Hjärna eller hjärta?

Ginne

Trådstartare
Håller på och letar häst. Har tittat på och provat ett par stycken. Bland annat en som tilltalade hjärnan, dvs. som hade alla rätt på checklistan, och en som tilltalade hjärtat, och som hade någon eller några punkterna icke-checkade.

Berätta om hur ni gjort vid hästköp och vad det har lett till, både positiva och negativa erfarenheter! Har ni följt hjärtat eller har ni gjort det förnuftigaste valet? Eller har ni lyckats få båda att stämma? Ni som följt hjärtat, hur har ni hanterat det som inte riktigt stämde med de kriterier ni hade från början? Och ni som valde med hjärnan, har hjärtat följt med sedan eller inte?
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Hjärtat får bestämma mest men lite hjärna måste man ju ha också.
Tex vill jag ha en ridhäst så är det ju bra om jag kommer hem med en ridbar häst och inte en sällskapshäst..

Jag tänker att det är bra att ha en checklista att utgå ifrån och det mesta måste ju finnas men inte allt.
För mig är hjärtat och kemin viktigare än full pott på checklistan, för full pott på listan utan hjärta och kemi är liksom inte värt någonting alls.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Håller med följer nästan alltid hjärtat vid hästköp. Sedan så brukar jag inte sätta upp så stora mål på vad hästen ska kunna. Det mesta går att fixa om man funkar tsm som individer. Som mitt senaste hästköp var helt fel egentligen.. Heeheee. Meeen det klickade verkligen och jag kan knappt vänta tills han kommer hem, samtidigt som jag bönar och ber att han iaf ska bli 155cm hög, helst ;)
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Hjärtat,helt klart!

Jag lägger ganska många timmar i veckan på min häst,så jag vill verkligen känna i hjärtat att han är en av mina bästa vänner.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Både och, skulle jag vilja påstå.

Ska jag ha en ridhäst så måste den ha de egenskaper jag söker för att passa mig som ridhäst. Men jag skulle inte köpa en häst som har dessa egenskaper utan att hjärtat var enigt med hjärnan. (att jag just nu har en ridhäst som passar mig till 50% på vardera hjärta och hjärna beror bara på att han råkade hamna hos mig då hans förra ägare gick bort och hade testamenterat honom till mig - och jag accepterade hennes sista vilja och tog emot honom)
Alltså, leta vidare är mitt råd.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Från annonsläsning: Hjärnan

..till på plats/träffa och provrida hästen: Hjärtat!
Antingen klickar det eller så inte, oavsett hur fin hästen är i annonsbild eller text.
Stämmer det inte så blir det inget.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Jag har en hjärtehäst och en hjärnhäst. Den förstnämnda avgudar jag och har alltid gjort, den andra är en fantastisk häst med exakt rätt stam, rätt färg, fantastisk lynne och vacker som en dag. Jag ångrar inte en sekund min hjärtehäst, men idag hade jag valt annorlunda. Det har tagit tid att känna i hjärtat med hjärnhästen, med det börjar komma nu, efter två år.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Vi ( min man och jag) försöker låta hjärnan styra, men det brukar sluta med att hjärtat vinner och hitills har vi varit nöjda.

Vi har precis varit i hästletartagen. Min man hade sina önskemål klara. Det skulle vara en valack. Det var helt odiskutabelt. 4 - 10 år gammal och med "cowsense". Quarter eller Apploosa. Det blev ett 2-årigt Quartersto :p och min man är helnöjd men förvånad över sitt beslut. ;)
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Som de andra säger. Hjärnan får nog ge förslag, men hjärtat väljer.

Min häst är allt annat än vad som var på min checklista. Men han är en ridhäst, och det var det jag sökte. Sen blev det både "fel" ålder, kön, storlek, utbildningsnivå på den. Men jag älskar min häst, hade jag inte gjort det hade jag inte kunnat "offra" så mycket som man faktiskt gör (tid, pengar och energi).
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Jo, det är ju lite så det funkar för mig med. Men ibland funderar man över hur det går till! Och det kan kännas knepigt att ens för sig själv motivera varför man inte väljer den vackra, välutbildade, välhanterade, trafiksäkra som till och med har "rätt" färg, framför den som är "grön" och lite osäker på den nya människan på ryggen...
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

kl

Jag skulle ha ett vitt eller svart sto, det blev en fuxvalack. 15 år sen nu.
 
Sv: Hjärna eller hjärta?

Jag tror att ju mindre erfarenhet man har, desto viktigare är det att välja med hjärnan. Har sett skräckexempel på oerfarna människor som köpt helt fel häst för att de "blivit kära" och det har aldrig slutat väl. Är man däremot mer erfaren, så att man kan förutse vilka problem som kan uppstå och även reda ut dem så kan det säkert funka att välja med hjärtat också. :)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 944
Senast: cewe
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 362
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp