Hjälp! Är hon sjuk? :cry:

Nera

Trådstartare
Upptäckte igår att man lilla guldhamster såg brun ut i rumpan. Tänkte då att hon höll på att bajsa och lät henne istället vara.
När jag kom hem idag och tog upp henne såg jag att det var kvar.
Det är liksom inte speciellt kladdigt eller så utan det ser bara ut som det sitter en liten bajsplutt i rumpan på henne.
Har försökt att försiktigt pilla bort det men det går inte. Ser nästan ut som att det sitter inne i rumpan på henne?
Möjligtvis är hon liiiite kletig i rumpan, men inte av bajs så att säga.
Kan inte komma på att jag har börjat ge henne någon annan mat eller liknande eller mer eller mindre av någonting.
För övrigt verkar hon pigg och nu när jag städade hos henne sparang hon runt och nosade på allt som vanligt...

Vad ska jag göra??????

Sv: Hjälp! Är hon sjuk? :cry:

Jag har verkligen ingen aning alls..
Det ser nästan ut som en bajsplutt men jag är långt ifrån säker... :cry:

Jag var ock kikade i rumpan på henne nu ige, hon är inte alls glad på mej nu... Men nu var det i alla fall påväg bajspluttar ut och de såh helt normala ut, förutom att de kanske var lite ljusa. Men det måste väl betyda att det inte är något stopp eller så i alla fall?

Senast ändrad:

Kommer det pluttar ut så är det defenitivt inget stopp.
Prova med att tvätta av henne lite med ljummet vatten på en vattentuss i baken. Jag skulle tro att hon har en lite diarée eftersom att bajset är lite brunt.

Inte gett henne mer/ annorlunda grönsaker/frukter än vanligt?

Okej, ska göra det lite senare så hon får vara lite ensam och sova nu...
Nej inte vad jag kan komma på... Snarare att hon har fått aningens mindre grönsaker än vanligt.
Finns det något annat jag kan göra/ge henne om det är diarée?

Är bajset som kommer ut blötare och/ eller mjukare än vanlogt så borde du ta bort alla grönsaker och frukter tills du ser att det har blivit bra, börja sedan med att ge henne grönsaker i små mängder igen.

Okej, ska se hur det ser ut sen ordentligt.

Hon känns lite uppsväld om magen, tryckte lite försiktigt långt ner på magen då kom det ut lite vit/genomskinlig vätska. Inte som vatten utan lite som slem nästan. Såg ut som att det kom från öppningen över analen. Vad kan detta bero på? Det lukatar lite syrligt och inte så gott...

Usch vad dum jag känner mej:cry: :crazy:

Tack för svaret!:bow:

Senast ändrad:

Usch ser nu att hon är rätt uppsvälld om magen :( Hon går nästan och kutar upp ryggen lite och magen tar i marken när hon går på golvet. Men hon verkar inte ha problem med att gå eller något sånt. Ser bara väldigt klumpigt ut. Det kommer en del "flytningar" och hon är lite kletig i baken. Har uteslutit helt att det kommer från analen nu...

Usch, känner mej som världens sämsta hamstermatte:crazy:

Kan närnat till 100% säga att hon är brunstig. Min hona hade också slem som kom ut när hon var brunstig och det luktade ungefr som du beskriver det. Avakta tills imorgon så ska du se att hon är helt frisk (vilket hon troligtvis är redan nu)

:)

Senast ändrad:

Phu, ja jag ska vänta och se hur det ser ut i mån. Blir ju helnervös över minsta lilla ju.... :angel:
Konstiga är bara att jag inte har sett något så tydligt innan men jag kanske inte har varit lika hönsmammig innan... :p

Visst kan hon vara brunstig, men i värsta fall kan det vara Wet tail.
Du får hålla lite koll på henne, eller ringa och prata med en vet.

Saxat från en hemsida:

Den vanligaste bakteriella infektionen hos hamstrar kallas "wet tail". Exakt sjukdomsorsak är inte klarlagd, men man misstänker att infektion med bakterien Campylobacter fetus har betydelse. Liknande campylobacterinfektioner orsakar allvarliga tarmsjukdomar hos andra djurarter som t ex gris, hund, iller, apor och t o m människa. Även om denna bakterie misstänks vara orsaken till sjukdomen, så har man inte kunnat odla fram bakterien. Detta tyder på att andra samtidiga faktorer har betydelse för sjukdomsutbrottet. Det kan röra sig om felaktig utfodring, plötsliga foderbyten, trängsel eller annan stress.

Sjukdomen drabbar oftast hamstrar i avvänjningsåldern, mellan 3-6 veckor gamla. Alla hamstrar oavsett ålder kan dock drabbas. Eftersom detta är den ålder då de flesta hamstrar säljs, är detta en vanlig sjukdom hos nyligen införskaffade djur. Den långhåriga teddy-hamstern tycks vara speciellt känslig.

Hamstern får en vattnig diarré, blir kletig runt bakdelen, sköter inte pälsen, står hopkrupen, tappar aptiten, blir uttorkad, avmagrad och irriterad. I vissa fall ses blod från ändtarmen, och ibland tarmframfall. Det är en mycket allvarlig sjukdom som vanligen slutar med dödsfall efter 1-7 dagars sjukdom.

Med tanke på den allvarliga sjukdomsbilden så måste varje hamster med dessa symptom undersökas av veterinär så snart som möjligt.

Tänkte "föreslå" wet tail jag också.

Men det är ju i värsta fall, vi får hoppas att det inte är så illa.
*håller tummarna*

Oj såg att du skrivit att det inte kom från analen...

Stelnar hon till och lyfter upp rumpan om du stryker henne över ryggen?

Usch då, stackars lilla Embla. :( Jag håller tummarna att det inte är något allvarligt!

och Poxz:

Jag läste också det där innan på någon sida men tycker ändå inte det stämmer riktigt med tanke på att hon är väldigt pigg och alert annars. Åldern stämmer inte heller även att det står att det kan drabba hamstrar i andra åldrar också. jag ser inte mer symptom än att hon är kletig i bakdelan och det beror inte på diarée utan att det kommer flytningar från henne.
Hoppas verkligen inte att det är det, men det skulle inte förvåna mej med min vanliga otur.
Hon äter och dricker bra, har bra hull, kanske aningens hopkrupen men det tror jag beror på att hon är trött och tröttyheten kanske kan hänga samman med en brunst?

Usch, nu vet jag verken in eller ut.

Aiquen:
gah, om hon försvinner kommer jag att gå under! :cry:

Usch, jobbigt läge.

När min hamsterhona är brunstig blir hon lite lösare i magen, och det kommer "vitt slem" ur henne. Det luktar förjävligt, så de dagarna hon är det brukar hon få leva rövare i buren istället! :cool:

Vet inte om den här tråden är gammal, glömde kolla. Men hur är det med den nu då? :D kram

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll så upptäckte jag att min tik var lite kladdig vid rumpan och efter rengöring så såg jag att den ena analkörteln var svälld...
Svar
6
· Visningar
9 940
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar