Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wingil

Hur fel kan ett ultraljud visa man gör för att beräkna datum för ankomst? För bebisen är 1 kg mer än vad den borde och fullt utvecklad där inne och ligger på plats och allt och tycks vara redo.. men ska enligt bf få först om en månad?!

Hjälp? :crazy:
 
Sv: Hjälp

ALla foster utvecklas likadant i början av graviditeterna, så UL är den säkraste metoden att fastställa graviditetens längd.

Det är väl helt enkelt en jätebäbis du har..
Min tredje föddes 10 dagar före bf, typ och vägde då 4745 kg. :eek: Han kan inte ha varit sådär värst mycket mindre några veckor tidigare heller :angel:
 
Sv: Hjälp

Okej.. ska försöka hålla mig lugn då *går runt och nojjar pga sammandragningarna som spökar*
 
Sv: Hjälp

Men om jag kommer ihåg rätt så upptäckte dom inte Wingils graviditet förrän i v 19 och det är då ultraljudet är gjort på henne misstänker jag.

Kan UL visa fel då hon redan var i v 19 när det gjordes? Annars brukar det ju göras i v 17- 18, men en vecka kanske inte gör så mycket?
 
Sv: Hjälp

wingil skrev:
Okej.. ska försöka hålla mig lugn då *går runt och nojjar pga sammandragningarna som spökar*

Får du för ont så ska du åka in så dom får kolla upp dig, det kan vara förlossning på gång även om UL stämmer.
 
Sv: Hjälp

+/- 14 dagar fel brukar dom säga UL kan visa.... du får helt enkelt vänta och se... lite som att vänta på julafton :rofl: sååå spännande!!!
 
Sv: Hjälp

Till mig sa de att om man mäter 1mm fel på UL så betyder det en hel vecka i slutändan... så det kan vara så enkelt att det bara är lite felmätt... Lycka till!!
 
Sv: Hjälp

det var två i min föräldra grupp där ul visade fel gällande bf datum.

den ena tjejen fick värkar för tidigt så deras pojke lades in på neo där presonalen konstaterade att han var fullt utveklad och att bf datumet hade varit felaktig.

den andra tjejen tyckte dom hade en stor bebis när hon hade ca 1 månad kvar så åkte in på ett extra ultraljud där bf datumet flyttades fram en månad, hon fick en son veckan effter.

så visst kan dom få till felaktigt bf datum på ultraljudet;)
 
Sv: Hjälp

wingil skrev:
Hur fel kan ett ultraljud visa man gör för att beräkna datum för ankomst? För bebisen är 1 kg mer än vad den borde och fullt utvecklad där inne och ligger på plats och allt och tycks vara redo.. men ska enligt bf få först om en månad?!

Hjälp? :crazy:
Hur vet ni att den är 1kg mer än den borde? Vem/var kollar de sådant + att den är fullt utvecklad redan?
 
Sv: Hjälp

Ultraljud, de mäter och har sig på fostret :) medans jag ligger och försöker desperat luska ut vilket kön det var :p

Och de räknade ut att den låg på 3,1 och borde ligga på 2,4 enligt "normala värden" för den tid som gått så hon som gjorde ul trodde med att det inte stämde.. men men får väl se när det poppar :)
 
Sv: Hjälp

Det är jättesvårt att göra viktuppskattningar med UL. För de allra flesta blir det missvisande! Tycker inte du ska ta så allvarligt på vad de säger att bebisen väger, troligtvis väger den inte så mycket. Slappna av och lycka till!
 
Sv: Hjälp

Såvitt jag har hört är ultraljudet inte bättre än +-5 dagar exakt. Och så är det ju +-14 dagar man brukar säga att bebisen normalt kommer från detta datum.

Tycker det är lite anmärkningsvärt att ultraljudet inte är helt hundraprocentigt utan med +-5 dagar för med ägglossningstest kan man ju veta +-2 dagar.
 
Sv: Hjälp

Okej *slutar hyperventilera och njuter av globen horse show* :D
 
Sv: Hjälp

Gör du det! Låter mycket bättre.

Ulda: det är inte konstigt alls eg. Vilket resultat man får på ultraljudet beror väldigt mycket på vem som sitter i andra änden och mäter. Ett mätfel på bara en ynka mm ger flera dagar! Det är därför de ska mäta åtminstone tre gånger på varje sak de mäter och så tar de ett genomsnitt. Ett ganska trubbigt instrument, men tillräckligt tillförlitligt i alla fall.
 
Sv: Hjälp

Till mig sa de att min bebis vägde 3.6 när jag var i vecka 35. När Ängla sedan kom ut två dagar innan BF vägde hon 2415g =)
Så himla liten =)
Så jag skulle inte lita på deras uppskattning av vikten.

//Lotta
 
Sv: Hjälp

Har hört att uppskattningen av bebisens vikt vid ul är +-1 kg (eller är det mer?).
Har flera vänner som gjort ul sent i graviditeten och deras "vikter" har inte alls stämt när bebisen väl kommit ut.
Så inte tror jag du behöver oroa dig, har själv födit ut en 4544 grams-klump och överlevde... ;)
 
Sv: Hjälp

Å jag en flicka på 5000 g... :)

F´låt, hade inte med ursprungsfrågan att göra men kunde inte låta bli...
 
Sv: Hjälp

Vilken stor skillnad! :crazy: Min bf blev framflyttad två veckor jämfört med vad den blev om man räknade efter mensen och det pga att bebisarna inte var äldre än 16 ve när vi gjorde 18-veckors ul. Men jag hoppas verkligen att de inte mäter lika fel på mina två, då kan det ju bli riktigt fel! :( Lugna mig någon!!!

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 884
Senast: G-uldlock
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 976
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp