Hjälp mig !

Amanda_Monia97

Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp/infoation om min hästs stam. Min häst heter Papaya hon är ett danskt varmblod född 1994 i danmark. Hennes pappa heter Aspirant och hennes mamma heter Jægerstedets drumline. Sen helt plötsligt skriver hennes förra ägare på härstammning: aspirant-waldstern fast förut har hon skrivit aspirant-argentan. Kan någon hjälpa mig? All information är intressant!
 
Sv: Hjälp mig !

Följande står om din häst på danska Hestedata

Ident 9406363
Avlsforbund DV
Land Danmark
Navn PAPAYA
Øvrige identiteter 208333199406363 DV DK
Fødselsdato 15-06-1994
Køn Hoppe
Farve skimmel
Opdrætter Rikke Eskesen

Far Ident: DVE 302
Navn: ASPIRANT
Født: 28-02-1979

Mor Ident: DS 6919
Navn: JÆGERSTEDETS DRUMLINE
Født: 20-04-1986

Morfar Ident: DE333330300280
Navn: WALDSTERN
Født: 10-06-1980

Argentan är din hästs farfar inte morfar. Så jag misstänker att den förre ägaren har skrivit fel och skrivit far-farfar istället för far-morfar till din häst. Detta måste ju stå i passet på din häst ?
 
Sv: Hjälp mig !

En sak som däremot inte stämmer är att din häst står som skimmel men har 2 bruna föräldrar !! Vilket är genetiskt omöjligt !
 
Sv: Hjälp mig !

Följande står om din häst på danska Hestedata

Ident 9406363
Avlsforbund DV
Land Danmark
Navn PAPAYA
Øvrige identiteter 208333199406363 DV DK
Fødselsdato 15-06-1994
Køn Hoppe
Farve skimmel
Opdrætter Rikke Eskesen

Far Ident: DVE 302
Navn: ASPIRANT
Født: 28-02-1979

Mor Ident: DS 6919
Navn: JÆGERSTEDETS DRUMLINE
Født: 20-04-1986

Morfar Ident: DE333330300280
Navn: WALDSTERN
Født: 10-06-1980

Argentan är din hästs farfar inte morfar. Så jag misstänker att den förre ägaren har skrivit fel och skrivit far-farfar istället för far-morfar till din häst. Detta måste ju stå i passet på din häst ?

Vi har inte fått passet än. Jag bllev väldigt fundersam när hon skrev olika men då förstår jag:)
 
Sv: Hjälp mig !

Mamman står som mörkbrun. Hon är visad för stamboksföring som 3-åring.Hade färgen inte stämt då hade det blivit ändrat tycker man. Så antingen har hon skimlat av sent eller så är det fel pappa.
Papayas mmf är skimmel men det finns tyvärr ingen färg angiven på hennes mormor.
 
Sv: Hjälp mig !

det med skimmel är intressant. Jag skulle köpa ett fint avelssto för nåt års sen (i samma veva jag istället köpte bammy) som var skimmel. Men ingen av hennes föräldrar var det.. Så jag backade faktiskt ut just därför.. Ville inte ha nån obehaglig överraskning!
 
Sv: Hjälp mig !

Pappan är rätt jag har mejlat med hans ägare. Hon är vit och väldigt myclet bruna prickar :)

Om inte mamman är skimmel och felreggad vad gäller färg så kan inte pappan vara pappa till din iom att din är skimmel. Skimmel är ett anlag som aldrig kan ligga dolt utan finns det så syns det alltså har alltid en skimmel minst en förälder som är skimmel. Om man har en skimmel som på pappret har två icke skimmel förälder så vet man med säkerhet att något inte stämmer med stammen och något har blivit fel vad gäller vem som är pappa.
 
Sv: Hjälp mig !

Okej! men jag har mejlat med pappans ägare och är helt säker på att det är rätt. :)

pic_501833fd9606ee665e000019.jpg


pic_4ffb10edddf2b347bd00001c.jpg


pic_4ff9ab6cddf2b3726900061c.jpg


så ser hon ut, det är väldigt mycket bruna fläckar på henne
 
Sv: Hjälp mig !

Okej! men jag har mejlat med pappans ägare och är helt säker på att det är rätt. :)

så ser hon ut, det är väldigt mycket bruna fläckar på henne

Det spelar ingen roll hingstägaren anser sig veta att stammen är korrekt eller om din häst har mycket bruna fläckar, en skimmel måste alltid ha en förälder som är skimmel.

Om mamman till din häst visat sig vara skimmel är allt ok (förutsatt att hon har en förälder som är skimmel), annars är stammen felaktig. Inga undantag.

Du kan exempelvis läsa här om halvblodshingsten Stonfire. Skimmel med två icke-skimlar som föräldrar och stammen visade sig vara felaktig. Hans pappa var en annan än man trodde och den hingsten var skimmel.
 
Sv: Hjälp mig !

Hon är en helt vanlig flugskimmel så om mamman inte är felreggad och är skimmel trots att hon är reggad som brun (vilket tyvärr inte är så stor chans iom att hon är visad som 3 åring och då skulle färgen ha korrigerats om hon var felreggad för att de inte såg att hon skulle skimla som föl när hon registrerades) så finns det ingen chans alls att den pappan är pappa till din även om papperna säger det utan då har det blivit en förväxling någonstans antingen vad gäller semin om mamman blev seminerad eller så har någon annan tex unghingst varit framme och betäckt mamman händer ibland att vissa har dräktiga ston med unga hingstar skulle då stoet resorbera sitt foster kan en sådan snabbt vara framme och betäcka om stoet och ut kommer en överraskning som i detta fallet avslöjar sig genom sin färg.

En sak är hundra procent säker är mamman brun så har din häst en skimmelpappa oavsett hur mkt hon blivit betäckt med en brun hingst.

Så starta i den änden ta reda på vilken färg mamman verkligen har genom hennes uppfödare, då får du också veta svart på vitt hur det ligger till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig !

Som någon sa ovanför så är hennes mammas morfar skimmel kan det inte bli en skimmel då? Eller måste just föräldrarna vara skimmel?
 
Sv: Hjälp mig !

Som någon sa ovanför så är hennes mammas morfar skimmel kan det inte bli en skimmel då? Eller måste just föräldrarna vara skimmel?

Ja. Minst en av föräldrarna måste vara skimmel för att det skall kunna bli en skimmel. Det spelar ingen roll om det finns skimlar i härstamningen för övrigt, en av föräldrarna måste vara det. Skimmelfärgen hoppar inte över generationer, den finns i varje led hos all världens skimlar.
 
Sv: Hjälp mig !

Ja. Minst en av föräldrarna måste vara skimmel för att det skall kunna bli en skimmel. Det spelar ingen roll om det finns skimlar i härstamningen för övrigt, en av föräldrarna måste vara det. Skimmelfärgen hoppar inte över generationer, den finns i varje led hos all världens skimlar.

Okej, jagg har mejlat pappans ägare. Finns det något abbat sett jag kan få reda på nåt om mamman? Jag har googlat både hennes namn och uppfödaren men hittar ingenting
 
Sv: Hjälp mig !

Det är nog inte så att pappans ägare har fel om vilken färg han har. Det är nog snarare så att det inte är pappan.

Det är ju inte första gången som danskarna har lite oordning i så fall
 
Sv: Hjälp mig !

Danskarna DNA-testar bara godkända avelshingstar och ston som ska stamboksföras. Så din häst är inte testad.
Tag kontakt med Dansk Varmblod och hör hur du kan göra ett DNA-test på din häst. Och hör om de har mer info om färgen på hennes mor.
Men ska du inte avla på henne är det lite väl mycket pengar att lägga ner på detta.
http://varmblod.dk/DK/KONTAKT.aspx

2 nygodkända hingstar i DV hade fel pappa i år
http://varmblod.dk/DK/NYHEDER/Hingste.aspx?accb0da0bb1511df851a0800200c9a67=1&newsId=554
http://varmblod.dk/DK/NYHEDER/Hingste.aspx?accb0da0bb1511df851a0800200c9a67=1&newsId=582
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig !

Okej, jagg har mejlat pappans ägare. Finns det något abbat sett jag kan få reda på nåt om mamman? Jag har googlat både hennes namn och uppfödaren men hittar ingenting

Första träffen man får på google när man googlar "Rikke Eskesen" är ju facebooksidan till en dansk kvinna med det namnet. Verkar inte heller vara en vanlig kombination så inte så långsökt att tro att det faktiskt är hennes uppfödare, skicka iväg ett pm till henne och fråga. Hon lär ju bara tycka det är kul att få kontakt med sin uppfödning igen om det är hon annars får du förhoppningsvis ett svar och kan leta vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: tuaphua
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 346
Senast: MayGrace
·
Avel hej! har nyligen skaffat foderhäst och jag funderar lite på det här med stam osv. hon kommer från tyskland enligt hennes pass, och det...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Hej! Jag fick min första alldeles egna häst den 15/6-2014 i födelsedagspresent. Jag har levt på gård med hästar i hela mitt liv, men hon...
Svar
13
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp