O

Osis

en häst i mitt stall är mager!
han är tyvärr väldigt gammal 30år så jag försåt ju om han inte kan gå upp i vikt något mera. men finns det inget man kan göra? Han har haft ett bra hull under sommaren men nu är det nästan borta.

Hans foderstat:
9kg hö
1kg kraft GROOV
2dl betfor

är det för lite?
att tillägga så har han problem med tänderna, han har tappat en tand i främre underkäken.

FINNS DET NÅGOT HOPP? :cry:
 
Vad är det för sorts häst? Hur mycket väger den? Arbetar den något? Ras?

Vad har höet för värden?
 
när en häst har uppnått äldre ålder dör oftast av tänderna. Har han blivit raspad ofta? kolla upp tänderna på hästen, längre bak i munnen.etDt är där hästen tuggar maten. där fram biter den bara av. kan itne hästen tugga maten ordentligt så får han inte heller i sej det han behöver.

Ni kan också pröva att blöta upp höet, det gör det lättare att tugga.

hästen äter tills den dör och när den inte kan äta längre så dör den :(
 
Han kanske behöver hackat hö, lucern, och då finns ju det hackad lucern i från Krafft och sen har svenska foder kommit ut med ett nytt oxå.
 
Det är ett stort problem när de ej längre kan tugga sin mat och tilllgodogöra sig maten. Läste i ett tidigare nummer av tidningen islandshästen om en familj som tog hand om gamla islänningar. De gav ngn sort grismat?! :confused: tror jag och hackat foder. Det blev jättefina i hull och fullt ridbara enligt den artikeln. Naturligtvis en tandkontroll.

Hoppas att du kan hitta denna artikel som var mycket lärorik. Ev. kan du kontakta SIF och köpa den därifrån

Lycka till!!

gunillanillan
 
Om han är kontrollerad i munnen av vet./hästtandtekn. och inte har något annat problem än just att han är gammal (tänderna är "slut" och slits ner och blir ganska glatta och hästen får svårt att tugga) tanden i underkäken som fattas lär inte störa honom...

Varför inte lägga till eller byta ut endel av höet mot Lucernpellets dessa kan blötas till en gröt som hästen kan "slafsa" i sig utan att behöva tugga alls samma sak med hans krafft grov, blöt upp det lite lätt så behöver han knapapst tugga... alla hästar tycker inte om blöt mat så blöt bara lite först och se om han äter även lite uppluckrad mat hjälper mot gamla hästars problem att tugga...
 
Vad är det för sorts häst? Hur mycket väger den? Arbetar den något? Ras?

Vad har höet för värden?

han är ett halvblod, ridhäst. han väger runt 500kg, rids lätt eller promeneras varannan dag.
jag vet ej värdet på höet.
 
Om han är kontrollerad i munnen av vet./hästtandtekn. och inte har något annat problem än just att han är gammal (tänderna är "slut" och slits ner och blir ganska glatta och hästen får svårt att tugga) tanden i underkäken som fattas lär inte störa honom...

Varför inte lägga till eller byta ut endel av höet mot Lucernpellets dessa kan blötas till en gröt som hästen kan "slafsa" i sig utan att behöva tugga alls samma sak med hans krafft grov, blöt upp det lite lätt så behöver han knapapst tugga... alla hästar tycker inte om blöt mat så blöt bara lite först och se om han äter även lite uppluckrad mat hjälper mot gamla hästars problem att tugga...

jag ska be ägaren att prova att blöta upp fodret och ge honom lite lusern. jag hoppas att det hjälper..

tack för alla svaren!
 
Mera groov eller lusern och ge honom det blött så är det mer lättuggat för honom!
 
I slutet av 90-talet hade vi en gammal shettis, som magrade av. Vi gav honom allt som finns att uppbåda i form av kosttillskott och fodertillägg och allt annat som stod i vår makt för att räta upp problemet. En dag föll han omkull i hagen. Det rosslade när han andades och han blödde lite ur nosen. Vi blev tvugna att skjuta honom på plats...
Vet. sa efteråt att när en gammal häst inte längre tillgodogör sig fodret, så är det bäst att släppa taget...
Så här efteråt förstår jag hur han måste ha lidit under alla dessa månader, då vi exprimenterade med honom. :cry:
Det är min erfarenhet.
 
Starkt av dig att våga skriva en så svår sak. :bow:

Det är nog det svåraste med att skaffa djur överhuvudtaget, man måste fatta beslut om när det inte är lönt att försöka längre. :cry:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 258
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 547
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp