Hjälp ang parning- Gnist??

simpan

Trådstartare
Ja, nu löper tiken igen och vi har tagit blodprov för att slippa förra löpets missade parning (massor med resande på olika dagar men ingen parning pga skitsur tik).

Blodprov togs i onsdags som visade att det var 2-4 dagar kvar till höglöp. Vi packade hundskrället och åkte iväg till hanhunden på lördagen men hon hade verkligen inte lust med någon parning. Sur som ättika...

Hanhundens ägare är mycket trevlig och har låtit oss låna hem honom för att vi ska slippa åka en massa. Vi passade även på att ta ytterligare ett blodprov på lördagen för att se att hon inte gått över. Detta prov visade lite förvånande samma resultat som det första, 2-4 dagar kvar till höglöp.

Nåväl, de har fått umgås hela dagarna i hundgård bredvid varandra plus att jag släppt ihop dem morgon, middag och kväll på neutral mark (alltså där varken tiken eller hanen känner sig hemma).

Hon är fortfarande sur som ättika och frågan är om man ska fortsätta på detta sätt eller om man ska avbryta det hela och åka hem med hanen. Gissar att hans ägare börjar sakna honom och med handen på hjärtat är det ett jävla jobb rent ut sagt med en extra hanhund hemma. Har tre löptikar och två egna hanar så det kräver lite organisation för att få dagarna att fungera. Det blir mängder av promenader och ett väldigt pyssel med hundgårdar och rum för att hålla alla isär ;)

Bör jag ta ytterligare ett blodprov eller ska jag bara inse att tiken jag köpt för avel helt enkelt inte går att para :crazy:

Börjar misströsta...

Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Jag hade låtit dom gå ihop hela tiden. Få vara med i familjen helt enkelt. Då kan de få kolla in varandra, kanske leka lite och huxflux brukar det bli en parning.
Du har ingen möjlighet att lämna tiken hos hanen om du tycker det är jobbigt att ha honom hemma?

tycker också du bör ha dem tillsammans, som om hanen vore din hund, och tillhörde familjen..

Men, visar hon något intresse för dina andra hanhundar? Eller de kanske inte träffas?

Svarar till er bägge.

De har varit tillsammans längre stunder när jag släppt ihop dem, det rör sig inte bara om 10 minuter här och där utan de har fått vara tillsammans i timmar. Dessutom kan de utan problem ha kontakt genom gallret i hundgården resten av tiden (förutom på natten, då sover de i varsitt rum inne).

Jag vill inte lämna dem obevakade tillsammans då det är första parningen för dem och jag vill kunna vara med så att de inte skadar sig vid ev hängning. Dessutom är hon ordentligt sur så jag vill som sagt ha dem under uppsikt när de är tillsammans, vore ju just snyggt att lämna tillbaka en skadad hanhund :eek:

Att ha dem tillsammans med familjen som vanligt är otänkbart, som jag skrev så har jag två andra tikar som löper plus två egna hanhundar. Vill varken ha valpar på de andra tikarna, slagsmål mellan tikarna eller slagsmål med mina hanhundar. Hade jag bara haft denna tiken och hanhunden hemma så hade de sjävklart fått vara med som vanligt och tillsammans större delen av tiden.

Tyvärr finns inte möjligheten att lämna henne hos hanen.

Senast ändrad:

Visar hon några tecken alls på att vara nära höglöp???

Flaggar hon med svansen åt någon hane?

På de flesta tikar är det oftast bättre med en äldre erfaren hane, som vet vad det handlar om, första parningen.

okej då förstår jag att det är ohållbart att ha dem tillsammans med familjen.

Stället tiken upp sig framför hanen o lyfter på svansen? För när min tik har löpt och hanen klättrat på henne så har hon blivit sur innan hon har höglöpt, så då har hon morrat och huggit åt hannen. Men när hon själv ställer upp sig och lyfter på svansen och visar att hon vill så är det bara för honom att kliva på.

Blöder hon fortfarande, och hur länge har hon löpt?

Du har redan fått frågor om tiken så då frågar jag om hanen ;)
Är han intresserad? För om du har hanar hemma och andra löptikar så kan det också hämma honom. Komma till nytt hem, nya hanar, nytt revir mm.

Kan du inte stänga in dina tikar och hanarna i var sitt rum eller hundgård och låta din tik och hanen som ska para sig få vara med inne som en familj?

Nej, hon viker inte svansen så hon har förmodligen inte gått in i höglöp. Eller så passar det inte med sällskapet, min veterinär är lite inne på den teorin...

En erfaren hane hade ju varit det bästa men det är ju denna hane jag valt ut som matchar henne mkt bra. Inte riktigt läge att byta nu heller.

Men de tillbringar ju redan minst 6 timmar om dagen tillsammans, resten av tiden är de åtskilda med hundgårdsnät emellan och så sover de inne i varsitt rum på natten.

Han är jätteintresserad!

Han har absolut ingen kontakt med de andra hanhundarna här, inte med tikarna heller, han umgås bara med "den tilltänkta".

När de släpps ihop sker de som sagt på neutral mark, vi har köpt nytt hus som vi ännu inte flyttat in i, huset har ridhus och jag har åkt och släppt dem i det så ingen av hundarna har någonsin satt sin fot på stället och ingen av dem känner sig hemma där. Självklart har ingen av de andra hundarna har följt med utan det har bara varit dessa två.

Hon umgås inte med de andra hanarna. De visar inget intresse för henne heller och är några nummer mindre (taxar, hon är schäfer.Inte för att storleken har betydelse, konstigare korsningar har man ju sett) . Ointresset från deras sida kommer sig nog mest av att de vet att det är helt förbjudet. Obevakade skulle de säkert kunna mysa lite...

Senast ändrad:

Prova att ha koppel på tiken och hanen lös. Hennes beteende kan bero på att hon är osäker och med stödet från kopplet, så kanske hon låter honom komma till. Inget tjurhållande/tvång bara.

Blodprov ger jag inte så mycket för faktiskt, jämfört med att faktiskt studera hundarna. Det är möjligt att det kan vara en fingervisning om man ska åka långt, men det är inte första gången jag hört talas om att de visat fel.

Den mest intressanta frågeställningen här är väl om hon står för någon av dina egna hanar, om du släpper ihop dem och testar? Om ja kan det ju vara så trist att hanhundsvalet inte faller på läppen helt enkelt, det händer ibland. Om nej så är hon ju uppenbarligen inte i höglöp ännu. Alla tikar är olika, vissa har långa höglöp och flaggar glatt för allt och alla i 8-10 dagar och vissa har korta och/eller sena höglöp, "blink and you'll miss it" där det gäller att vara beredd direkt när tiken börjar ställa sig. Alla variationer förekommer ju.

Ja, det kan ju vara nåt att prova. Tack för tipset! Någon fråga om tjurhållande blir det inte :-)

Nä, självklart kan man ju inte gå bara efter blodprovet men det ger ju en fingervisning om när det är dags att åka till hanen.

Förra löpet gick ju åt till att studera henne tillsammans med hundarna här hemma (som hon inte ställer sig för) och åka massor av gånger i onödan till hanen 15 mil bort enkel resa.

Att släppa ihop med mina egna hanhundar funkar tyvärr inte, de har tummen i ögat och vet att mattes tikar rör man inte (sålänge hon ser på iaf ;))
Dessutom är de såpass mycket mindre att det fungerar dåligt, därmed inte sagt att det inte skulle gå att få till en parning pga storleken, som jag tidigare sagt så har man ju sett konstigare korsningar.

Håller med. Så fick jag göra med en tik som tyckte det var lite äckligt. Hon ville men blev helt förskräckt när hanen kom där och pillade med sin snopp :o Då satte hon sig ner.
Men när hon fick stöd av koppel så blev hon "tuffare"

TS, du kan också testa att leka med dom ihop. Alltså stressa upp dom lite. kasta boll så det blir lite fart, då kan det bli parning mitt i upphetsningen i leken.

Men sen kan det ju vara så att din tik inte är i höglöp än. Vilken dag är hon på nu?

Ja, hon är på 15 dygnet idag och så som hon beter sig så har hon inte gått in i höglöp men man undrar ju om hon kommer att göra det eller om hon hoppar över det :grin: Förra löpet hade hon löpt färdigt på dag 16-17 helt och hållet så jag undrar just hur det ligger till denna gång. Hon blöder inte längre, har inte gjort sedan fredag så hon borde ha gått in i höglöp, speciellt om man ser till blodproven som tagits också.

Får testa med lite lattjo lajban-lekar i eftermiddag och även att ha henne i koppel. Tror nämligen att även om hon är i höglöp så skulle hon kunna bete sig så som hon gör nu

Om man bortser från blodproven så kanske din tik går in i höglöp tidigt.
Parade själv en tik på 14 dygnet, men blev inget. Hon var först lite vresig, men sen fick hanen para henne. Nästa löp åkte hon till hanen redan på dag 7, och de parade sig första gången på dag 9. Då var hon hur villig som helst och det bidde valpar :)

Och eftersom du skriver att hon inte blöder längre, så kanske det är så att hon går in i höglöpet tidigt.
Du såg inte när hennes blod blev ljusare, för då brukar det ju vara dax för parning.

Ja, det var det vi todde efter förra omgången, att hon var tidig, men efter blodprovet som togs visade ju annat. Vi tog ytterligare ett blodprov just bara för att utesluta att hon hunnit gå över och det visade då att det fortfarande var 2-4 dagar kvar.
Blir galen! Just nu känns det hopplöst.

Lycka till iallafall :)

Skulle det inget bli nu, men vill testa igen på nästa löp. Så strunta i blodprov och låt henne träffa hanen tidigare.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 249
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 617
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025