Hjälp alla ni som är duktiga på foder...

solhattar

Trådstartare
Har en ponny som har kronisk bronkit och har ev haft en fångkänning för flera år sedan.Har köpt en till ponny för ett år sedan som för nån vecka sedan började hosta lite,hostar kanske en gång vid ridning och så,vet inte hur jag ska göra just nu.Höet som dom äter nu är från förra året och inte alls så bra kvalitet på,men vågar jag köpa från samma ställe igen eller är det så att nästan allt hö blir dammigt när det legat så länge.Vi blöter just nu höet och det andra höet kommer ev till helgen.Funderar på att ta en analys på det innan vi köper för ett halvår framåt,men vet inte riktigt vad jag ska titta efter då?? Vi har gjort alla andra åtgärder vi kan,de står ute på lösdrift ,borstar ute,mm så det är nog höet det hänger på..

Sv: Hjälp alla ni som är duktiga på foder...

Kort fråga bara. Varför ger du ens hästarna hö som inte verkar ha någon bra kvalitet?

Det har varit bra foder,veterinären har också sett det och luktat på det och sagt att det är bra men att det kan vara en bal som är dålig av alla man beställer,dessutom har dessa balar som är kvar legat mot ytterväggen och jag tror att det är därför de inte är bra.Jag har också märkt att en del balar är smuliga det måste ju också kunna förvärra hostan..??eller?? Skulle ju självklart inte ge de höet om jag såg eller kände på lukten att det var dåligt..

Har hästen bronkit tycker jag inte den ska äta hö öht. Till COPD-hästar rekommenderas otvetydigt ensilerat grovfoder för att undvika riskerna med damm/mögel/partiklar.

Hej!

Man brukar säja att när ett hö dammar har det blivit dåligt, så de balar som legat längs med ytterväggen bör du nog kasta, för hästarnas skull!

Och sen hade jag gett silage om det var mina- ett bra silage då såklart.

/Lavinia

Nu har hästarna inte hostat nått mer på flera dagar,däremot när jag red så rann det amen ur hosthästens näsborre,men det är väl bara bra att det kommer ut.vågar man ha ensilage ur fångsynpunkten? Är inte ett färskt hö som man ändå böter om man tänker på både hösten och fången?

I ditt första inlägg skriver du att du blötlägger "just nu " höet. Höet ska alltid blötlägas till alla hästar i stallet isof. Det är jobbigt och tugnt men visst kan det fungera...

Fö har du ju faktiskt gjort allt. Se bara till att lösdriften inte blir för dammig nu när det är så torrt...

Nu har hästarna inte hostat nått mer på flera dagar,däremot när jag red så rann det amen ur hosthästens näsborre,men det är väl bara bra att det kommer ut.vågar man ha ensilage ur fångsynpunkten? Är inte ett färskt hö som man ändå böter om man tänker på både hösten och fången?
Svarar på flera av dina inlägg: Att lukta och titta på hö är inte en säker metod för att avgöra om ett hö ar okej eller inte. För det krävs en hygienisk analys som görs av flera foderanalysföretag. Ensilage är betydligt lämpligare som grovfoder till luftvägshästar. Det är något du absolut ska överväga. Även kvalitén på strö ska man vara noga med. Så mitt förslag är att du vänjer in hästarna på ensilage istället för hö alternativt gör en hygienisk analys på höet som ni tänkt köpa in. Eller, nja... en hygienisk analys är aldrig fel oavsett;)

Jag har blött höet en längre tid men inte insett att höet ska ligga i vatten en stund,jag har bara sprutat med vattenslangen och sen gett det förut. Om man nu tar en analys säger det allt om hela lasset då eller kan det finnas dåliga balar i det?? Uteboxen är ett stort problem vore hästarna inte eksemhästar skulle jag nog helst ta bort den helt har både halm och spån i det nu är det så nedtrampat att jag inte fyller på mer för fyller jag på med halm så äter de ju såklart av det och får ändå mer hosta.Funderar om man skulle kunna ta bart allt och fylla med sand,,nån som har bra förslag annars,speciellt eftersom de är ute året om??

mina fånghästar har gått på fri tillgång på hösilage utan problem. Den ena är dessutom hosthäst o då är inte hö ett alternativ, inte ens om det får ligga i blöt.

Har man en hosthäst så har man.

Ströa med torv, unvik allt dammigt. Hö ÄR torrt och dammigt. det finns inte dammfritt hö. Helt enkelt för att det är torrt. Hygienskt bra hö är alltså också det dammigt.

Jag skulle ge silage - det är inte dammigt och det blir inte skadat av att ligga ytterst/överst.

Jag har blött höet en längre tid men inte insett att höet ska ligga i vatten en stund,jag har bara sprutat med vattenslangen och sen gett det förut. Om man nu tar en analys säger det allt om hela lasset då eller kan det finnas dåliga balar i det?? Uteboxen är ett stort problem vore hästarna inte eksemhästar skulle jag nog helst ta bort den helt har både halm och spån i det nu är det så nedtrampat att jag inte fyller på mer för fyller jag på med halm så äter de ju såklart av det och får ändå mer hosta.Funderar om man skulle kunna ta bart allt och fylla med sand,,nån som har bra förslag annars,speciellt eftersom de är ute året om??
Sand kyler kroppen vilket gör att hästarna troligtvis endast i undantagsfall kommer att ligga i ligghallen vintertid. Bättre med spån i så fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve