Hjälp att tyda...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
S

sundance

http://www.blup.se/sv-SE/horses/164525-sundance-sag

Blupinformation - Indexprofil är det jag undrar över. Vart kommer det ifrån?

Håller man musen över t.ex. "Typ" så står det: Indexet för Ridhästtyp baseras på medelvärdena av betygen för egenskaperna ”Typ” och ”Huvud-Hals-Bål” bedömda vid 3-årstest och kvalitetsbedömning.

Från vems/vilkas 3-årstest och kvalitetsbedömning?

Känner mig jättekorkad!

Sv: Hjälp att tyda...

Om vi börjar lite enkelt så är 100 ett medelvärde och allt över är bättre än medel, allt under är sämre och detta gäller för alla hästar som ingår i blup.

Blup-värdena räknar man ut på två sätt kan säga, dels kan en häst få ett preliminärt blub om mamma och pappa har ett eget. Dels så kan den få ett blup på egna prestationer. Blupen baseras på egna och släktingars resultat i samband på treårs och kvalitetstest och tävling. I det här fallet så handlar det om en preliminär blup skulle jag tro i allt utom ev hoppning efter som hästen ännu bara har några placeringar i hoppning registrerade Om du tittar längre ner i texten så står där medelfel. vilka ligger mellan 17 och 20. Det innebär att det inte finns så många hästar som grund till blup så att man säkert kan säga något. Ju lägre medelfel ju säkrare blup. Du kan jämföra med Briars blup, han ju dels tävlat och dels har han både meriterade syskon och avkommor. Vilket gör att han har låga värden på medelfel som sin tur gör att man ganska säkert kan säga att hans avkommor blir bra.
Som exempel om en häst har 100 i blup-värde på en egenskap men ett medel fel på 20 så "verklighet" ligga mellan helt usla 80 till mycket bra 120.

Från vems/vilkas 3-årstest och kvalitetsbedömning?
I det här fallet så är det baserat på visade släktingar efter som hästen själv inte är visad.

Tack för svar! Det här behövde jag verkligen repetition på!!!

Kan man ta reda på exakt vilka släktingar det är som ligger till grund för min hästs blup, eller är det alldeles för komplicerat? Den enda som är känd för mig är Nimmerdor.

Uppdateras egna resultat automatiskt av ASVH, nu är det ju bara resultat från det första halvåret hon tävlades i Sverige som står med.

Så 20 klassas som ett ganska osäkert medelfel.

Briars 10 i medelfel klassas som ganska säkert?

Med tanke på de höga medelfelen så skulle jag tro att det är Nimmerdor och Now or Nevers avkommor som den är baserad på. Att fått egen kommer säkert av att hon själv dels är ett sto och dels har några egna placeringar.
Annars så görs ju uträkningen i dator på de resultat som rapporteras in enligt de parametrar som ligger i datorn. Så jag tror inte det är möjligt att plocka fram rena individer Annat än om sitter och klickar på släktingar i blup.se.

Aha, nu börjar det klarna.

Jag funderar på att betäcka till våren, då hon inte längre kommer fungera som ridhäst.

Har jag fattat rätt?:
Hennes lägsta index är 94 på traven. Men med Medelfel på 20 betyder det att det kan vara mellan 74 och 114 "i verkligheten".

Hennes travindex på 94 är inget som bekymrar mig, då jag har sett henne så mycket i verkligheten. Hennes trav är väldigt fin, luftig och taktmässig med bra schwung. Så kanske "borde" det vara högre än vad det är på pappret.

I verkligheten ser jag inga hinder för att betäcka henne "med gott samvete". Kan du hålla med om att det inte finns några hinder på pappret/indexet också? Även om det bästa hade varit 100 på allt. (Naturligtvis finns det ännu finare ston som absolut ska in i avelsboxen.)

Ja du fattar det rätt!
Med andra ord finns det inget direkt att hämta ur blup för hennes del. Mer än att hon ligger väldigt jämt utan större avvikelser.
Så genom att titta bara där finns inget som talar emot för hennes del. Sedan kommer ändå den största biten att ligga på dels henne själv och vad hon har att tillföra. Dels på vad du förväntar dig av avkomman. Blup är ju ändå bara en liten fingervisning på papper om vad man kan anta att en häst har för anlag och vad som då borde vara en bra partner vid hingstvalet. Men det är stoet själv som vara den verkliga grunden.

20 är den högsta medelfelssiffran jag sett, så det betyder att prognosen är oerhört osäker. 4 är den lägsta jag sett, bl a har Ceylon den.

Jag har för mig att jag sett siffran 22 någon gång, men jag tror att det var i gamla systemet och inte det nuvarande.

Liknande trådar

Avel Vad tror ni om detta ? http://www.asvh.se/avel/sto-poolen "Det här är kriterierna för att ingå i selektionspaketet Grundkriterier: 1...
Svar
17
· Visningar
2 118
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: KickiH
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 196
Senast: Behati
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka