Hjälp, vad ska jag ge min häst nu då?

ylvalill

Trådstartare
Har precis flyttat min häst till ett nytt stall och därmed kommer han att få byta grovfoder från analyserat (men urdåligt :() hösilage till oanalyserat men fint (ja, jag vet att det inte går att säga nåt om vad det innehåller utan att ha en analys...) hö. Vet inte hur jag ska kunna sätta ihop en foderstat nu bara. Eftersom det inte finns nån analys på den nya höet (och det känns rätt meningslöst att göra en eftersom det räcker i max en månad till...) så blir det ju till att chansa på nåt :crazy:.

Har tidigare haft en väldigt noggrannt uträknad foderstat till pållen men nu vet jag inte alls hur jag skall tänka :confused:? Eftersom det hösilage som han fick i det gamla stallet hade så dåliga värden (en kvot på 2,7 och min pålle måste ha en kvot runt 6,7 minst för att inte falla ur...) så har han fått väldigt proteinrikt kraftfoder. Jag antar att jag inte vågar fortsätta med detta eftersom det med ett normalt hö skulle bli alldeles för mycket protein?

Vet inte hur jag ska bära mig åt nu, nån som kan ge mig lite tips? :confused:
 
Kolla vad de andra hästarna får och hur se ser ut, det får man bra hjälp av!
 
Ok, det får jag göra. Problemet är att de andra är ett d-ponnysto (antagligen ganska lättfödd) och en mycket svårfödd fullblodsvalack på 176 cm och min egen är en arabkorsning på 160 cm med högt proteinbehov och lågt energibehov. Antagligen har de ganska olika behov med andra ord... :confused:
 
Jo, men kolla ändå hur de ser ut. Du kan ju få en aning om ifall det är proteinrikt eller proteinfattigt i alla fall.

mvh Jessica
 
D-ponnyn är lätt överviktig och ganska så fint musklad för att inte vara igångsatt. Fullblodet är både muskelfattigt och ganska mager men han har bara stått i detta stallet sen strax före jul och enligt ägaren och stallägaren var han väldigt! mager då han kom. Hur skall jag tolka det?

Bägge två hästarna står på så gott som fri tillgång på hö och fullblodet äter kanske 14 kg per dygn? + havre och betfor. Hur mkt d-ponnyn äter vet jag inte. Skall kolla ikväll exakt hur mycket mat de får.
 
Jag skulle nog göra en foderstat som utgår ifrån att det är ett "normalhö" med mellan 5 och 6 i Smrp/MJ-kvot.

Du kan ju testa att räkna på det och sedan hålla lite extra koll på din hästs muskelmassa och hull. Det är ju snart bete så den ska väl inte äta hö mer än ett par tre månader till, eller?

mvh Jessica
 
Tack för ditt svar. Du verkar ha bra koll på det här med foder :)

Nej, han kommer inte att äta hö så länge till. Troligtvis kommer han att gå på sommarbete from 1 juni så det handlar om ungefär 2 månader.

Jag var inne på freefarm och räknade lite med hövärdena som de har definierade. Kan man räkna det som ett "normalhö" eller har det för dåliga värden (kvot på ca 4,7)? Med freefarmhöet fick jag det till att en lämplig foderstat till min häst skulle vara:

8,5 kg hö
1,5 kg Krafft Rehab
0,25 kg Krafft Protein
+ nåt mineralfoder som ger ungefär 5 g Ca och 3 g P

(Att jag valde dessa kraftfodersorter beror helt enkelt på att det är det som har ingått i hans foderstat tidigare så jag behöver göra slut på det jag redan har...)

Vad tros om denna foderstaten? Är det risk att det blir för mkt protein?
 
Ett tydligt och snabbt tecken på överfodring med protein är starkt fränt luktande urin.
Bara en liten parantes.
 
Äter de andra hästarna i stallet mycket proteinfoder?

Om de inte gör det så skulle jag nog dra ned lite på Krafft Proteinet, till kanske 100-150 gr. Det handlar trots allt om en ganska kort tid och snart antar jag att hästen kommer få i sig lite grönt också, vilket kommer hjälpa upp proteinet.

Håll också koll på det som Luff skrev, det är ett bra kännetecken på proteinöverskott. Hästens urin ska lukta just urin och inte ammoniakfabrik. Det ska inte vara så att man svimmar, eller det svider i näsan, när man mockar ut kisset.

mvh Jessica
 
Ok, tack för tipsen! :)

De andra hästarna äter bara havrekross och betfor, så de får inget speciellt proteinrikt kraftfoder. Testar att bara ge 100-150g krafft protein i början så får vi se hur det går (skall hålla koll på kisset... :p). Som sagt, det borde ju komma lite gräs snart som hjälper upp proteinet något...
 
Om de övriga hästarna håller sig fina på hö och havre så borde det, gissningsvis, vara ett ganska bra hö. :)

mvh Jessica
 
:eek:
Där fick jag en klar aha-upplevelse!
Att urinen skulle bli fränare vid proteinöverfodring!

hmmm
hmmmmmm
hmmmmmmmmm

:bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 570
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 339
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej alla foderkunniga! Vi har i stallet där min häst är uppstallad tyvärr ett hösilage med väldigt lite protein. Detta ställer till det...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Hellas
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp