Hjälp-återköp-prisreducering-t märkning

C

carnival

:cry: Hjälp, familjens ekonomi håller på att gå i spillror. Så här är det. För drygt två år sedan köpte jag en Welsh ponny till mina fyra barn. Snart var det dock den äldsta på 12 år som tog över all ridning. Ponnyn var känd för oss då den gått på vår ridskola i fyra år. Ponnyn vet besiktigades vid försäljningen till oss jan-03 ua och har sen dess varit helt skadefri. Ponnyn är en pärla på 12 år men dottern ville satsa på en större häst med mer utmaningar. Vi sålde ponnyn i april, för 25.000 vet bes ua dagen efter hämtade vi vår nya häst och betalade 35 000 kr för den.Vi skickade med en sadel som vi köpt 6månader tidigare av en bekant. Både jag och vet sa till nya ägaren att köpa en ny bättre sadel som passar både ponny och flickan. Tjejen tävlar ett par klubbtävlingar o allt är lugnt tills jag får mejl om att de varit och provat ut sadel men ponnyn hade knölar av den gamla dåliga sadeln-bara att kasta.Fick inte köpa sadel. De kontaktar kiropraktor som konstaterar låsningar-vila-ingen sadel på 3 månader och träna upp muskerna. I tisdags åkte ponnyn till strömsholm. Där konstateras 2 ihopvuxna ländkotor... (Ska få se hela journalen)Har erbjudit återköp eller prisreducering på ca 5000 kr. Kan tillägga att hon inte visat oss eller nya ägaren att hon på något sätt har ont eller problem av kotorna. Är det något som vet hur jag ska förfara vidare? Köpte en ny sadel till nya hästen som jag betalar på ocg några sparade pengar finns ej. Blir det återköp är det baklån som gäller. Idag är första semesterdagen-det blir isglass till barnen.
Om jag köper tillbaka henne kan jag t märka henne?

Sv: Hjälp-återköp-prisreducering-t märkning

Är du en privatperson kan dom väll inte kräva något, men är man ett företag så har man mer skyldigheter. Du sålde ju hästen vet besiktad ua. Tror inte att dom kan kräva dig på något, dom har väll tecknat en ny försäkring på hästen som ska ta det?

Oj såg inte att du erbjudit återköp, trodde att dom krävde det...

Du behöver inte erbjuda något egentligen. Undersökningsskyldigheten ligger hos köparen.

T-märkningen kan bara försäkringsbolaget säga ok eller ej till. Dock brukar de kräva en hel del innan det går igenom.

Lycka till med ekonomin!

Jag erbjör återköp eftersom det är ett dolt fel och köplagen träder in då vi är två privatpersoner

men köplagen gäller väll inte för privatpersoner?

Usch, nu sitter jag och blir osäker. Undersökningsskyldigheten kontra dolt fel- vad gäller då?? Har försökt läsa på Agrias jurist sidor men blir inte klokare för det.
Vet ni därute något om ihopvuxna ländkotor??

Upplysningsplikt = du ska som säljare ha vetat om att hästen hade sammavuxna ryggkotor men gett f-n i att upplysa om det. Alternativt haft några problem med hästen som kan vara pga de hopväxta ryggkotorna. Problem typ hästen slutade fungera i ridning, började vägra hoppa utan synbar anledning osv.
Dessutom kan väl du från den du köpte hästen av få veta att hästen aldrig haft de problem hästen nu har.

Undersökningsplikt = du måste själv undersöka om hästen du köper har några dolda fel. Dvs köper du hästen obesiktigad, då anses du ha avstått din undersökningsplikt.
Vilket väl köparna gjort? Hästen är "gårdsbesiktigad" vad jag förstod? Dvs det är gjord en allmän besiktning, och den var ua.
Köparna krävde väl inte ngn röntgen? Och veterinären som besiktigade rekommenderade väl ingen röntgen?

Fråga en jurist (finns massor med annonser i Ridsport), bara fråga brukar inte ens kosta ngt.
Min personliga tolkning är att en domstol skulle döma det som om nya ägarna "ridit sönder" hästen, eftersom du som säljare (eller säljaren innan dig) inte haft några problem med att hästen varit sjuk.

Ponnyn fick göra böjprov på asfaltsvägen samt longeras i gruspaddocken. Köparen var med. Har haft telefonkontakt med en jurist och har bestämt mig för att låta henne sköta affären om nya ägaren begär återköp.

Tack för tråden. Det verkar som varje fall bedöms individuellt och därför är det så himla svårt att ana hur en tvist mellan oss skulle sluta. Men ska försöka hålla modet uppe för ungarnas skull om inte annat.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656
Utrustning Hej! :) Hittar inga bra svar i de andra trådarna och vill ha lite "akuta" tips inför mitt nya sadelköp då jag måste fixa en så snart...
2
Svar
39
· Visningar
5 383
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden