hjälp!!!!!!

J

Just_me

min ena ponny gick förut 2 liter havre sammanlagt per dag,jag märkte att det inte funkade alls,det gick för fort helt enkelt,hon gick okontrollerat även på banan med huvudet högt och stressade på.iaf minskade jag på havren,så nu går hon på 1 liter om dagen.men det går inte heller,blev inte mkt bättre.Så nu undrar jag,ska jag ge henne korn istället för havre,eller oxå,men ännu mindre?!
Hon funkar bara inte på havre,det sätter sig i huvudet på henne!
Just nu går hon på per dag:
3 L betfor
1 L havre
0,3 soja
mineraler + vitaminer
5 kg hö

finns det någon/några som kan ge mig lite tips?
i all övrig hantering är hon hur lugn som helst,det är när man rider henne.
ps.hon är en korsing mellan fullblod,newforest och welsh cob,hon är maxad c ponny och väldigt kraftig och så är hon 10 år.ds

keep smiling :)
 
För att få hjälp med foderstat så måste du skriva in analyssiffrorna på höt.
Hö = basfoder för häst och därefter så räknar man vad som behöver läggas till, dvs. det som hästen inte får i sig via höt.
 
se till att ha en analys på höet. Sen finns det massor med olika böcker som hjälpmedel för att bygga en bra foderstat, där står det även hur mycket de bör ha av varje. Se då till att täcka de behov hon behöver, men inte ha för mycket. Svårt att säga bara såhär. Vi vet ju inget om hennes träning. Ju hårdare en häst rids desto mer energi kräver den från fodret.
 
jag antar att betforn är blöt när hon får tre liter och betforn innehåller en hel del energi den oxå. det lättaste att säga att du ska göra är att kolla upp höet och skriva in dom på en tråd här där det står, hjälp med fodderstat eller någonting liknande som överskrifft och säga hur mycket hon jobbas varje dag, då brukar man få jätte bra hjälp här iaf :)
 
ja,betforen är blöt. :)
mitt hö:
smältbar protein 42 g/kg
kalcium 2.5 /kg
fosfor 1.8
energi foder 7.7 MJ/kg
kalium 13.4
magnesium 1.1
japp,så ser det ut.

Just nu vilar hon pga en skada i ena frambenet *suck* men annars rids hon och tränas ca 1 timme varje dag,iaf 6 dagar i veckan,får henne gå i form och så på banan går det ok,men alldeles för fort,oftast iaf.men ute är det katastrof,har absolut igen kontroll över henne.
Hon är oxå mkt het på hinder,har tävlat med en del placeringar i hoppning och det går oxå för fort.
aja,men jag tror på korn eller blandning korn/havre,vet inte riktigt,sen så är korn väldigt fett,och magen är tillräklig redan,lite plöfsig efter fölen oxå.
kan ju tilllägga att jag har börjat rida henne så smått och nu får hon 4 dl havre,eftersom hon har vilat.
Tack för allt!

keep smiling :)
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
du skulle inte kunna skriva ut foderstaten i kilo istället? 2 l havre är mycket olika i vikt beroende på kvalitet, sojan har ja ingen aning om vilken densitet den har heller, lika så med betforn, väg hur mycket den torra betforn väger innan du blöter den

och hur mycket mineraler och vilken sort ger du? :)
 
mmm,visst.

havre: 1,5 kg
betfor: hm...vad väger betfor??
soja: 0,2 kg
minerlaler: eclipse biominer. 30 gram kan d inte i huvudet men innehåll: fosfor,kalk mm

keep smiling :)
 
Jag tycker din häst får för lite hö.

Hur ser den ut i hullet?

Ett förslag:

7 kg hö
200 gr vetekli
100 gr soja
400 gr betfor
1,5 dosmått BioMineral
10 ml Basic E

MJ 61
Smrp/MJ 6,15
Ca/P 1,76
Ca/Mg 2,85

mvh Jessica
 
mer hö........ehh nä tack,hon är redan alldeles för tjock! :)
keep smiling :)
 
Håller med ovanstående.

Tar du bort havren och sänker betforn till ca 100 gr, från nuvarande foderstat, och ger 6-7 kg hö, så går hästen ned i vikt.

mvh Jessica
 
ok,jag vet att hon blir tjock av havre och betfor,men ni vet väl oxå att korn är fetare,dessutom kan jag ju skriva att när jag rider henne,blir hon normaltjock,men nu när hon har stått i nästan 2 veckor(pga skada i benet) har hon gått upp igen.
Men åter igen till min fråga;
tror ni korn blir bättre?
det handlar inte om att haon är tjock eller smal ,jo visst delvis oxå,men iaf,för att låta bli att ha henne i 190 när man rider tror jag att hon ska gå på ngt utan så mkt energi.
men frågan är om korn är den bästa,är som sagt rätt fet.

keep smiling :)
 
Alla ponnysar i stallet får bara hö, och vissa stödfodras med en el två nävar breed om dagen..

De har fått nån näve breed i ca en månad nu och man kan se hur de lagt på hulet..

Så mitt råd är att ge hästen bara hö och stödutfodra med lite kraftfoder om du märker att det inte räcker med bara hö.
 
Hur mycket havre får den egentligen?? Ena stunden är det en 1 liter, sedan 4 dl och sedan 1,5 kg?. (1 liter havre är ca 0,5 kg).
Med den korsningen du har kan det ju tänkas att du helt enkelt har en het häst, och att du behöver lösa det på ett annat vis än genom att ändra på fodret.
 
Prova att byta ut en del av havregivan mot korn...

När mitt arab sto gick på bara havre blev hon hel knäpp... Efter det att jag bytt ut en del av havren mot korn så är det en helt annan häst...
 
wow, ni har tilloch med värre energikvot på erat hö än vad vi har, vi har ju desvärre en väldigt dålig kvot på proteinet oxå, å du hade ju inte lika dåligt där iaf :). men med tanke på den höga energikvoten så måste du nog låta bli att ge energirika krafftfoder typer, hästen blir ju inte tjock utav höet utan det är snarare som så att hon blir tjock av att få så mycket energi som hon seddan inte gör av med, det kan nog vara därför som hon är lite väll pigg att rida oxå.
tycker att fodderstaten som Jessica har skrivit ser väldigt bra ut, och hon brukar även vara duktig på att skriva fodderstater :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 839
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 926
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 380
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp