Switch

Trådstartare
Hej!

Har helt plötsligt blivit jättesugen på att tävla dressyr.. har ridit galopp innan och gör fortfarande, men nuvarande hästen vill inte tävla galopp utan tycker dressyr är stenkul. Så då är det ju bara att anpassa sig :)

Till frågan, jag har bara galopphjälm med tillhörande knallblått/vitt överdrag, misstänker att det inte går hem på dressyrbanan.

Så vad har ni för hjälmar? :laugh:

Sv: Hjälmar

Jag rider helst med en traditionell sammetshjälm. Har inte vant mig vid plasthjälmarna än...

Det finns förresten överdrag som får jockeyhjälmen att se ut som en vanlig sammetshjälm!

Jag har en Charles Owen, modell John Whitaker.

Men jag har även börjat att vänja mig så smått vid tanken på plasthjälmar. I början tyckte jag att de var en styggelse på dressyrbanan. ;)

Tyvärr har jag dock inte hittat någon som passar min huvudform, vilket är lite synd för jag tycker tex att Uvex är ganska snygg trots allt.

Svarar alla :)

Ja, sammetshjälm blir det definitivt, tycker också att plasthjälmar är rätt fula. Det var ju intressant med överdrag, nåt tips på var dom kan finnas? Är det förresten förbjudet att rida med jockeyöverdrag eller är det bara ogillat? Tänkte om man skulle glömma dressyrhjälmen ;)

Har kollat på Charles Owen, gillar speciellt just classic och professional. John Whitaker modellen har jag missat, ska genast googla fram den :)

Pommery och Saigon, hur är era i formen? :) Har inte så värst välsorterade butiker häromkring så lär behöva beställa.. jag har rätt ovalt huvud.

Om du åker på dressyrtävling med jockeyhjälmen är det bättre att rida utan överdrag än med färgglatt. Det är förmodligen inte förbjudet, men det är mer "normalt" med en naken jockeyhjälm, i alla fall om den är svart.

Sammetsöverdrag kan vara lättare att få tag på genom engelska postorderföretag.

Själv är jag i hjälmshoppartagen och det blir nog en Charles Owen Fionas Hat.

Jo, svart är den men inte så fin.. skulle rida med ett överdrag en gång som inte satt så bra och fick den superbra idén att fästa det med kludd eller vad det heter. Sånna grå små pluttar som skolor brukar sätta upp tex teckningar med. Kluddet fäste rätt bra i skrovliga ytan på hjälmen så den är som gråfläckig.. :P

Ska kika på det. Gibson borde kanske ha, de brukar om inte annat kunna sy upp.. Fast jag vill nog ha en separat hjälm ändå.

Okej, det verkar vara Charles Owen som gäller. Snällt av er att ha samma märke så man slipper få beslutsångest! ;)

Jag har en Charles Owen Wellington Classic (likadan som JW) på tävling och oftast hemma, sommartid händer det att jag har min GPA Speed Air.
Uvex verkar ha exploderat inom dressyren?!

Jag har en blå Charles Owen JW, de är jättesnygga och sköna men fruktansvärt varma!!! Det går inte att rida i den på sommaren, då har jag en svart GPA speed air, de är oxå snygga och luftiga, riktigt skön på sommaren!
Gpa förknippas nog mest till hoppningen men jag tycker den fungerar bra till dressyren oxå. ( jag har en hel svart )

Hmm, det var ju inte bra. Jag som i stort sett bestämt mig för en JW.

Jaja, får klura vidare. Tack för alla tips, alla som svarat! :)

Ang. värmen så är det nog olika beroende på hur värmekänslig man är. Jag har min JW även på somrarna och har aldrig upplevt att jag blivit för varm. Men det har jag å andra sidan aldrig gjort med någon hjälm.

Jag har en Horze Ocean Harmoniouz, och. Jag har aldrig varit mer nöjd! Snygg, skön och sval. Liknar JW hjälmarna, men har ett ljusare skinn vilket jag personligen tycker är snyggare :)

Jag tycker inte heller att den är så varm att jag lider av det, men visst är det skönt med gpa:n när solen gassar, men jag hade absolut klarat mig utan den!

Ridsport skrev nyligen om en ny prisvärd hjälm som var lite nättare i modellen Någon som minns vad det var för hjälm? Har ju alltid ridit med sammetshjälm, men måste erkänna att dom nyare hjälmarna har en bättre komfort.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 962
Senast: Nixehen
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 774
Senast: Blåabär
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka