hjälp ang pulsmätare

jassica

Trådstartare
imorse anlände det en pulsmätare till brevlådan, kul tänkte jag tills jag insåg att jag inte är vidare insatt i det hela. Den är köpt begagnad så några instruktioner fick jag inte med.

Satte på den på hästen, när vi stod i gången låg pulsen mellan 32 och 35.

När vi joggat ett tag låg den på 187, sedan kikade jag inte så jättemycket, men straxt innan vi var klara och skulle skritta sista biten hem, låg den på 229

Det jag undrar lite, är hur kör ni när ni kör med pulsmätare, kör ni intervaller och kör upp i maxpuls? och låter den återgå till normalpuls innan ni kör igång igen?

kort och gott, hur gör ni?

Sv: hjälp ang pulsmätare

Ett tag körde jag väldigt mycket med pulsmätare. Jag brukade köra i ett tempo så att hästen låg på en puls kring 170 och våra varmblod travade då lite överkant två minuter. Sen la vi in intervaller i det och då kom hästen ofta upp över 210-220. mellan intervallerna skrittade vi ett 20 tal meter för att hästen skulle komma ner under 200 och sen lunkade vi tillbaka med 170 puls innan vi vände upp och körde nästa.

Jag köpte den i princip bara för att jag var nyfiken på att se hur hög puls hästen fick då vi körde intervaller i backe vs plant underlag och jag blev väldigt förvånad över hur sakta vi behöver köra i våra mördarbackar för att komma upp i puls:laugh:

Vi har 5 kilometer kuperad väg (lagom uppvärmning) innan första riktiga backen kommer. Den är 1900 meter lång men vi brukar köra 1300m intervaller i den i 40-50 tempo. Då kör vi minst 6 stycken. Ibland kör vi halva den sträckan och kör lite fortare istället, fortfarande 6 intervaller. Efter den backen kommer ytterligare en backe som är 800 meter. Den har en sjuk brant stigning och det räcker att köra 3 minuters tempo för att komma upp i maxpuls!! Den kör vi nästan aldrig i numer.

Jag har ledsnat på pulsmätare, krångligt att sätta dit, vissa hästar är svår att få bra kontakt med osv och då man hade använt den ett tiotal gånger så visste man ju exakt hur man skulle köra varje träningspass för optimal träning och då kändes den överflödig:grin: Den är ju dock bra för den indikerar ju direkt via puls om hästen kanske är sjuk lr har ont nånstans:) men man ska ju idas sela på den också:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka