Hjälp snabbt.........

jamman

Trådstartare
Nu i kväll när jag skulle ta in pållan så var hon halt. :cry:
Hon har ett "fint", "rent" sår på bakbenet, alldeles under hasen. Ser nästan ut som att hon har blivit skalpterad 5x2 cm ungefär.
Det blöder inget,har ej gjort det heller, all päls/skinn är borta på det området.
Kanske skurit sej på en vass sten i hagen???? :confused:
Benet är svullet och varmt från såret och ner till kotan. Hon vilar detta ben när hon står stilla, men kan stötta på det när hon vänder sej i boxen. Verkar öm när man tar på benet. När hon gick in från hagen så stöttade hon på benet, men haltade tydligt.
Jag har spolat rent såret och smort in benet ( ej såret) med kyllera.
Kanske har hon vrickat sej rejält??? :confused:
Stallägaren tyckte att jag skulle avvakta till i morgon och se hur det blev.
Inte kan hon väl stå och gå på benet om det skulle vara brutet eller spricka i benet????
Kan man avvakta och hur länge då??
Tempen var 38,2 när jag tog in henne, hon verkar för övrigt på gott humör, åt glatt av maten.
Jag har inte lindat benet för sår ska tydligen vara öppna, eller skulle jag ha gjort det med tanke på svullnaden??
Detta är första gången som pållan skadat sej på 5 år som vi har haft henne, så man blir lite villrådig.
OM det skulle vara en spricka eller rejäl stukning, hur behandlas det??
Jag ska tillbaka till stallet lite senare för att kolla till henne + att jag tar morgonpasset i morgonbitti för jag vill kolla henne då.
Så snälla ni, vad föreslår ni att jag ska göra, avvakta eller ringa veterinär???

Jag väntar vid datorn...........
Ingela
 
Avvakta. Antagligen har hon skrapat sig mot nån sten. (om du har såna i hagen).
Håll koll på tempen.
 
Okidoki, jag avvaktar.
Oh Ja, det finns massor av sten i hagen. :crazy:
Hur ska jag göra imorgon?
Jag antar att hon kommer att vara väldigt svälld för det är hon nu.
Fick tipset av en bekant att leda henne en liten stund i morgon så att blodgenomströmmningen sätter fart. OM hon kunde stå på benet alltså. Bekantingen tyckte att jag skulle linda båda bak (med rejält med bomull närmast såret) innan jag gick "lilla promenaden".
Jag tänkte att hon skulle få gå ut i "sjukhagen" (utan sten)
imorgon, så att hon kan röra sej lite.
Ska jag ha henne lindad ute i hagen eller.....??

Tacksam för all hjälp och råd :bow:
// Ingela
 
Viktigt att hålla sår rena! Jodopax imorgon bitti, tvätta rent förtst. Alltid svårt att råda när man inte själv sett varken såret eller hältan med egna ögon men även det minsta sår kan orska infektion om man inte håller det rent. Skulle inte släppa ut henne med såret bart, leran kan förvärra det. Tvätta rent, badda med jodopax, lägg bomull närmast och linda sedan med gasbinda runt så det inte åker ner. Linda därefter med material som andas, på så sätt blir inte såret instängt. Yllelindor är det bästa! Andas och håller sig torra, värmer utan att isolera.

Kolla hältan också. Dumt att röra på henne för mycket om tillståndet kan förvärras av det. Led henne en stund för att se om svullnaden går ner. Har hon fått en stukning eller en smäll är arnika väldigt bra att smörja in benet med. Inte in i såret bara... 2-3 ggr per dag!
 
Håller inte med dig. Om såret ser rent ut så tvätta med vanligt vatten alt koksaltlösning. Om det är infekterat kan man däremot ta lite starkare sorter som tex korhexidin el dyl. Om du tar tex jodopax på ett rent sår kommer du inte bara döda de elaka bakterierna, utan även de goda. Såret kommer att ta längre tid att läka och risken för infektion ökar.
Tycker inte heller att du ska lägga bomull direkt MOT sårytan eftersom "luddet" från bomullen då kommer att fastna i såret. Lägg nån kompress först, gärna solvaline om du kan få tag i en sån.. :cool:
När du sedan ska byta förband och den innersta kompressen klibbat fast i såret kan du fukta den lite med vatten först och avvakta en minut. Sedan bör den vara lätt att ta av.
Det kommer med all säkerhet att vara mer svullet imorgon, så få inte panik. Håll koll på temp och ring och rådfråga en vet om du är osäker. Lycka till! :)
 
Tack för hjälpen! :bow:
Var till stallet nu på morgonen. När jag kom in stod hon och höll upp v.bak.
Hon har legat inatt och ätit all mat.
Tempen var 37,9 och benet var jättesvullet.
Hon var ovillig att gå ut i gången, men hamnade till slut i spolspiltan.
Gjorde rent såret med vatten(det såg jättefint ut), masserade in arnika(dock ej i såret).
När jag tog höpåsen och skulle gå ut med henne så glömde nog hon bort att hon hade sååååå ont. :angel: :angel:
Med raska kliv gick hon med ut i hagen och började äta.
Jag ska åka tillbaka när hon och jag har ätit frukost, tar nog en liten promenad då få se om svullnaden går ner.

Mvh
Ingela
 
Benet kan svullna upp lite extra efter att hästen har stått stilla en hel natt så det är nog inte så konstigt. Det du bör hålla koll på är tempen och det är också bra om du kollar så att svullnaden går ner lite efter att hon har fått röra på sig.

Har du kollat noga så att det inte finns nåt sticksår/sårficka i såret? Det kan vara lite lurigt att se det ibland men det är jätteviktigt att kolla noga för om det finns det så är risken att det ligger smuts och bakterier där ganska stor. Är hästen vaccinerad mot stelkramp?

Om du inte hittar nån sårficka, tempen håller sig normal, hästen är stelkrampsvaccinerad samt att benet inte blir dubbelt så tjockt eller att hästen slutar stödja på det så borde det inte vara några problem att avvakta ett par dagar och se hur det går.
 
Pållan har inga sticksår vad jag kan se (har lyst med pannlampa).
Såret blöder inget och har inte gjort det heller.
Det är bara "skalpen" borta. Jämna fina kanter, alldeles jämn och slät såryta. Det vätskar sig inget, så såret är jag inge orolig över än så länge(peppar,peppar).
Det är svullnaden i benet som känns tråkig. :cry:
Vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
Jag är väl orolig att det är värre än det är, tänker även på kommande träningar och tävlingar nu när det äntligen börjar att lossa och gå bra.
Men hon var villig att gå ut i hagen, kunde stötta på benet så det känns lite ljusare idag.
Pållan är då ordentligt vaccinerad, så tack :bow: :bow:, då törs jag nog avvakta någon dag, om hon inte blir sämre.

Mvh
Ingela
 
Med tanke på att hästen svullen och halt och att såret låter som det är mest ett skrapsår så skulle jag tippa på att hon antingen har fått en spark eller har slagit sig på någonting. Liniment (typ arnika) eller bandage brukar vara bästa sättet att få ner svullnaden. Blir det sen inte bättre om ett par dagar hade jag ringt och rådfrågat veterinären.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 153
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 360
Senast: Ray
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 734
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp