hjälp!!!!!!

Hade också det där problemet med min Ponny ,

men 5 Kg är vädligt lite , och dom blir inte tjocka på hö.

Varför inte öka höet och minksa kraften och sen öka vid behov.
Så gjorde jag och efter det har jag kunnat rida ordentligt :)
 
ok,sorry om det har blivit lite förvirrat,så här ligger det till:
INNAN fick hon: 1 L per mål (2 st mål)
Nu får hon 4 dl per mål,eftersom hon tyvärr har blivit sparkad på benet,och har vilat,hon ska sättas igång igen nu,och det fodret jag har fått rekomenderat av förra ägaren (1 L per mål då) funkar inte.
Sen kan jag ju tala om för dig efetrsom du inte vet;
havre väger olika mkt pga vilken kvalitét det är.
Min havre väger per L nästan ett kilo,ca 750 g gånger 2 blir 1500 g alltså 1,5 kg.
hänger du med?
PÅ ett annat sätt än på fodret??
men visst rid du en jättehet häst på havre,så får du se hur lätt det är,på vissa hästar funkar det bara inte med havre,det sätter sig i hjärnan på dom och ett ex. är min ponny.
Men skriv tillbaka och berätta hur jag ska rida henne på havre och få henne sluta vara het!!!??

Tack allihopa för alla svar!
och du "DOT",tänk en gång till!
kramar/johanna :)
 
betfor: hm...vad väger betfor??
prova med hushållsvågen...
och vad innehåller eclipse biominer? har inte hört om de mineralerna tidigare.. jag är inte intresserad av OM det innehåller kalcium, fosfor och magnesium för det gör det garanterat, jag vill veta hur mycket det är per kg..

lättaste sättet för dig nu är nog att ta med dig papper, penna och en våg ut i stallet och väga betforn och skriva av mineralinnehållet i mineralerna..
 
hej.fan vilket bra hö,hur har ni odlat det???
eller har du köp det?? :)
 
svar till:

ok,jag vet att hon blir tjock av havre och betfor,men ni vet väl oxå att korn är fetare,dessutom kan jag ju skriva att när jag rider henne,blir hon normaltjock,men nu när hon har stått i nästan 2 veckor(pga skada i benet) har hon gått upp igen.

kornets halt av högvärdigt protein är lägre än havrens.
bla,är halten av lysin mycket låg.fetthalten är ochså tämligen låg,inslaget av fibrer är betydligt lägre än havrens.korn innehålleren stor mängd lätt smältbar energi-dvs. energi som hästar har svårt att tillgodogöra sig.korn har ofta en gynnsam effekt på hästar som är svåra att hålla i hull.(detta är direkt avskrivet ur kraffts utfodrings abc.) :)
 
svar till:

ok,jag vet att hon blir tjock av havre och betfor,men ni vet väl oxå att korn är fetare


nej det e ju inte fetare!!! :D :angel:
 
Men skriv tillbaka och berätta hur jag ska rida henne på havre och få henne sluta vara het!!!??

Det är ju precis vad alla har gjort!!
De säger att du inte ska använda så mycket havre och ger dej förslag på bra foderstater dessutom.
Lyssna till alla kloka råd du får, jag lovar att det lönar sig.

merman
 
Det finns lite olika varianter av eclipse, de röda biomineralerna (mineraltillskott) har följande text:

30g ger 7,2g kalcium, 1,9g fosfor, 1,4g magnesium, 1,9g kisel. Ca/P kvot 3,8.
Dosera 30-60 g/dag.
 
dvs per KG mineraler är det:
240 g Kalcium
63,3 g Fosfor
46,6 g Magnesium

jag räknar mina foderstater per KG och så känns det lite jobbat att skriva 1,33333 enheter(30 g) mineraler om jag vill ha 40 gram i uträkningen.. lättare med KG då skriver jag bara 0,04 kg..
 
Du får räkna precis hur du vill. Jag skrev bara av etiketten eftersom hon som frågade inte verkade vara här.
 
okai.. skumt att innehållet är räknat per 30 g.. men men.. =) tack iaf!
 
okai.. är det där några specialmineraler eller är det typ som krafft miner fast annat märke bara?
 
Det är som Krafft mineraler fast annat märke. Smakligare verkar det som, eller smaklösare, eftersom min unghäst inte äter om jag har i vissa mineralmärken (t.ex. krafft). Dessa äter hon.

Det finns tre olika varianter (tror jag) med lite olika innehåll, så jag kan ju inte garantera att det är just den här hon som frågade har.
 
mer hö........ehh nä tack,hon är redan alldeles för tjock!

Hästen blir inte tjock av grovfoder, den blir tjock av överutfodring och för lite motion. En häst kräver som minsta grovfodergiva 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, vad är normalvikten på din häst? Ta sen vikten multiplicerat med 1,2 kg hö, så får du fram minimigivan. Man bör även beräkna för arbete också, sen tar du dina värden av grovfodret och räknar vad du får ihop.

Utifrån detta beräknar man sen tilläggsfoder, här ser man vad hästen behöver ha för komplement. En bra balans i foderstaten ger en harmonisk häst, men med ett överskott av Mj får du garanterat en häst som springer.
 
svar till (hur får ni dom där fina rutorna???):

"Ta sen vikten multiplicerat med 1,2 kg hö, så får du fram minimigivan"

hehe, antal hundra kg gånger 1,2 är nog lämpligare :D (alltså 4 för 400 kg)
 

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 839
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 926
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 380
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp