N

nallemaja69

Kan nån hjälpa mig och tala om vad jag ska ge mina hästar?
Det är två 1-åringar, en shettis och en nordsvensk..
De går nu på fri tillgång med hö, men vad ska jag ge dom mer (speciellt till nordisen som inte vill lägga på sig riktigt)??
Shettisen ä rund o fin..
 
Sv: Hjälp?

Med risk att vara tjatig - har du en analys på vilka näringsvärden höet har? Om inte blir det svårt att ge dig vettiga tips.
 
Sv: Hjälp?

Då hade jag lagt till lite lusern i foderstaten för att höja proteinet. De växer ju de "små" liven och behöver mer protein är en vuxen häst. Börja så smått och tänk på att de inte är lika stora nu och inte heller sen. Det fanns en gång en rek maxgiva om 3 kg/100 kg häst och dag. Jag vet inte om den rek gäller fortfarande men det kan säker Martha eller någon annan tala om för dig.
 
Sv: Hjälp?

:bow: Tack så mycket.. Betfor är inget då som de ska ha?
 
Sv: Hjälp?

Får de betfor idag så visst kan du fortsätta/öka mängden. Lusern har hög proteinhalt
Värden betfor - ca 11 MJ, 50 g smp per kg foder. Betfor används för att öka energin och för att det är ett förhästen smakligt foder. Detär också laxerande i större givor då det innehåller melass. Betfor innehåller också mycker kalk och lite fosfor. Då du inte har en analys av höet vet du ju inte hur mineralerna är idag. Du kan få en rejäl obalans i ca/p men det är ju svårt att svara riktigt rätt hur du än gör då du inte har värden på höet idag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp