Hjälp... Är det möjligt..?!

M

MfVd

Vi har i stallet haft promblem med hingsten som har tagit sig ut hagen, sprungit över bilvägen och in i stoets hage mitt emot.

Efter mycket om och men, så beslöt sig ägaren för att låta dem gå tillsammans för att inte några skador skulle dyka upp.

Stoet brunstar i princip aldrig, och om så¨är det väldigt lite och hon har aldrig visat intresse för hingsten.

För ca 2 veckor sedan kom en nygammal valack till stallet, och sedan dess har hon betett sig som hon brunstar vilket har lett till att hingsten har blivit rätt het och tänd på henne.

Idag när vi tog in dem så var hingsten alldeles svettig och luktade typ torkad urin i hela huvudet, stoet var "tjejig" och sprang runt och pep.

Väl inne i stallet ställde jag upp henne på gången för att kolla hur hon såg ut. Jag har ingen som helst erfarenhet av hur det ska se ut eller dyl.

Men slidan "stack ut" och såg lite svullen ut, och över den var det som en grop in till analen.
I slidöppningen var det lite hårrester, lite mörkare och såg ut som att han hade trängt in i henne.

Och så var det (vad jag antar) sperma i svansen.

Täcket var trasigt där han antagligen har fastnat med broddarna.

Så jag undrar om det är möjligt att hon ens har blivit betäckt. Och isåfall, hur stor är chansen att det blir ett föl?

Hon blir 18 i år, och har aldrig haft föl förut... Snuskfia! :mad:

Sv: Hjälp... Är det möjligt..?!

Hur stor chansen (risken?) är att hon blivit dräktig är väl ganska omöjlig att svara på... Men naturligtvis är det fullt möjligt att en hingst betäcker ett brunstigt sto.

Det låter mycket troligt att hon blivit betäckt.

Hur kan man släppa ihop ett sto med en hingst och förvänta sig att han inte betäcker, oavsett hur svag brunst hon visar:confused:

självklart kan hon blivit betäckt.
kanske läge att kastrera hingsten istället?

Är det inte bättre att satsa på ett bra staket, eller, om man nu vill ha stoet betäckt, se till att de inte har täcken på sig i hagen.
DÄR hade det kunnat ske en ordentlig olycka.

Men... hur tänker ni? :confused:

Självklart finns en risk för betäckning och dräktighet när man håller sto och hingst tillsammans!

Och att på det kalla stoet för "snuskfia", skäms! :mad:

Och att på det kalla stoet för "snuskfia", skäms! :mad:

Ja, det var ju då inte speciellt seriöst menat.

Och eftersom ägaren inte trodde att hon brunstade, utan bara var lite uppspelt av att det kommit en till häst, så var det här det sista som hon trodde skulle hända.

Och nytt staket, jovisst. När det inte är upp till 5 dm snö, 20-25 grader kallt och stenhårt i backen så kommer det.

Nu var det inte så att jag ville sitta här och försvara. Utan jag undrade bara hur stor chansen/risken är att hon har blivit dräktig när hon är såpass gammal och aldrig har haft föl förut.

Hur ägaren sen vill göra är upp till henne, det är hennes hästar. Men inget av det som har hänt var som sagt planerat..

:rofl:
Jag slutar aldrig att förvånas!

Självklart kan det bli föl om man har sto och hingst ihop, hur tänker folk?

Nämen det lilla hjärtegullet...har hon kommit upp i åren och aldrig fått en bebis så naturligtvis såg hon sin chans att råda bot på det nu såklart ....räkna med att hon är betäckt...ett äldre sto kan ibland "ta sig" kvickare än ett ungt sto beroende på ras och kondition. Kanske idé ska ringa till vetten och kolla upp henne.
Lite oroligt att få bebis mitt i vintern dock:crazy

Tala gärna om hur det går....

Jag skulle tro att det är ovanligt att de inte skulle bli betäckta.. Jag menar, det är ju bara en tidsfråga innan ett icke brunstigt sto blir brunstigt. Väldigt konstigt att bli förvånad tycker jag. :o Och inte så bra tajming att få ett föl i slutet på november:crazy:

hehe oj då:p
Vilket smart vis de kommit på då :D

när min var tvååring trodde vi att han inte kunde betäcka, att han inte hade ngt bläck i pennan men vips så kom det bebis ;)

Om stoet inte visar brunst utan hingstens närvarande är väl då inte så konstigt, men hon blir garanterat brundtig om hon går ihop med en hingst xD

Antar att det inte är en avelsvärderad hingst hon har? Hade det inte varit bättre att kastrera den istället för att släppa ihop dom? Skulle nog tippa på att det är rätt stor skaderisk för hingsten att gå ihop med ett ovilligt sto, om han själv är lite väl på. Och är rätt förundrad över att han inte varit på och hoppat på henne tidigare.

Mitt sto blev betäckt och tog sig direkt av en 15 månaders hingst.Låter väldigt konstigt att ha en hingst med ett sto om man inte vill ha föl! Hoppas dom inte var släkt..

Ägaren får antingen skära hingsten eller skicka bort honom om det inte går att ha honom på hemmaplan. Att släppa ihop honom med ett sto och tro att det inte blir betäckning är faktiskt inget annat än korkat.
Självklart kan stoet bli dräktigt. Det finns många ston i avel i den åldern. Blir hon inte dräktig kan hon få infektion i livmodern som kan behöva behandlas. Dessutom kan ju hästarna skada varandra.

Alltså, ursäkta mig... men jag ville inte att tråden skulle handla om hurvida hon ska ha hingsten som hingst, skicka iväg honom, inte låta dem gå tillsammans, bygga nya staket eller dyl.
Ägaren är fullt medveten om det, men i dagsläget går inget att göra. That's it.

Jag ville veta om MÖJLIGHETEN till att bli dräktig när hon aldrig har haft föl tidigare. Ifall hon möjligvis kan ha slutat producera ägg osv.
Jag vet att det finn ston som används i avel i äldre åldrar.

Men det var just med tanke på att hon aldrig har haft föl, trots insemineringar, som jag undrade ifall den möjligheten finns?

Och de har försökt att betäcka henne tidigare med samma hingst, men hon har jämt stött bort honom.
Så för tillfället är de glada ifall det nu skulle bli ett litet föl, trots en "tjuv"betäckning :)

Naturligtvis finns risken/chansen att hon är dräktig.

Men jag förvånas över att man kan vara så korkad att man släpper ihop en broddad hingst (förvånar mig inte om även stoet var brodat) med ett sto som har täcke.

Hon ska tacka sin lyckliga stjärna att hingsten inte skadade sig när han fastnade i täcket, eller att han repat sönder stoet.
Hade det hänt så hade då jag inte tyckt synd om hästägaren....

En god vän till mig släppte i hop en 15-åringt sto med en betydligt yngre hingst.
Stoet hade aldrig haft föl, men nu var det dags !
Dom gick tillsammans i ca 2 månader April-Juni på bete eller nåt sånt.
I bland såg man att dom hade kladdat lite på varandra ( bitmärken i manken osv

Men något Föl blev det aldrig !
Om hästägaren inte vill ha ett föl, så kan han alltid ringa vet som kan ge en abortspruta !

Hej från hambo

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka