Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wingil

Tror detta passar bäst här ( ? )
Om man väntar barn (beräknad nästa fredag) och hemlös.. kan man få hjälp av soc eller nått då och få hem? Hur går det till.. hur går man till väga? Blivit hemlös och desperat och hittar inget i andra hand eller nått :(
 
Sv: Hjälp?

Kontakta soc där du bor och berätta precis som det är. Tror knappast dom låter dej bo på gatan när du är höggravid.
Har aldrig vart i den sitsen själv, men vet en kompis som vart utslängd av sin sambo när hon precis hade fått sin bebis och hon fick en jourlägenhet samma dag som hon kontaktade soc.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp?

Okej. men ska man kontakta det soc som ligger i den kommun man sist stått skriven i? eller vilken som i sthlm?
 
Sv: Hjälp?

Jag tror absolut du kan få ngn sorts hjälp. Problemet är väl att soc sällan själva hyr ut lägenheter. Kanske de har ngn jourlägenhet? Iallafall kan du säkert få ngnsorts hjälp. Hoppas det löser sig och att allt går bra.

Ja kommunen där du är skriven eller som du befinner dig i.
 
Sv: Hjälp?

vad hände med din bostadsrätt? :eek:
soc vill nog att du använder dina pengar som du ärvt (?) i första hand.... hoppas dom kan hjälpa dig ändå!
 
Sv: Hjälp?

Har inte ett öre. Fogden tog allt (tänker inte diskutera det djupare än så)
 
Sv: Hjälp?

Soc har generellt sett inte ett lager av lägenheter att låna ut till bostadslösa. Är man i den situationen att man skrivs ut från BB och inte kan ordna bostad på egen hand är det troligaste alternativet att man hamnar på vandrarhem. Det görs då en utredning om din ekonomi och hur du har hamnat i den sitsen där du är. Har du inkomster kan du få stå för en del av boendekostnaden själv.
Har du riktig otur kan man göra en utredning om ifall du är lämplig att ta hand om ditt barn då du inte ordnat så att du kan ge det tak över huvudet trots att du vetat i många månader att det var på väg.

Om det visar sig att dina boendeproblem inte kan lösas på sikt KAN soc kanske ordna en bostad åt dig. Den bostaden kan vara ett korttidskontrakt eller att du hyr i andra hand av soc.

Har du möjlighet att betala din egen hyra läste jag i DN i veckan att Nynäshamn har över 70 lediga lägenheter!

Du ska främst kontakta soc i den kommun där du vistas, socialtjänstlagen innehåller ett vistelsebegrepp. De behöver inte ta emot dig, det beror på hur vistelsebegreppet tolkas i olika situationer.
 
Sv: Hjälp?

Kul början på ett nytt liv.

Hoppas det ordnar sig iaf.
 
Sv: Hjälp?

Har du ingen du kan bo hos?
Familj, vänner mm som kan ge dej ett tillfälligt boende?

:confused:

Stackare! Jag håller tummanrna för att det löser sej snabbt.
 
Sv: Hjälp?

tycker det låter oerhört hemskt att kronofogden kan göra såhär mot en gravid kvinna. Nu vet jag ju inte hur det gått till men jag trodde dom var mer tillmötesgående... usch man blir mörkrädd! Håller tummarna för dig och junioren!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 621
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
846
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 579
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp