hjälp att tolka värden, ev magsår?

vinkelina

Trådstartare
Håller ju på att utreda varför min mage inte är så snäll mot mig. Har magkatarr och det finns misstanke om magsår, även om symtomen inte riktigt stämmer in på det. Fick lämna några rör blod i alla fall och nu har svaret kommit

Både trombocyterna och lymfocyterna var förhöjda (eller var det leukocyterna?? blir lite fundersam nu i alla fall, har suttit själv och räknat alla tre de senaste veckorna då jag studerar inom medicin, och då var de normala i alla fall, eller så räknade jag fel) Det är ju inte bra vilket fall som helst, tror hon sa att värdena låg på 10?

Men tyder det på magsår i så fall? fick telefontid först i nästa vecka så måste sitta och fundera på det helt själv nu. Mutter
 
Sv: hjälp att tolka värden, ev magsår?

Leukkarin ska vara under 8,2 om jag minns rätt, men en liten förhöjning brukar inte orsaka någon panik.

Magsår utreds inte via blodprov, utan via gastroskopi där ofta provbitar tas för att utesluta t.ex. cancer.

Snabbprov tas samtidigt för helikobakterie, vilken ofta ligger bakom magsåret.

På buke kan ingen säga nånting, utan det vet du först efter mer grundlig undersökning.
 
Sv: hjälp att tolka värden, ev magsår?

Man räknar trombocyter och leukocyter. Inget av värdena kan säga om du har magsår och jag tror inte att båda låg kring tio.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 886
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp