Tramzas

Trådstartare
Hej!

Jag är en 14årig tjej som behöver lite hjälp. Jag fösrsöker övertala mina föräldrar att köpa en häst till mig. Vi har varit och tittat på stall och vi har tyckt att de ser bra ut, men sen helt plötsligt lägger dom sig och säger nej. Det är inget problem med kostnaden, jag har pratat med pappa om det. Jag har ridit i 7 år och ska börja i ridgymnasium till hösten (är 99a ja, men går med folk som är ett år äldre, då har vi det ur världen) där det finns möjlighet att stalla upp hästen och ha med den på lektioner.

Jag har haft två tidigare medryttarhästar, plus en häst som jag fick spontanrida lite, som då var en outbildad travare. Mina två medryttarhästar på ett halvblod, pensionerad hopphäst, och den andra var en pensionerad travare, så jag har vana på de sättet. Fick mocka/göra iordning mat och sånt, det "typiska". Jag red på dom 5 respektive 2 dagar i veckan. Samt att jag red 6 och ett halvt år på ridskola innan jag slutade, så sammanlagt 7 år ja.

Jag räknar ut kostnaderna innan när jag kollar stallplats, alltså på ett ungefär.

Blev långt nu, men snälla hjälp mig komma på sätt som jag kan övertala dem med?

MVH, I
 
Tyvärr kan du nog inte övertala dem. Deras pengar, deras val vad de vill lägga pengarna på. Att ha häst kostar ju väldigt mycket tyvärr och det var kanske först när ni hade tittat på stallet som de insåg hur mycket pengar det faktiskt kan bli varje månad. Däremot tycker jag att de är skyldiga dig en förklaring varför det inte blir någon häst. Jag tycker inte att man kan lova något som förälder och sedan tvärvända utan en rimlig förklaring. Kanske insåg de att om du ska gå på ridgymnasium så kostar det så mycket extra varje månad att de faktiskt inte har råd med en häst också? Det är ju inte bara du som ska få dina intressen och behov tillfredsställda i familjen utan alla i familjen ska ju kunna få göra det de vill och önskar. Du kanske har syskon som också vill kunna ha dyra intressen om du får en egen häst?

Det är ju inte bara att man ska ha pengar att köpa hästen för och för att föda den varje månad utan man ska också ha råd att köpa en ny sadel och annan utrustning till hästen när det behövs och har man otur så kostar en sadel 20-25000 kr och sedan kanske den sadeln ändå behöver bytas ut efter ett tag och man måste göra en ny investering. Det är sällan som man kan köpa en sadel och ha den resten av hästens liv utan hästen ändrar sig i kroppen och då måste den få en ny sadel eller iallafall att sadeln behöver värmas om.
Man behöver en transport och de kostnader den drar med sig i skatt och försäkring och skötsel/renovering för att inte tala om bensinkostnader och slitage på bilen och att du måste ha en bil som kan dra såpass tungt.
Hästen kan bli sjuk eller skada sig och även om man har en bra försäkring så kan det dra iväg väldigt mycket väldigt snabbt.
Du bör träna iallafall några gånger i månaden och ska du tävla så drar det snabbt iväg osv. osv. Det kostar massor att ha häst tyvärr. Tusenlapparna ramlar snabbt iväg varje månad.

Du är absolut inte ensam om att önska dig en häst och vara fjorton år. Det tror jag att de flesta här på forumet önskade när de var i din ålder men tyvärr så är det inte alltid man kan få som man önskar. Själv var jag 33 år när jag äntligen kunde uppfylla min dröm om en egen häst. Först då fanns pengarna och möjligheterna var de rätta. Nu när jag ser tillbaka på mitt fjortonåriga jag så är jag glad för den hästens skull att jag aldrig fick lyckan att ha någon egen häst då utan fick nöja mig med att rida och sköta andras hästar för det lärde jag mig massor på. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med kunskap att ha en egen häst som fjortonåring. Jag kunde inte ens räkna ut den simplaste foderstat utan trodde att det var väl bara att ge den lite hö, lite havre och mineraler. Jag visste inte hur man såg när hästen behövde verkas och jag kunde inte se om sadeln låg bra. Jag visste inte hur man tog hand om en sjuk eller skadad häst mer än att man skulle ta tempen och ringa efter veterinären typ. Jag visste hur man red en häst i ändamålsenlig hållbar form men det var inte så mycket mer. Har man inte hästkunniga föräldrar så är det svårt att ha egen häst som fjortonåring.

Du har bara ridit i sju år och tyvärr så är det inte särskilt mycket. Det är ju egentligen bara ett halvår som du faktiskt har ridit varje dag. De andra åren när du bara red på ridskola som jag gissar var en eller kanske två dagar i veckan så hinner man inte lära sig så mycket. Det är först när man rider och handskas med hästar varje dag och har en bra tränare några gånger i månaden som man faktiskt kommer någonstans. Hade du ridit så i sju år så hade läget varit ett annat.

Även om det inte skulle bli någon egen häst just nu så har du ju stora möjligheter att faktiskt lära dig massor på ridgymnasiet. Sug åt dig all kunskap så att det kan komma din kommande häst till godo. Sedan när du börjar jobba och tjänar egna pengar och ser att du faktiskt klarar av att lägga undan månadskostnaden för en häst under några års tid och har sparat ihop till en rejäl buffert förutom själva inköpet av häst och utrustning då kan du köpa dig en egen häst och stå för den själv. Då kommer både du och hästen ha ett mycket bättre utgångsläge för att trivas och må bra.
 
Jag önskade mig också en häst i din ålder, hade en kompis som hade det.
Idag rider hon inte längre, det var för mycket jobb och "måsten" i den ålderna, hon tappade lusten.
Så, idag är jag glad att jag inte fick en egen häst då. Jag var i övre 20-årsåldern när jag äntligen kunde skaffa egen häst, och ärligt talat är det inte alltid så lätt och kul. Det är svårt att hitta rätt häst, en som man VERKLIGEN passar ihop med, som man alltid har kul ihop med och som inte är för svår.
Det tar ganska lång tid och mycket ridande för att inse vilken sorts häst som är "The One", och även då är det inte alltid lätt.
Det tar mycket tid, är jobbigt, man hinner inte med annat och man inser hur dålig ryttare man faktiskt är när man är den enda som rider på hästen och det börjar krävas att den ska gå i en bra form för att hålla sig frisk osv.

Så, det låter tråkigt, men jag tror att det bästa är att du satsar på att vara medryttare några år till. Sedan kanske en lämplig foderhäst kan vara bra, då behöver dina föräldrar bara räkna med att stå med alla kostnader ett år till att börja med. Då hinner både du och de känna efter om du/ni verkligen orkar/vill/har råd att ha en egen häst i framtiden.

Lycka till!
 
Hej!

Jag är en 14årig tjej som behöver lite hjälp. Jag fösrsöker övertala mina föräldrar att köpa en häst till mig. Vi har varit och tittat på stall och vi har tyckt att de ser bra ut, men sen helt plötsligt lägger dom sig och säger nej. Det är inget problem med kostnaden, jag har pratat med pappa om det. Jag har ridit i 7 år och ska börja i ridgymnasium till hösten (är 99a ja, men går med folk som är ett år äldre, då har vi det ur världen) där det finns möjlighet att stalla upp hästen och ha med den på lektioner.

Jag har haft två tidigare medryttarhästar, plus en häst som jag fick spontanrida lite, som då var en outbildad travare. Mina två medryttarhästar på ett halvblod, pensionerad hopphäst, och den andra var en pensionerad travare, så jag har vana på de sättet. Fick mocka/göra iordning mat och sånt, det "typiska". Jag red på dom 5 respektive 2 dagar i veckan. Samt att jag red 6 och ett halvt år på ridskola innan jag slutade, så sammanlagt 7 år ja.

Jag räknar ut kostnaderna innan när jag kollar stallplats, alltså på ett ungefär.

Blev långt nu, men snälla hjälp mig komma på sätt som jag kan övertala dem med?

MVH, I

Vilket är ditt starkaste argument för att de ska köpa en häst till dig?

Vilka svagheter eller svårigheter kan du själv se?

Jag tycker att TinyWiny har skrivit klokt även om jag tycker att kostnaderna är lite överdrivna.
Det jag tycker är överdrivet är träning för instruktör minst en gång i veckan, och att man "måste" ha egen transport. Tillgång till dragbil, ja, och vetskap om var man kan hyra en transport med kort varsel.
Sadelresonemanget: jo, visst kan man landa med en dyr sadel, men det kan ju också finnas billiga, nya eller begagnat, som passar.
Så riktigt så ekonomiskt pessimistisk är inte jag.

Man behöver se familjesituationen som en helhet, både när det gäller ekonomin och tiden.
Det tar tid med häst och det är inte bara din tid som binds upp. Det är ju vanligt att man som 14-åring behöver skjuts till och från stallet och det kan då gå åt ganska många timmar för en förälder, och det kan bli ganska dyra bränslekostnader.

Foderhäst kan ju vara ett väldigt bra sätt att prova att ha egen häst men utan att binda sig för lång tid.

Jag fick ponny när jag var fem år, och det var självklart pappa som hade ansvaret för ponny/häst. Någonstans i din ålder blev det mitt jobb att mocka, kvällsfodra och ta in. Resten av ansvaret tog pappa, eftersom han var bonde.
 
Först och främst får du väl fråga varför de säger nej? Om det inte är ekonomin, vad är det då som fått dem att ändra sig?

Sen tycker jag att det bästa, om man vill lära sig så mycket som möjligt är att rida många olika hästar. Visst är det roligt med en egen, men man utvecklas bättre om man rider flera. Rider OCH hanterar!! Det är också bra att vara i olika stall och se hur man gör.

Till sist säger jag som alla tråkiga vuxna: skolan måste gå först. Det är inte många som kan försörja sig på hästjobb, det är bättre att planera för ett jobb som gör att man kan ha hästarna som en rolig hobby.
 
Hej!

Jag är en 14årig tjej som behöver lite hjälp. Jag fösrsöker övertala mina föräldrar att köpa en häst till mig. Vi har varit och tittat på stall och vi har tyckt att de ser bra ut, men sen helt plötsligt lägger dom sig och säger nej. Det är inget problem med kostnaden, jag har pratat med pappa om det. Jag har ridit i 7 år och ska börja i ridgymnasium till hösten (är 99a ja, men går med folk som är ett år äldre, då har vi det ur världen) där det finns möjlighet att stalla upp hästen och ha med den på lektioner.

Jag har haft två tidigare medryttarhästar, plus en häst som jag fick spontanrida lite, som då var en outbildad travare. Mina två medryttarhästar på ett halvblod, pensionerad hopphäst, och den andra var en pensionerad travare, så jag har vana på de sättet. Fick mocka/göra iordning mat och sånt, det "typiska". Jag red på dom 5 respektive 2 dagar i veckan. Samt att jag red 6 och ett halvt år på ridskola innan jag slutade, så sammanlagt 7 år ja.

Jag räknar ut kostnaderna innan när jag kollar stallplats, alltså på ett ungefär.

Blev långt nu, men snälla hjälp mig komma på sätt som jag kan övertala dem med?

MVH, I
Tyvärr kan du nog inte övertala dem. Deras pengar, deras val vad de vill lägga pengarna på. Att ha häst kostar ju väldigt mycket tyvärr och det var kanske först när ni hade tittat på stallet som de insåg hur mycket pengar det faktiskt kan bli varje månad. Däremot tycker jag att de är skyldiga dig en förklaring varför det inte blir någon häst. Jag tycker inte att man kan lova något som förälder och sedan tvärvända utan en rimlig förklaring. Kanske insåg de att om du ska gå på ridgymnasium så kostar det så mycket extra varje månad att de faktiskt inte har råd med en häst också? Det är ju inte bara du som ska få dina intressen och behov tillfredsställda i familjen utan alla i familjen ska ju kunna få göra det de vill och önskar. Du kanske har syskon som också vill kunna ha dyra intressen om du får en egen häst?

Hej!

Jag är en 14årig tjej som behöver lite hjälp. Jag fösrsöker övertala mina föräldrar att köpa en häst till mig. Vi har varit och tittat på stall och vi har tyckt att de ser bra ut, men sen helt plötsligt lägger dom sig och säger nej. Det är inget problem med kostnaden, jag har pratat med pappa om det. Jag har ridit i 7 år och ska börja i ridgymnasium till hösten (är 99a ja, men går med folk som är ett år äldre, då har vi det ur världen) där det finns möjlighet att stalla upp hästen och ha med den på lektioner.

Jag har haft två tidigare medryttarhästar, plus en häst som jag fick spontanrida lite, som då var en outbildad travare. Mina två medryttarhästar på ett halvblod, pensionerad hopphäst, och den andra var en pensionerad travare, så jag har vana på de sättet. Fick mocka/göra iordning mat och sånt, det "typiska". Jag red på dom 5 respektive 2 dagar i veckan. Samt att jag red 6 och ett halvt år på ridskola innan jag slutade, så sammanlagt 7 år ja.

Jag räknar ut kostnaderna innan när jag kollar stallplats, alltså på ett ungefär.

Blev långt nu, men snälla hjälp mig komma på sätt som jag kan övertala dem med?

MVH, I


Du kanske skulle börja med att prova på att vara fodervärd eller hyra en häst eller ponny? Dina föräldrar kanske skulle finna det som en trygghet att ha en back up i form av en rättmätig ägare?
 
@Tramzas; Det är ju kanske inte pengarna det hänger på, det kan vara allt det andra. Tänker på att skjutsa till stallet vid kl mitt-i-natten i snöstorm för att morgonfodra (för vem vill cykla?), hämta grovfoder, smutsa ner bilen (invändigt och utvändigt), stå och frysa i ett ridhus under en träning osv. Det vill säga allt det där som vi hästnördar inte reflekterar över utan bara gör. Livstilen kanske inte lockar?

Men se det positivt, om bara fyra år har du eget körkort och kan klara dig själv på ett annat sätt. Min stackars icke-hästintresserade mamma var överlycklig när jag kunde sköta mig själv (även om hon erkänner nu att hon saknar stallet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 639
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
821
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 445
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp