Om man tittar på Folksams ridhjälmstest från 2021 (det senaste), så är båda de hjälmarna som fått "bäst i test" utan skruv/spänne bak (den ena har dock snörning bak, som ju fyller samma funktion att finjustera passformen).Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill ha en hjälm utan spänne bak.
Tittar man vidare i samma test så är det sex hjälmar som fått "bra val" (dvs de uppfyller alla lagkrav samt är bättre än genomsnittet för hjälmarna i testet). Av dessa sex så är två med skruv/spänne, en med snörning och tre utan någondera vad jag kan se.
Så det verkar väl vara ganska stor möjlighet att hitta det man vill ha - antingen med eller utan möjlighet att justera passformen - i alla fall bland de säkraste hjälmarna!
Jag har själv en av de hjälmar som tidigare fått bra betyg i Folksams test och som har en justeringsskruv baktill - har funkat utmärkt för mig nu under fem år. Så får också tacka för tråden som påminner mig om att det är dags att byta!