år men kan säga att jag hade ändå fått "storhäst grunden" och fick en unghäst efter henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag håller med MaRomer!
Skaffade mig själv nyligen en läromästare i form av en 12årig valack. Välutbildad och hoppar kanonfint men ändå en liten utmaning. Åldern är helt perfekt då han har gjort väldigt mycket i livet men har ändå många härliga år att se fram emot :D
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Jag skulle inte ha snöat in mig så mycket på åldern. Utan gå på magkänslan och välj den häst som ni tycker bäst om.

Hon verkar ju ha bra uppbackning av dig och tränare så en yngre häst skulle det nog inte vara något problem med, om ni nu vill det.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Kan bara hålla med många av de övriga! En häst som hon trivs med är det allra viktigaste! Man ska tänka på att det är en häst man ska rida 7 dagar i veckan under en lång tid framöver... En så kallad läromästare som inte lyssnar kommer antagligen inte vara så rolig. Skulle inte ens kalla en häst som inte lyssnar ordentligt på sin ryttare (oavsett vem som sitter på ryggen) för läromästare. Även om den hoppar allt man styr mot...

Så länge man har hjälp av tränare och föräldrar och hästen är frisk så tycker jag ni ska välja den hästen som KÄNNS rätt:D Oftast syns det på ryttarna när de provrider, känner hon sig lite osäker har ni kanske inte hittat rätt än?
Speciellt under junior åren tycker jag man ska ha en häst som man bara:love:
Lycka till!
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Vi köpte en fyraårig storhäst med utbildningsstatus 'sutten på' vid sidan av ponnyn när jag var femton. Nu hade jag i och för sig utbildat flera av mina ponnyer från låg nivå innan, och jag hade även nära kontakt med mina tränare. För oss gick det bra, och vi hann med junior-SM. Och jag har kvar henne ännu, 15 år senare... :love:

Men det jag reagerar på är att dottern inte verkar hundra på 6-åringen utan lägger beslutet hos er. Kanske är det något som inte riktigt stämmer och som hon inte vågar säga till er? Titta på fler hästar i olika åldrar tills ni hittar hästen som det säger 'klick' med. Det är väl inte jättebrått att köpa nytt så länge hon har sin C-ponny utan att ni har tid att faktiskt hitta den 'perfekta matchningen'?
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Hej!

Håller helt och hållet med er som tycker att man inte ska snöa in på åldern!

Vi lånade en c-ponny på foder, tio år gammal, han var tio gånger för tuff för mina barn, även lite projekt för mig som ridit unghästar och tävlat i 25 år... Köpte en lugnare c-ponny som jag gillar, 6 år. Han är väldigt snäll mot barnen men lite för tittig, är mer som 4 än 6.....och så kom lösningen! En russflicka på fyra år (b-ponny). Jag ringde upp säljare och undrade om det var lönt att vi kom och tittade då mina barn var 5 & 6 då (det stod i annonsen att hon var väldigt snäll-men jag var tveksam med tanke på åldern). Vi åkte dit och träffade en fantastisk snäll tös. Min flicka kan rida henne själv på ridbanan i skritt. I helgen tävlade barnen henne i tömkörning, agility och leddressyr och hon uppförde sig exemplariskt! Min 6-åring kan leda in henne från hagen själv. Så jag kan bara konstatera att säljaren hade rätt-det är det snällaste russ jag träffat och detta trots att hon bara är fyra år:bow:!
Det enda man kanske ska tänka på är att känna sig för lite extra noga med en yngre häst, provrida mer, rida ut, prova att lasta osv. Men magkänslan är nog det viktigaste!!! Försök få din dotter att prova några fler hästar kanske och få henne att försöka känna efter själv, samtidigt som du såklart också måste ha rätt känsla för det! (Därmed vill jag def inte underskatta värdet av läromästare för de kan vara guld värda och behöver inte alls vilja köra "sitt race". Har själv en 25-årig halvblodsdam med mycket bestämda åsikter men hon är ändå en underbar läromästare för flera unga tonåringar!)
Lycka Till!:)
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Skulle inte ens kalla en häst som inte lyssnar ordentligt på sin ryttare (oavsett vem som sitter på ryggen) för läromästare. Även om den hoppar allt man styr mot...

Håller helt med. En läromästare är i min värld en häst som inte hittar på några dumheter, som man kan lita på vid ridning och hantering, men som också kan sina saker och gör det ryttaren egentligen ber om. Dvs kanske inte helt lättriden, men gör man rätt och jobbar på så blir det rätt. Hästen är också tillräckligt erfaren för att "förlåta" misstag och kanske någon enstaka gång "ta över" om det behövs (t ex stanna på hinder där anridningen blivit helt fel och ett försök till språng kunde blivit en krasch).

Jag har höga krav på termen läromästare och kallar inte automatiskt en häst för detta för att den uppnått en viss ålder, det finns läromästare på 10 år men också 20-åringar som aldig kommer att få denna fina titel;).

Vad gäller hästvalet håller jag med flera andra om att ni inte ska ha bråttom, ge er själva kanske ett år att hitta rätt då ni ju har c-ponnyn. Köp inte en häst som inte er dotter klart och tydligt säger att hon vill ha, det är ju hon som ska passa ihop med den.
 
Sv: Hjälp att välja häst-igen!

Håller helt och fullt med dom andra här. En läsomästare är ingen läromästare om den är svårriden - en läromästare ska vem som helst kunna hantera och rida.
Jag tycker att ni ska gå på magkänslan och som en person sa tidigare hitta hästen det "klickar" med.
Ålder är igentligen inget problem i sig enligt min mening, jag har ridit sedan jag var 7 och har gått på hästgymnasium, haft medryttar samt foderhästar. Men köpte min första egna för ca 2 år sedan.

Det blev inte direkt den hästen som jag hade tänkt mig, hade tänkt mig en liten äldre..I sina bästa år förståss 10-12år. Sen för mig spelade det inte direkt någon roll vilken ras.

Det slutade med att jag köpte ett precis fyllt 2årigt sto, fullblodsarab.
Hon är nog den snällaste jag någonsin träffat av hästar.
Hon har aldrig gjort någonting dumt, lite test - men det gör ju alla hästar.
Hon följer snällt med när man ska någonstans, lastar sig fint och utan problem,okomplecerad i precis all hantering.

Dock e hon lite busig och gillar att puffa hovslagaren i rumpan;)

Det som är det viktigaste i hästköpet är att din dotter och du( om du också ska hålla på med den) trivs med hästen, det finns otroligt fina väluppfostrade hästar i alla åldrar.
Ta den tid ni behöver för att hitta den ni verkligen vill ha.
Man ska inte tveka när man skaffar sig en ny häst:)


Lycka till!
btw jag prenumererar på den här tråden så jag fårse vad som händer:)
 

Liknande trådar

S
Avel Hej. Var på gnägg förs med min tråd men blev rekomenderad att flytta den hit. Har följt disskusionerna i Ridsport ang. att det är svårt...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp