Hjälp! Är den förstörd?

aida

Trådstartare
Åh! Dumma mig! Jag fick 500g Hjortfärs av en vän igår (hon hade fullt i frysen). Hon hade med sig den till stallet igårkväll (vid 19), då var den fryst, jag min nöt la den på en hylla inne i stallet och glömde den givetvis där när jag körde hem! :banghead: :cry:

Så där låg den hela natten och nästan hela dagen idag, ensam och övergiven. Jag tog hem den och la den i kylen vid 15-16.

Vad tror ni, är den kass?

Då är den stelfrusen även på morgonen. Kylskåpet är alldeles för kallt om något fruset till -20 ska tina på kortare tid än 24h....

Javisst. Brukar ta upp den på kvällen och sedan är det lagom att laga till den till middag nästa dag. Då har den ju fått tina i kanske 20 timmar eller så.

Javisst. Brukar ta upp den på kvällen och sedan är det lagom att laga till den till middag nästa dag. Då har den ju fått tina i kanske 20 timmar eller så.

Du kanske har varmare i kylskåpet. Köttfärs behöver tas fram två kvällar innan här och eftersom det sällan planeras så, blir det rumstemperatur som gäller, med framtagning på morgonen samma dag.

Men du har rätt i att kött tinas allra bäst i kylskåp, gärna flera dygn och sedan ut i rumstemperatur några timmar innan tillagning. Färs kortare tid i rumstemperatur.

Du kanske har varmare i kylskåpet. Köttfärs behöver tas fram två kvällar innan här och eftersom det sällan planeras så, blir det rumstemperatur som gäller, med framtagning på morgonen samma dag.

Men du har rätt i att kött tinas allra bäst i kylskåp, gärna flera dygn och sedan ut i rumstemperatur några timmar innan tillagning. Färs kortare tid i rumstemperatur.

Kan ju också vara så att man fryser den i olika form? :)
När jag åt kött frös jag färs i tunna, platta paket. Tinade på nolltid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för massivt långt inlägg. Men behöver skriva av mig. Jag skrev i någon tråd för ett tag sedan att jag blev misshandlad på...
2
Svar
25
· Visningar
2 343
Senast: Twihard
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 300
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 752
Senast: Sleepwalker
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar