K

knasenknas

får hem min minishettis imån, vet inte alls vad hon har fått för mat innan eller hur mcyket. är det någon so kan ge några bra råd på en foderstat till henne? hon är vldigt tjock =) :banana:

har en annan mini också som får 3 kg hö, 3 dl krossad havre, 1 dl betfor, å han är ganksa tjock han med, är det en bra foderstat för honom? han har börjat träna nu, så vill ju ge han mat så han kan sätta muskler, något tips på bra foder till det? :confused:
 
Sv: hjälp

Under förutsättning att höet inte är katastrofalt dåligt vad gäller proteinvärden, så skulle jag bara ge hö plus tillgång till mineraler. Eftersom hon är tjock. När hon sedan börjat få mer lagom hull - räkna om foderstaten. OM hon behöver mer protein än höet innehåller, så ge ett tämligen koncentrerat foder - typ hippo alfa (Läs på diverse påsar och jämför själv - är ingen expert!). Högt protein per MJ energi. Antagligen så har hon lätt för att lägga på sig igen. Havre är väldigt fett och MJ rikt i förhållande till Proteininnehåll, därför skulle jag nog inte ge det till en shettis som har lätt att lägga på sig. Hellre så mkt hö som möjligt och sedan mer koncentrerat proteinrikt kraftfoder - för att hålla MJ nere.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp