Hjälp...?

YorkWann

Trådstartare
Min häst har fått utslagsliknande eksem (eller något) DEt är "bulor" på hela sidan :crazy: :eek:. Han ser inte riktigt klok ut, han verkar dock inte ha ont av det. Vet rekommenderade att jag tar bort allt krafftfoder ett tag, då vi inte vet vad som gett detta. Ska tilläggas att han går på bete och antagligen har han fått en reaktion pga att han får alldeles för mycket av "något".
Han måste ju nästan ha något mer, eftersom jag rider och håller igång honom, men vad? :confused:
Ska prata med vet igen på måndag, men någon som varit med om nått liknande, och vad gjorde ni i sånna fall? :confused:
 
Vi hade en häst i stallet som också fick stora bulor precis som du beskriver. Förmodligen pga foderbyte. Vi gjorde inget åt det, och de försvann efter ett tag, men det tog rätt lång tid vill jag minnas.
 
Min fick det när jag hade kletat på flugmedel på honom, just på de ställena. Jag satte inte på något mer medel efter det och det har varit bra sen.

M.
 
Min häst fick knottror över hela kroppen och huvudet svullnade upp så att han såg ut som en fotboll. Vet var ut och gav honom kortisonspruta och kortisontabletter. Tre dagar senare fick han en ny reaktion, dock inte lika kraftig eftersom han fortfarande stod på kortisontabletterna.
Tyvärr lyckades vi aldrig ta reda på vad det var. Det var snö och fruset i hagen så dt minimerar ju vad han kan ha fått i sig där. Hans knottror försvann efter nån vecka men ett par på ryggen är fortfande kvar.
Så någon lösning kan jag inte ge dig, fick intrycket av vet att det inte var så ovanligt dock.
mvh Maria
 
Har en häst som får utslag. Hom fick nässelutslag en sommar somsedan försvann. Förmodligen hade hon fått i sig något som hon inte tålde.Utslagen gick bort men tillhösten fick hon knut liknande utslag under huden på ben, bål och kors. Även lite på ryggen. Dessa harsedan dess varierat i mängd och storlek men har aldrig gått bort helt. Vet inte vad det är. Hon fårdet oberoende på vad hon får för kraft eller om hhon inte får någon alls så det borde ju vara något i gräs eller hö som orsakar det. Denna pållan har inga problem av det,dvs det kliar inte eller orsakar något obehag.
har din häst några bekymmer av utslagen?
Tycker också att du ska prova med om det är olika foder som orsakar problemen. Tänk på att vissa utslag,som blir som knutor, kan ibland ta månader att få bort så ha tålamod och laborera inte för mycket för snabbt.
Går din häst på ett bra bete? är han lättfödd för övrigt?
isåfall så klarar han nog ridning enbart på gräs. Men tränar du lite hårdare så kan jag förstå din oro.
 
Det kan vara "proteinutslag". Min systers ponny fick det när vi hade ett väldigt proteinrikt hö. Fick dra ner på höet lite och då började det gå ner. Han gick inte på något bete, men det fanns ändå gräs till viss del i hagen och det blev väl för mycket. Kommer faktiskt inte ihåg om vi fick någon medicin till honom, men jag tror inte det.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Tiffany
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 279
Senast: Liran
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp