Hjälp mig

Petlover

Trådstartare
Jag är 13 år och jag har ridit i 7år. Jag har 2 syskon, en tvilling och en lillebror. Mina hobby är att rida, vara i stallet, spela fotboll och vara med kompisar.
Jag har funderat på det länge och jag vill verkligen ha en egen häst. Jag har tittat på stall och det finns ett bra stall och jag har hittat en bra häst.
Men jag vågar inte säga till mina föräldrar att jag vill ha en egen häst, och har varit inne på internet och titta på hästar och sånt. :crazy:
Jag är rädd att han kommer säga nej och sedan får jag aldrig en egen häst!!!


Snälla hjääääälpa!!!!!!!! Skulle vara jätte tacksam för svar!!!!!!!! :D
 
Sv: Hjälp mig

Eftersom du själv inte kan ta det juridiska ansvaret för en häst (eller det ekonomiska) är du helt utlämnad till om dina föräldrar anser att de kan ansvara för en häst. Det kan vara ett svårt ansvar om man inte själv kan något om hästar. Det kostar ofantliga summor varje månad, och det kräver att föräldrarna är engagerade och beredda att köra till veterinär, tandvårdare etc. Fixa hovslagare och foder, känna igen de vanligaste sjukdomstillstånden hos häst.

Själv ville jag också ha häst i din ålder, men jag inser nu att det hade varit väl mycket tid att lägga ner när skolan tar så mycket. Och sedan är det ju andra intressen som drar också - de får man ju lägga på hyllan om man ska ansvara för en häst.
 
Sv: Hjälp mig

Det bästa du kan göra är att prata med dina föräldrar. Inte minst för att få redan på om familjen har råd att ha en häst. Om du har tittat på stall och även på hästar så vet du ju ungefär vad det kostar både i inköp och sedan varje månad för stallplatsen. Utöver det så kommer det ju till saker som utrustning till hästen, hovslagare, veterinär, försäkring och kanske foder beroende på vad som ingår i stallplatsen.

Det allra värsta som kan hända dig när du frågar är att ni inte har råd och då har du möjlighet att själv spara pengar och köpa häst när du blir lite äldre. Men inte att du aldrig kommer att få en häst.
Jag köpte själv min första häst när jag var 18 år, fanns inte en chans att jag skulle kunna få en innan dess. Stallplatsen löstes genom att jag jobbade i stallet och fick ha min häst gratis. Men utrustning, veterinär och försäkring fick jag betala ändå. Kan ju tillägga att idag har jag eget stall och 16 hästar, så det går om man vill. Men det är inte alltid man kan räkna med att ens föräldrar ska köpa och stå för hästen.
 
Sv: Hjälp mig

Hur mycket rider du idag? :)

Rider du bara på ridskola en gång i veckan kanske det kan vara en bra idé att börja med att vara medryttare någon eller några dagar i veckan, för att prova på?
Då kan (och ska!) dina föräldrar också vara med och se vad det innebär att ha hand om en häst. Det ni gör då ska ju sedan göras varje dag, hela året om med en egen häst.

Vissa ridskolor har fodervärdssystem där hästarna lånas ut på loven, men de står kvar på ridskolan och de har fortfarande ansvaret. Fråga om någon ridskola nära dig har ett sådant system.:)

Som Lovisaleonora skrev så kan du inte ansvara för hästen själv, så till du blir äldre måste dina föräldrar vara helt med på noterna.
 
Sv: Hjälp mig

Jag rider ungefär 3 gånger i veckan på ridskolan.. Mina föräldrar vet några saker om hästar. Min mamma hade ett sommar jobb i ett stall när hon var 16 år.

Men det finns inga hästar i det här området där jag bor som vill ha en medryttare. Dom flesta finns i Stockholm och jag bor i Valbo!
 
Sv: Hjälp mig

Du får nog annonsera själv, och sätta upp lappar på ridskolor, affärer osv. :)

Det finns ju massor av hästar här i trakterna! Det går ju lätt att åka till Sandviken, Forsbacka, Gävle och andra ställen runtomkring.
 
Sv: Hjälp mig

valbo, då bor du ju inte så långt från Gävle!

Borde finnas en hel del hästar där ;-)
 
Sv: Hjälp mig

Du är så rädd för att få ett nej så att du inte vågar fråga. Vill du verkligen ha en häst så är det ju en förutsättning att du frågar annars är det per automatik ett nej. Ajg vet hur svårt det kan vara men det är den enda chansen. Även om du får ett nej så är det inte slutet, dels kan det ändras senare och sedan så kan du själv skaffa en häst när du blir vuxen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
975
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 096
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 059
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp