Hjälp mig hitta en kavaj

MML

Trådstartare
Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer innebära att jag i bland kanske vill ha på mig en kavaj. Jag ska erkänna att jag inte letat väldigt ambitiöst i varenda butik, men jag har scannat av lite och tycker mig se att den typ av kavaj jag vill ha, inte verkar vara så trendig. Det är mest oversize, eller väldigt korta, eller dubbelknäppta kavajer i butikerna. Eller öppna, som inte alls går att knäppa, och med ärmar som är sydda för att se "uppkavlade" ut. Det är säkert snyggt och trendigt, men det är inte vad jag söker.

Jag vill ha en "helt vanlig" kavaj, figursydd och lagom lång, med långa ärmar och enkel knäppning. Gärna lite stretch i tyget, och inte för tjock, och så behöver den sitta bra på på typisk timglasfigur (ofta blir kavajer t. ex. för stora i midjan, eller för smala över axlarna) och finnas i andra färger än svart. Finns den i "roliga" färger som t. ex. röd, rosa, ljusare blå etc. är det en absolut bonus, men finns den bara i mörkblått så nöjer jag mig med det. Kostar den under/runt ca 1000 kr så är det ett stort plus.

Finns här några som har koll på om det jag söker går att finna någonstans?
 
Köpte en för ett par år sedan som verkar stämma med det du vill ha. Märket Kaffe, Jillian blazer.
Finns på flera ställen och i flera färger. Jag kände mig lagom fin, inte uppklädd till tänderna då den är stretchig.

1722257629780.png
 
Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer innebära att jag i bland kanske vill ha på mig en kavaj. Jag ska erkänna att jag inte letat väldigt ambitiöst i varenda butik, men jag har scannat av lite och tycker mig se att den typ av kavaj jag vill ha, inte verkar vara så trendig. Det är mest oversize, eller väldigt korta, eller dubbelknäppta kavajer i butikerna. Eller öppna, som inte alls går att knäppa, och med ärmar som är sydda för att se "uppkavlade" ut. Det är säkert snyggt och trendigt, men det är inte vad jag söker.

Jag vill ha en "helt vanlig" kavaj, figursydd och lagom lång, med långa ärmar och enkel knäppning. Gärna lite stretch i tyget, och inte för tjock, och så behöver den sitta bra på på typisk timglasfigur (ofta blir kavajer t. ex. för stora i midjan, eller för smala över axlarna) och finnas i andra färger än svart. Finns den i "roliga" färger som t. ex. röd, rosa, ljusare blå etc. är det en absolut bonus, men finns den bara i mörkblått så nöjer jag mig med det. Kostar den under/runt ca 1000 kr så är det ett stort plus.

Finns här några som har koll på om det jag söker går att finna någonstans?
Är det till jobbet? Filippa K? Tiger?
De borde ha olika sorter, både mode oversize och vanliga.

Uhm det är nog mest svart dock.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag tyckte det såg ut att finnas på MQs rea - jag kollade dem dock inte så noga, provade ett par klänningar bara.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Ichi har kavajer i stretch (stort plus att de inte blir särskilt skrynkliga, och de är väldigt bekväma också imo. Mjuka i materialet. Känns nästan som en tröja, men ser ut som en kavaj :D). Vilka färger som finns beror på säsong - jag har ljust mintgrön, grön och röd men till vår/sommar 2024 kom en massa härliga fina färger (hallon och ett gäng pasteller). Figurnära passform.

Jag gillar mina från Kaffe också. De är inte lika stretchiga (men finns absolut stretch i materialet), något mer "rejäla" i tyget och inte riktigt lika figurnära (men fortfarande inte over size i modellen).
I vintras köpte jag en lite längre modell i svart. Sen har jag en i ljusgult, en koboltblå och en dimmigt blå/grå. Kostar ett par hundralappar mer än Ichi.

Båda ligger under tusenlappen.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer innebära att jag i bland kanske vill ha på mig en kavaj. Jag ska erkänna att jag inte letat väldigt ambitiöst i varenda butik, men jag har scannat av lite och tycker mig se att den typ av kavaj jag vill ha, inte verkar vara så trendig. Det är mest oversize, eller väldigt korta, eller dubbelknäppta kavajer i butikerna. Eller öppna, som inte alls går att knäppa, och med ärmar som är sydda för att se "uppkavlade" ut. Det är säkert snyggt och trendigt, men det är inte vad jag söker.

Jag vill ha en "helt vanlig" kavaj, figursydd och lagom lång, med långa ärmar och enkel knäppning. Gärna lite stretch i tyget, och inte för tjock, och så behöver den sitta bra på på typisk timglasfigur (ofta blir kavajer t. ex. för stora i midjan, eller för smala över axlarna) och finnas i andra färger än svart. Finns den i "roliga" färger som t. ex. röd, rosa, ljusare blå etc. är det en absolut bonus, men finns den bara i mörkblått så nöjer jag mig med det. Kostar den under/runt ca 1000 kr så är det ett stort plus.

Finns här några som har koll på om det jag söker går att finna någonstans?
Undrar om det är denna jag köpte för ett bra tag sedan. Handlade på Åhlén i alla fall. GIllar den.
https://www.ahlens.se/produkter/dam/zablazer-2-blazer-dbe6482a-c662-444a-99f6-4af351bad165
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag håller utkik efter liknande, i rätt färg, material och pris. Inte så lätt, till trots för klassisk modell.
Jag gillar secondhand. Finns många fina som inte blivit använda. Min blå favorit kavaj från Tiger fyndades på Tradera.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Tack snälla för alla tips! Jag har fastnat för "Kate" från Ichi, och har beställt en som bör komma inom någon dag. Förhoppningsvis sitter den bra och är så bekväm som den verkar, då den finns i många olika färger och mönster och till väldigt bra pris :)

Jag kommer främst att använda kavaj vid viktiga möten och liknande, när jag vill se lite mer representabel ut. Eftersom jag (delvis) kommer att jobba med barn, vill jag ha lite ljusare och "roligare" färger och inte se ut som en "tråkig, svartklädd tant" ur barnens ögon. Då tror jag att de fina färgerna på Ichis kavajer kan passa bra!
 
Hur har det gått? Trivs du i din nya kavaj?

Ja, det gör jag verkligen! Jag har inte haft anledning att använda den ännu, men jag har provat den och gått runt i den lite grann här hemma. Den sitter jättebra (måtten som anges stämmer perfekt, i alla fall på mig) och är skön! Det känns som något man har på sig en mysig hemmakväll, men ser aningen mer välklätt ut än så :up: Helt perfekt!
 

Liknande trådar

Utrustning Hallå kära bukare. Nu är det så att jag och hästen ska ut och tävla till våren och jag tycker det är dags att jag tar mig i kragen och...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp