moli

Trådstartare
Vad räknar ni med att era hjälmar tål? Är i valet& kvalet att köpa en ny nu när jag i ganska hög fart slagit bakhuvudet (hängandes uppochned..) i en granstam. Hjälmen känns hel, men den har ju fått en ordentlig smäll. Märket är Kavalkade. Och ja, det gjorde ONT!

Tips på hjälmar med extra bra stötdämpande förmåga? helst någon som tål mer än en smäll innan den måste kasseras. Har kikat lite på Penta hjälmarna, men de verkar inte säljas i Sverige längre. Någon som har erfarenhet av dem?

Framförallt: Erfarenheter av smällar i olika hjälmar, vilka dämpar bäst enligt er egen erfarenhet?

Sv: Hjälmar

jag har alltid fått lära mig att man ska kasta hjälmen om den fått en smäll, och det lever jag efter.
tycker att det är en onödig risk att rida med en hjälm som varit med om ngt, man vet ju aldrig om den är hel el ej.....

hej...
vi var å tittet på EM i fälttävlan på blenheim i år.. der kjøpte jeg meg den nye charles owen hjelmen, (charles owen J3) veldig god hjelm med ordenklig nakkepute/støtte.
anbefales på det sterkeste. Ble best i test i en engelsk hjelmtest.

Om hjälmen slagit i någonting så SKA den bytas, det går inte att se eller höra om den är ”trasig”, vitsen är ju att hjälmen ska gå sönder istället för huvudet.
Mellan ytter- och innerskiktet i hjälmen finns ett lätt, luftigt material (ung som frigolit), när hjälmen slår i marken så krossas detta lager av stötvågen och dämpar på så vis smällen mot huvudet och hjälmen måste alltså bytas ut, det spelar ingen roll hur dyr och fin hjälmen är, lagret som dämpar smällen är förstört.

Självklart skulle det gå att göra en hjälm som är ”oförstörbar”, tex i plåt, men då finns det ju inget som dämpar stötvågen och resultat blir att huvudet får ta emot hela stöten = huvudet går sönder istället för hjälmen.

charles owens terränghjälm, helt klart...köpte den första gången i frankrike i våras o har nu lyckats få hem den till en butik här i sverige oxå...sitter kanon bra o den har blivit "provkörd" ordentligt om man säger som så...o efter båda fallen sitter huvudet där det ska utan en skråma =)..testa den..snygg e den oxå =)

Många använder vita fälttävlanshjälmar, men jag läste att dom inte är helt säkra, så jag har köpt en jockeyhjälm (det bästa man kan ha på terrängen enligt min tränare) sen kan man ju alltid ha ett hjälmöverdrag, för dom e ju inte särskilt snygga..haha..:)

de vita från kefly e nog inte godkända i england tror ja...men d e charles owens =)

tack...ja i på flädie lantmannaaffär...flädie e inte så stort...ligger mellan bjärred o lund...ligger kring 1600 tror ja det är..ska själv köpa en sådan tänkte ja inför eventuell terrängstart till våren :p

PrinceFair skrev:
jag har alltid fått lära mig att man ska kasta hjälmen om den fått en smäll, och det lever jag efter.
tycker att det är en onödig risk att rida med en hjälm som varit med om ngt, man vet ju aldrig om den är hel el ej.....

brukar du byta hjälm bara du ramlat av (utan att slå i huvudet så man kommer i håg det,asså att man ramlat på sidan så slår man ju i hjälmen lätt) eller byter du bara om det har varit en rejäl smäll så det kändes i huvudet?

om jag vet att jag har ramlat på/slagit i huvet, hittills bara en gång när jag gick omkull, dvs inte de gånger man landar på mage/sidan osv i mjukt ridhus...

Vissa säger att man ska byta den om man tappar den i golvet! gör ni det?

Wiiie skrev:
Vissa säger att man ska byta den om man tappar den i golvet! gör ni det?

Nää...:angel: Men man kanske borde det? Men jag har inte trillat av på länge iaf (förra vintern, då jag trillade av 2 gånger på en vecka:D )!! Men det kanske kommer nu när det e snö!!!:devil:

Neej... inte om den råkat trilla i golvet *händer hela tiden, klumpig* :o

Men om jag flyger av och det blir en ordentlig smäll mot huvudet, och smällen "känns lite igenom hjälmen" så byter jag direkt.

Om det är en lättare avramling där det inte är huvudet som får ta hela smällen, och man kan ställa sig upp direkt utan att det känns det minsta mot huvudet så brukar jag behålla hjälmen ett tag till.

är IRH´s störtkrukor bekväma och tåliga? nån som har nån erfarenhet av dem??

(Pantsu använder en sån i deras reklamkampanj...)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hunden, 8 mån, som jag har på prov inför ev köp (skulle bestämma mig efter prel.röntgen hd/ed 29e) hoppade i söndags rätt upp i luften...
Svar
0
· Visningar
1 365
Senast: zitrus
·
Utrustning Nu är jag less på att slå skallen så att jag tuppar av. FINNS det hjälmar som sprider ut smällen såpass att det inte gör så vidrigt ont...
Svar
13
· Visningar
1 287
Senast: Sammets_rosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka