Hjälm problem

B

beeaax

Hej, har ett smärre hjälm "problem" ;)
Jag känner att det inte bara kan vara jag som har ett fasligt problem med att få plats med donuten "under" hjälmen.
Jag har en jacson wen hjälm men funderar nu på att införskaffa en ny hjälm då det är stört omöjligt att ha en donut till denna hjälmen :P Även vanligt hårnät är ett problem eftersom att hjämen lixom hamnar förlångt ner i pannan.

Den stora frågan är alltså vilka hjälmar går inte för "långt ner" i nacken. Har tittat på uvex hjälmarna men eftersom jag är inbiten dressyrryttare så känns det inte helt rätt med en sån hjälm!:D

snacka I-lands probelm:angel:

Sv: Hjälm problem

photo.php

Typ hälften av ekipagen på ponny küren i falsterbo hade uvex-hjälmar så du behöver nog inte känna dig utstött om du skaffar en - du kan snarare låtsas att du är med i spetsgruppen och sponsrad med en ;)

Jag har en "helt vanlig" sammetshjälm o har aldrig haft problem med frisyren på tävling..Inte så jättelångt hår dock..

Har samma problem (har iofs inte donutfrisyr utan gör en "knopp") och jag undrar hur andra gör? Har sett flera med samma hjälm som jag (JW) och de får plats med snygga uppsättningar men inte jag... Kan det ha med min huvud form att göra??? Vill ju inte byta ut min underbara hjälm...

KL

Har nog faktiskt aldrig sett någon med doughnut och hjälm....? Låter mycket avigt.

Lösningen med vanligt hårnät med spänne (inte få hjälmen framför ögonen) är rätt enkel, flytta ner spännet någon cm så att den inte sitter tajt i nacken utan tajt under hjälmkanten : P Så gör jag!

jag har samma problem som dig och tror tyvärr att det har med huvudformen att göra. Jag har till och med problem med att få plats med knuten under hatten och den sitter ju inte lika långt ned i nacken som en hjälm. Men så har jag ganska mycket hår också... Vanligt hårnät och spänne funkar inte för mig, det skulle isåfall sitta och hoppa i takt med traven på ryggen. För mig är det lite lättare att få plats med en "knopp" istället för en dounat. Och de små dounatsen får ju också såklart plats lättare, men de är väldigt knepigt att få plats med allt hår då istället. :S

jag är ingen dressyr ryttare men jag är trött på mitt hår som alltid är i vägen :p, så köpte ett hårnät med rosett på falsterbo (typ det som fins på hööks men dubbelt så dyr och brunt:grin: )
problemet är att min hjälm går lite för långt ned för att rosetten ska få plats :(, det är en jacson som är ställbar i nacken. och med mina vanliga klassiska sammets hjälmar blir det också trångt. finns det ställbara hjälmar som man fortfarande kan ha rosett på?

Jag har en CO Wellington och jag får gott om plats med min rosett. Har aldig provat med donut men ska nog göra det ;)
På tävlingarna jag är på iaf så har väldigt många donut under sina CO eller JW hjälmar :)

Jag har en jw hjälm och en mellan dounut. Det man får göra är att sätta knuten långt ner så funkar det:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit en häst under flera år, som sägs ha en passande sadel, eller hästen har 2 stycken sadlar som jag använder, men det känns...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Anubis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka